شناسهٔ خبر: 66842499 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ISC منتشر کرد؛

جایگاه حوزه سلامت و پزشکی ایران در علم و فناوری جهان + جدول

دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تولیدات علمی در وب آو ساینس را به خود اختصاص داده و پس از آن، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تبریز و شیراز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند.

صاحب‌خبر -

سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: با توجه به اهمیت حوزه سلامت و پزشکی و پیشرفت‌های کسب شده کشور جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، گزارشی از تولیدات علمی و فناوری این حوزه و همچنین پژوهشگران پراستناد و حضور دانشگاه‌های مجموعه علوم پزشکی در رتبه بندی‌های جهانی توسط مؤسسه ISC تهیه شده است.

فاضل زاده در خصوص جایگاه تولیدات علمی کشور گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۰ کشور دارای بیشترین تولیدات علمی نمایه‌شده در پایگاه‌های اسکوپوس و وب آو ساینس در سال ۲۰۲۳  است. چین و آمریکا دارای بیشترین تولیدات علمی نمایه شده در هر دو پایگاه هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز رتبه شانزدهم در پایگاه اسکوپوس و رتبه هفدهم در پایگاه وب آو ساینس را دارد.

فاضل زاده درباره جایگاه تولیدات علمی مرتبط با فناوری نسل ۴ گفت: پیشرفت فنّاوری در سال‌های اخیر در یک جایگاه ویژه قرار گرفته است. هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، کلان داده و …، به صورت هوشمندانه پیشرفت نموده و مفهومی به نام صنعت ۴ را ایجاد کرده‌اند.

انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر هوشمندسازی است و به همین علت نیز تجهیزات هوشمند و فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G)، رباتیک، کلان داده، بلاک چین‌ها و فناوری پهپاد حرف اول را در این انقلاب صنعتی می‌زنند.

وی افزود: انقلاب صنعتی چهارم، یک نظریه صرف نیست، بلکه یک واقعیت در حال ظهور است که منشا تغییرات فراوانی در حوزه‌های حکمرانی دولتی و ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی و آموزشی خواهد شد. در چنین ساختاری ماهیت و هویت دولت-ملت تغییر اساسی خواهد یافت. در چنین انقلابی، فناوری‌های نسل چهارم صنعت سهم مهمی در ارزش آفرینی اقتصادی دارند. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی سند‌های مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در اغلب فناوری‌های نسل چهارم، رتبه جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بهتر شده است. بیشترین بهبود رتبه مربوط به بلاک چین‌ها است که با ثبت ۴ مدرک طی سال ۲۰۲۳ نسبت به تنها یک مدرک در سال ۲۰۲۲، رتبه جمهوری اسلامی ایران، از ۴۵ به ۱۱ ارتقاء یافته است.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل، سهم تولیدات علمی کشور نسبت به تعداد تولیدات علمی جهانی است. با وجود رتبه‌های نسبتاً خوب جهانی در هریک از فنّاوری‌های نسل چهارم صنعت، اما این آمار، سهم نسبتاً کمی از تولیدات جهانی را تشکیل می‌دهد. به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳، در فناوری‌های نسل چهارم صنعت، سه کشور چین، هند و آمریکا در فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G) ۵۵ درصد؛ اینترنت اشیاء ۶۰ درصد؛ بلاک چین‌ها ۷۵ درصد؛ فناوری پهپاد ۴۵ درصد؛ کلان داده ۶۱ درصد؛ هوش مصنوعی و پرینت سه بعدی ۵۱ درصد تولیدات علمی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در رباتیک دو کشور چین و آمریکا ۴۸.۱۴ درصد تولیدات علمی را به خود اختصاص داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G) ۱.۵۸ درصد؛ اینترنت اشیاء ۲.۶۵ درصد؛ بلاک چین‌ها ۱.۸۵ درصد؛ فناوری پهپاد ۱.۱۳ درصد؛ کلان داده ۱.۳۹ درصد؛ هوش مصنوعی ۱.۹۳ درصد؛ پرینت سه بعدی ۲.۳۲ درصد و رباتیک ۰.۷۲ درصد تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است. در بین کشور‌های جهان اسلام، در فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G)، اینترنت اشیاء، فناوری پهپاد، هوش مصنوعی و کلان داده، کشور عربستان سعودی ۴.۶۴، ۷.۷۲، ۳.۱۷، ۳.۷۷ و ۲.۹۶ درصد؛ در بلاک چین‌ها کشور پاکستان ۵.۵۶ درصد، در پرینت سه بعدی جمهوری اسلامی ایران ۲.۳۲ درصد و در رباتیک کشور ترکیه ۱.۵۲ درصد تولیدات علمی را به خود اختصاص دادهاند.

جایگاه حوزه سلامت و پزشکی ایران در علم و فناوری جهان

فاضل زاده اظهار داشت: در بین کشور‌های جهان اسلام، جایگاه عربستان سعودی در تولیدات علمی و میزان مشارکت آن در فناوری‌های نسل چهارم صنعت مورد توجه بوده است؛ طوری که عربستان سعودی در اینترنت اشیاء رتبه ۴؛ فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G) و بلاک چین‌ها رتبه ۶؛ هوش مصنوعی رتبه ۱۱؛ کلان داده رتبه ۱۲ و فناوری پهپاد رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده است.

فاضل زاده در خصوص کارنامه فناوری جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ در بین کشور‌های جهان اسلام گفت: بهترین عملکرد کشورمان در بین فناوری‌های نسل چهارم صنعت مربوط به پرینت سه بعدی با رتبه ۱۳ می‌باشد. کشور ایران در این فناوری بالاتر از کشور‌های ترکیه و عربستان سعودی قرار گرفته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در فناوری اینترنت اشیاء، بلاک چین‌ها و کلان داده بعد از عربستان سعودی و پاکستان در رتبه سوم قرار گرفته است. کشورمان در هوش مصنوعی بعد از عربستان سعودی و ترکیه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. جمهوری اسلامی ایران در فناوری رباتیک بعد از ترکیه و عربستان سعودی در رتبه سوم قرار گرفته است. بهترین عملکرد ایران به فناوری پرینت سه بعدی با رتبه ۱۳ جهانی و میزان مشارکت ۲.۳۲ درصد بر می‌گردد. در این فناوری کشورمان بالاتر از ترکیه و عربستان سعودی قرار گرفته است.

نظر شما