به گزارش شمانیوز: شرکت ایران خودرو قصد دارد تا به زودی تولید انبوه و عرضه رانا پلاس AT را آغاز کند. به دنبال این قضیه، تولید آزمایشی این خودرو هم اکنون آغاز شده تا پس از انجام تست های اولیه، شاهد افزایش تیراژ و فروش رانا پلاس اتوماتیک برای اولین بار در بازار ایران باشیم.
تولید رانا اتوماتیک TU5P
در این باره باید گفت که یکی از برنامه های ایران خودرو برای تولید گیربکس اتوماتیک مربوط به راه اندازی خط گیربکس AMT بود. در ادامه پروژه تولید گیربکس AMT، این شرکت قصد داشت تا برای اولین بار رانا را به این جعبه دنده و شیفتر تعویض دنده چرخشی مجهز کند و به فروش برساند.
حال اما مشخص شده که رانا پلاس اتوماتیک قرار است با گیربکس ۶ سرعته AT برند لندای یا DAE تولید شود. در نتیجه رانا اتوماتیک مشخصاتی کاملاً مشابه به تارا و ۲۰۷ اتوماتیک جدید خواهد داشت.
به این ترتیب می توان گفت بالاخره پس از مدت ها شاهد عملی شدن پروژه تولید رانا اتوماتیک خواهیم بود تا سبد محصولات اتوماتیک ایران خودرو متنوع تر شود.
مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک
رانا پلاس اتوماتیک به پیشرانه TU۵ پلاس مجهز بوده که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی یا همان CVVT را دارد و نوع پاشش سوخت، جرقه زنی و… آن بهبود پیدا کرده است.
رانا اتوماتیک میشود
جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این سدان نیز از نوع ۶ سرعته AT است. این گیربکس می تواند سه حالت نرمال، اسپرت و برفی را برای آن انتخاب کرد.
بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که گیربکس های ۶ سرعته DAE و LANDAI اختلاف قیمتی فاحشی دارند. به این ترتیب که گیربکس ۶AT از کمپانی DAE در سایت ایساکو قیمت ۱۳۴,۲۸۵,۸۷۷ تومانی دارد و قیمت نمونه لندای ۷۸,۱۳۱,۰۷۷ تومان است. این یعنی قیمت گیربکس لندای حدود ۴۲ درصد ارزان تر از DAE است.
به طور کلی تا به حال مشخص نشده که برنامه ایران خودرو برای انتخاب گیربکس ۶ سرعته AT در پروژه تولید رانا اتوماتیک از میان دو برند DAE و لندای چیست. اما بهتر است بدانید که با مراجعه به وبسایت لندای معلوم می شود که این کمپانی تنها یک گیربکس اتوماتیک تولید می کند که آن هم همین گیربکس ۶ سرعته AT است. این جعبه دنده تاب آوری حداکثر قدرت ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. وزن این گیربکس در حالت خشک ۷۹ کیلوگرم است و همه مشخصات مشابه گیربکس DAE است. البته این را در نظر بگیرید که اگرچه این دو گیربکس روی کاغذ بسیار شبیه به هم هستند. طبق تحقیقات اما گیربکس DAE قطعا هم عملکرد بهتری دارد و هم نامی شناخته شده تر است. دلیل اختلاف قیمت این دو جعبه دنده هم همین دو نکته است.