شناسهٔ خبر: 66842786 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تکمیل بیش از ۱۳۰ طرح نیمه‎‌تمام در دولت رئیس‌جمهور شهید

رئیس‌جمهور شهید در ابتدای دولت سیزدهم گفته بود: این دولت به جای کلنگ زدن طرح‌های جدید، نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را اجرا می‌کند.

صاحب‌خبر -

تکمیل بیش از ۱۳۰ طرح نیمه‎‌تمام در دولت رئیس‌جمهور شهید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، رئیس جمهور شهید در روز تحلیفش می‌گفت: در دولت سیزدهم، بهره‌برداری از منابع نفت و گاز، شتاب خواهد گرفت.

زمانی که برای افتتاح آخرین پالایشگاه گاز پارس جنوبی به قطعه ۱۴ بخش خشکی این میدان رفت، یک دستور ویژه به وزارت نفت داد تا گازهای مشعل دیگر نسوزند و علاوه بر این که هوا آلوده نشود، ناترازی گاز هم جبران شود.

 با بهره‌برداری از طرح‌هایی مانند ان جی ال ۳۲۰۰، ۷۰ درصد‌های گاز‌های مشعل میادین نفتی و گازی، در دولتش، جمع‌آوری شد.

رئیس‌جمهور شهید، همزمان با تلاش برای افزایش درآمد‌های نفتی کشور، سعی کرد با افزایش روزانه ۲۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگاه‌هایی مانند اصفهان، آبادان و پالایشگاه‌های کوچک خصوصی، خام فروشی نفت را هم کاهش دهد.

او برای اولین بار، ایده پالایش فراسرزمینی نفت را در سوریه، برخی کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین پیگیری کرد.

در دولتش، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۱۰ میلیون تن افزایش و تولید کاتالیست‌ها که نیاز فناورانه و راهبری این صنعت بود، جهش یافت؛ به گونه ای که به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در حوزه کاتالیست‌های این صنعت، به مرز خودکفایی رسیدیم.

بیشتر بخوانید:

آقای رئیس جمهور بدهی به کشور همسایه ترکمنستان را بعد از سال‌ها پرداخت کرد، تا با انتقال گاز از این کشور به آذربایجان از طریق خطوط لوله ایران، فشار گاز در شمال شرق کشور نیفتند.

ذخیره‌سازی گاز در دولت آقای رئیسی، نصاب ۱۰ سال اخیر را شکست؛ همچنین، در دولت او همزمان با شتاب بخشی به طرح‌های گازرسانی به سیستان و بلوچستان، توزیع گاز مایع میان مردم این استان را ساماندهی کرد، تا دیگر در صف‌های کیلومتری نایستند.

زمانی که میخواست بعد از ۲۰ سال، قطعه ۱۱ بخش دریایی پارس جنوبی را به بهره‌برداری برساند، کارکنان صنعت نفت، اولین بار بود که یک رئیس‌جمهور را روی سکو‌های گازی پارس جنوبی می‌دیدند.

با بهره‌برداری کردن از طرح‌های نیمه تمامی مانند میادین سپهر، جفیر و آزادگان جنوبی، ظرفیت تولید نفت را هم افزایش داد.

رئیس جمهور شهید در مدت فعالیتش، ۱۳۲ طرح نیمه تمام صنعت نفت و گاز را تکمیل کرد تا به مردم، امید ببخشد. شهید جمهور، قرار بود امسال ۷۹ طرح دیگر صنعت نفت و گاز را به بهره برداری برساند.

در روز پایانی عمرش، قرار بود خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از تبریز به ارومیه را افتتاح کند، تا ۷۰۰ تانکر حمل سوخت، دیگر در این مسیر حرکت نکنند و خطرات جانی برای مردم، کاهش یابد.

قرار بود به پالایشگاه تبریز برود، تا طرح‌های افزایش کیفیت محصولات این پالایشگاه را افتتاح کند؛ هلی کوپتر رئیس جمهور اما، به تبریز نرسید.

گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما

نظر شما