شناسهٔ خبر: 66843891 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

اوراق با نرخ شناور برای نخستین بار در تامین سرمایه نوین/ تعداد صندوق‌های "تنوین" به ۱۱ صندوق افزایش یافت

مجمع عمومی عادی سالیانه تامین سرمایه نوین در روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه تامین سرمایه نوین در روز جاری برگزار شد.

در این مجمع، مجتبی عزیزیان، مدیرعامل تامین سرمایه نوین در خصوص عملکرد شرکت اظهار کرد: سال سال پیچیده‌ای بود. در تامین سرمایه تغییرات ساختاری انجام دادیم. از سال ۹۲، در توسعه زیرساخت‌ها رشد نداشتیم. بخشی به محدودیت‌های مربوط به تامین سرمایه‌های بانکی بر می‌گشت که متناسب با آن در توسعه ابزار‌ها دچار مشکلات جدی بودیم.

وی افزود: به این فکر کردیم که شرکت را از بُعد پایداری، تغییر زیرساخت‌ها و استمرار خدمات ترسیم کنیم. تمرکز ما بر این بود که تعدادی زیرساخت‌ها و ابزار‌ها در شرکت شکل بگیرد. موضوع مهم دیگر این بود که ارکان شرکت بر تامین مالی است. سال گذشته تامین سرمایه نوین از نظر مقداری، کمترین تامین مالی شرکت‌ها را انجام داد.. وقتی شما برآورد می‌کنید که نرخ بهره در بازه‌های زمانی افزایش می‌یابد، سیاست باید به گونه‌ای مدیریت شود که نرخ بازده با شرایط بازار تغییر کند. اینکه اوراق منتشرشده توسط تامین سرمایه نوین مثل اوراق سال‌های گذشته نرخ ثابت داشت، می‌توانست یکی از بحران‌های جدی در کسب بازده و مدیریت ریسک صندوق‌ها باشد.  

مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: ما اولین بار در ایران اوراق با نرخ شناور را منتشر کردیم. اوراق با نرخ شناور این خصوصیت را دارند که متناسب با شرایط تورم ارزش آن تغییر کند. سیاست اول ما این بود که دیرش اوراق را کم کنیم و سپس اوراقی منتشر کنیم که تابع نوسانات نرخ‌ها باشد. تمرکز ما در سال گذشته به حفظ AUM صندوق‌ها بود. از معدود تامین سرمایه‌هایی بودیم که به دلیل ایجاد سامانه مدیریت ریسک با چالشی در مدیریت نقدینگی مواجه نبودیم.

عزیزیان ادامه داد: سیاست ما درباره منابع انسانی نیز تغییر کرده است. صرفا تمرکز نیرو‌های انسانی بر یک دانش نیست. به همین دلیل ترکیب نیرو‌ها نسبت به سال ۱۴۰۲ از بعد دانشگاهی بسیار تغییر کرده است. کسانی در تامین سرمایه نوین فعالیت می‌کنند که اشراف بیشتری دارند، می‌توانند ارزش افزوده بیشتری برای ما ایجاد کنند.

وی توضیح داد: تعداد صندوق‌ها به ۱۱ صندوق افزایش یافت. همان طو که می‌دانید خالص ارزش دارایی‌های صندوق در سال ۱۴۰۲ به ثبات رسیده و توانستیم AUM صندوق‌ها را به میزان ۱۲ درصد افزایش دهیم. صندوق‌های غیر از پالایشی توانستند این میزان را کسب کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین بیان کرد: صندوق بازارگردانی مبین پیشرو در تامین سرمایه نوین، بازارگردانی الگوریتمی را انجام می‌دهد. به دلیل آخرین بخشنامه‌ای که در اردیبهشت ماه صادر شد، اینکه شرکت‌ها در بورس و فرابورس بازارگردانی داشته باشند یا خیر، تعدادی از شرکت‌ها که فعالیت بازارگردانی آن‌ها را تامین سرمایه نوین انجام می‌داده، انصراف دادند. به همین دلیل تعداد شرکت‌ها کاهش یافته است. البته برای جذب بازار این بخش نیز سیاست‌های جدیدی را تعریف کردیم. در خصوص دیرش اوراق مربوط به صندوق‌های مختلف، با توجه به شرایط بازار توانستیم دیرش اوراق را در یک سال گذشته کاهش دهیم.

عزیزیان خاطرنشان کرد: در صندوق‌های بزرگ بازدهی ۲۶ درصد سالیانه و در صندوق‌های کوچکتر تا ۳۰ درصد شناسایی می‌شود که علت آن تغییر ساختار پورتفوی صندوق‌ها به ویژه معاملات فعال در بازار اوراق است. قبلا سیاست ما در خصوص معاملات اوراق در بازار سیاست وسیعی بود. ما در سال گذشته معاملات را فعال کردیم و توانستیم برای شرکت درآمدزایی کنیم. به واسطه اکتیو بودن سیاست‌ها در بازار اوراق، نرخ بازده صندوق‌ها به نحو مطلوبی افزایش می‌یابد.  

وی با اشاره به صندوق‌های سهامی گفت: رتبه صندوق‌های ما در "فیپیران" نسبت به دوره مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است.  

مدیرعامل "تنوین" ادامه داد: در سال گذشته تعهد پذیره نویسی کمتری انجام دادیم. علت آن نیز موضوع هزینه فرصت بود. افزایش سرمایه  ۴  شرکت، تعهد و پذیره نویسی ۴ شرکت، مشاوره پذیرش ۳ شرکت و ارزشگذاری ۳۰ شرکت را در سال گذشته انجام دادیم.  

عزیزیان عنوان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در ساختار شرکت معاونت کسب و کار را ایجاد کردیم. تامین سرمایه نوین، از بعد برنامه نویسی، حقوقی و فرایند ساختاری نداشت. اما برای اینکه خیال ما از نظر پایداری مدیریتی و ثبات شرکت در شرایط مختلف آسوده باشد، معاونت کسب و کار را ایجاد کردیم تا از خروجی‌های این معاونت، موارد گفته شده را بدانیم. مهمترین آن سیستم تلگرافی است که به شکل همزمان پورتفوی تامین سرمایه و پورتفوی صندوق‌ها را بهینه می‌کند، به شکلی که با توجه به شرایط بازار صندوق‌ها بتوانند بازدهی مطلوبی کسب کنند و تامین سرمایه نیز  به سود مطلوبی برسد.

وی با اشاره به پژوه‌های آتی "تنوین" گفت: تقریبا ۳۴ پروژه جدید تعریف شده است. درحال مذاکره با سازمان و نهاد‌های مالی هستیم. تمرکز ما بر این نیست که به سوی فعالیت‌های ساده تامین سرمایه پیش برویم.

مدیرعامل "تنوین" افزود: یکی از مهمترین صندوق‌ها که تاسیس شد، صندوق خرید دین است. صندوق دیگر صندوق تامین خودرو است. همچنین، ما مدیریت ریسک در تامین سرمایه نوین را نداشتیم. نرم افزار جامع مدیریت ریسک و پایگاه داده را راه اندازی کردیم. ریسک‌ها را مدیریت می‌کنیم. این سیستم به ما کمک می‌کند که تاثیر اتفاقات بازار را به سرعت کنترل کنیم. می‌توانیم متوجه شویم، نظر عوامل کلیدی چه تاثیری روی صندوق ها، بازده و ترکیب آن‌ها خواهد داشت. همچنین، تامین سرمایه نوین هیچ مستنداتی درخصوص فرایند‌ها نداشت، اما اکنون تمامی فرایند‌های شرکت مستندسازی شده است.  

عزیزیان درباره محصولات تامین سرمایه نوین ادامه داد: ۱۲ محصول جاری در حوزه فناوری اطلاعات داریم که شامل ابزار و محصول در حوزه انبارداری و کلمه داده است.  

وی افزود: ما دو دستاورد بزرگ داشتیم. یکی "درهاوس" که تامین سرمایه نوین دیتا‌ها را از دیتاسورس‌های مختلف می‌گیرد و به روز می‌کند و دیگری زیرساخت بلاک چینی است که به خصوص در ترکیب با سامانه توصیف و ستاره و. مطرح می‌شود. ما پیشران این حوزه هستیم. سامانه ستاره برای موضوع توصیف در حال راه اندازی است. انواع دارایی‌ها پشت سامانه ستاره قرار می‌گیرد. زیرساخت بلاک چین کمک می‌کند که دارایی‌ها را تبدیل به توکن کنیم. زیرساخت‌های قانونی آن نیز در حال پیشرفت است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین بیان کرد: امسال ۱۲۰۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کردیم. نسبت به سال گذشته در این بخش ۲۰ درصد کاهش داشتیم که علت آن تغییر ساختار‌ها بود. ما مجبور شدیم برای اصلاح صندوق‌ها بخشی از اوراق را عرضه کنیم و هزینه‌های مضاعفی به دلیل تغییر ساختار به تامین سرمایه نوین وارد شد.

عزیزیان توضیح داد: موضوع دیگر، تامین سرمایه نوین در سال ۱۴۰۱ درآمد غیر قابل تکراری داشت. این درآمد ناشی از فروش اوراق دولتی بود که بانک اقتصاد نوین، بانک آینده و موسسه اعتباری ملل نقش داشتند. بانک‌ها می‌توانستند ۳ درصد از سپرده‌های خود را صرف خرید اوراق دولتی کنند؛ بنابراین این درآمد غیرقابل تکرار است. مبلغ ۱۴۲۰ میلیارد تومان از یک مرحله فروش اوراق دولتی کسب شده بود.


وی خاطرنشان کرد: ۳۲ اقدام جدید شامل تغییرات، زیرساخت‌ها و توسعه محصولات است که در تامین سرمایه نوین در حال رقم خوردن است. ابزار‌ها و محصولات ترکیبی به ویژه بانکی را طراحی کردیم که می‌توانیم درسال جاری آن را به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل "تنوین" گفت: حفظ جایگاه از نظر بازدهی را مدنظر قرار دادیم. دنبال این هستیم که با سیاست هایی،  ۸ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم. سیستم بازاریابی تامین سرمایه نوین به این سو می‌رود که بازاریابی ریتیک انجام دهیم. این روش مدلی از مارکتنیگ بر بستر بلاک چین است.  هدف ما نفوذ به بازار‌های خرد است که نهاد‌های مالی دیگر وارد آن نشدند که علت این کار پایداری بیشتر منابع خرد است.

اشتراک گذاری :

نظر شما