شناسهٔ خبر: 66842383 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

در دولت سیزدهم برای حوزه امنیت اقدامات بسیاری انجام گرفته است زیرا شهید آیت‌الله رئیسی معتقد بود نیروهای فراجا باید از هر جهت به‌روز باشند، هم در حوزه دانش و هم در حوزه ابزار کار و عملیات وسایل ارتباطی و ارائه اطلاعات به‌هنگام در انجام وظایف انتظامی و امنیتی بسیار اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دولت سیزدهم روزها و شب‌ها تلاش کرده است تا امنیت مردم ایران را برقرار کند، در حوزه امنیت اقدامات بسیاری انجام گرفته که تمام این اقدامات به واسطه تلاش و پیگیری‌های بی‌وقفه شهید خدمت انجام شده است، زیرا شهید آیت‌الله رئیسی معتقد بود نیروهای فراجا باید از هر جهت به‌روز باشند، هم در حوزه دانش و هم در حوزه ابزار کار و عملیات وسایل ارتباطی و ارائه اطلاعات به‌هنگام در انجام وظایف انتظامی و امنیتی بسیار اهمیت دارد، همچنین خود و دولت را موظف می‌دانست در این جهت نیروهای فراجا را یاری کند.

به طور قطع تلاش‌های همه روزه و همه ساعته نیروی انتظامی برای تأمین و حفظ امنیت مردم بر کسی پوشیده نیست، زندگی توأم با آرامش خود را مدیون نیروهای فعال انتظامی و شهدای امنیت هستیم که گاهی در خفا و پنهان در تلاش هستند تا نگذارند آب در دل مردم عزتمند ایران تکان بخورد، هر لحظه باید خدا را شاکر بود و دست به دعا برداشت که در لحظاتی که در کنار خانواده خود به سر می‌بریم، افرادی در جای جای این کشور با در دست گرفتن جان خود سعی بر حفظ آرامش ما دارند.

مبارزه با جرایم اقتصادی و اجتماعی در دولت سیزدهم در بهترین وضعیت قرار دارد

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور در فروردین سال جاری با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم فعالیت‌های این نیرو در بهترین وضعیت قرار گرفته است، اظهار کرد: با حمایت دولت سیزدهم، نیروی انتظامی توانسته است در دو حوزه تأمین معیشت و مسکن کارکنان و مبارزه با جرایم مختلف به خصوص سرقت در شرایط خوب و قابل قبولی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با حمایت‌های دولت سیزدهم می‌توان به دستاورد این نیرو در مبارزه با جرایمی مانند انواع سرقت و همچنین تأمین مسکن کارکنان اشاره کرد، افزود: اولویت نیروی انتظامی تأمین امنیت و آرامش برای مردم است و در این راستا با کسانی که امنیت و آرامش مردم را بر هم زنند، برخورد جدی می‌شود، همچنین طرح‌های امنیتی و پلیسی برای مبارزه با خلاف‌کاران و سارقان با قدرت بیشتری در فصول مختلف انجام می‌شود.

مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است

فرمانده فراجا همچنین در اردیبهشت سال جاری اظهار کرد: مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است، حتی اگر قضاوت شود، مستحضر به رئیس قوه قضائیه‌ای هستید که تمام‌قد پای‌کار طرح نور آمدند.

اجرای طرح عفاف و حجاب در دولت سیزدهم

سردار رادان در حمایت از طرح عفاف و حجاب با بیان اینکه افتخار پلیس اجرای حکمی قانونی و شرعی در حوزه عفاف و حجاب است، ادامه داد: قصه پرغصه حجاب دشمن ما را در همه عرصه‌های تاریخ آزار داده است مربوط به امروز و دیروز نیست.

وی با بیان اینکه وقتی که حیا از زنان ما گرفته شود، غیرت از مردان گرفته می‌شود، عنوان کرد: بال غیرت و حیا وقتی آسیب دید، استحاله فرهنگی شکل می‌گیرد، امروز پلیس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حمایت مردم انقلاب است که با جوششی وصف‌ناپذیر به دنبال احیای دین خود هستند.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: عهد می‌بندیم که مدافع خون شهدا باشیم و مسیر طرح نور را برای پاسداشت از دختران و مادران سرزمینمان ادامه دهیم و بر این عهد و پیمان استوار خواهیم ماند، دشمن بسیار تلاش کرد که شبهه‌های فراوان ایجاد کند و آزادی‌ها را تحریف کرد.

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

دریافت مجوز واردات ۲ هزار دستگاه خودرو سواری با موافقت هیئت دولت

هیئت وزیران در جلسه نوزدهم آذر ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبصره بند (الف) ماده (۳۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ و تبصره (۱) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعتی خودرو مصوب ۱۴۰۰ تصویب کرد که وزارت کشور (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی) ایران مجاز است نسبت به ثبت سفارش ورود و ترخیص ۲ هزار دستگاه خودروی سواری با اولویت خودروهای برقی و ترکیبی هیبریدی از محل اعتبارات مصوب مربوط و با سود بازرگانی یک درصد و تأیید وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر ضرورت واردات خودروهای یادشده و با رعایت سایر قوانین و مقررات اقدام کند.

دولت سیزدهم مصمم به رفع نقاط حادثه خیز کشور و تجهیز پلیس راهور است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در فروردین سال ۱۴۰۲ در بازدید از مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با قدردانی از دست اندر کاران اجرای طرح ترافیکی نوروزی تاکید کرد: باید فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص رانندگی ایمن و فرهنگ ترافیکی در کنار ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات جاده‌ای و بهسازی و نوسازی و رفع نقاط حادثه خیز در جاده‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به خدمت رسانی شبانه روزی راهنمایی و رانندگی فراجا به مردم در تمامی جاده‌ها و اتوبان‌های کشور، ادامه داد: دولت سیزدهم مصمم به نوسازی و بهسازی جاده‌های کشور و تجهیز پلیس راهور است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: پیش از اجرای طرح ترافیکی نوروز جلسات متعددی با حضور دست اندر کاران و مسئولین وزارتخانه‌های مختلف در خصوص اصلاح نقاط حادثه خیز انجام شد که ۳۵۰ نقطه حادثه خیز به ویژه در مناطق صعب‌العبور اصلاح و یا رفع شد و به دنبال آن هستیم تا در سال جاری با برگزاری جلسات منظم در راستای بهسازی و نوسازی جاده‌ها و کاهش خطرات جاده‌ای اقدامات لازم پیش از نوروز سال آینده انجام شود.

مخبر بر آمادگی دولت برای تجهیز امکانات پلیس راهور کشور تاکید کرد و گفت: فراجا طی سال‌های گذشته از لحاظ نرم افزاری ارتقا یافته است تا جایی که می‌توان در کمترین زمان ممکن به‌روزترین گزارش از وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور را دریافت کرد که از آن جمله در ایام اربعین حسینی و طرح نوروزی گزارش‌های به لحظه در اختیار مسئولین برای تصمیم‌گیری قرار می‌گرفت.

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

ساماندهی و مهارت‌آموزی معتادان، مورد تاکید دولت سیزدهم

سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در اردیبهشت سال جاری آئین افتتاح مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب موضوع ماده ۱۶ مردان ارومیه، ضمن قدردانی از مسئولان استانی و به ویژه استاندار آذربایجان‌غربی برای راه‌اندازی مرکز مذکور، با بیان اینکه ساماندهی و مهارت‌آموزی معتادان مورد توجه دولت است، اظهار کرد: رئیس‌جمهور از روزهای ابتدایی تشکیل دولت سیزدهم، همواره بر ساماندهی معتادان تاکید داشته‌اند و دستورات ویژه‌ای در این حوزه صادر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه معتاد عضوی از جامعه است و اگر در اثر غفلت، معتاد شده نباید در گوشه خیابان رها شود، افزود: این وظیفه حکومت است تا فرد معتاد را درمان کرده و با مهارت‌آموزی یا بازآموزی مهارت، آنها را به آغوش خانواده برگرداند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه اعتیاد یک آسیب مهم و منشأ بسیاری از سایر آسیب‌ها چون طلاق و جرایم خرد و سنگین است، گفت: وظیفه همگان است که برای ساماندهی معتادان، دست در دست یکدیگر دهیم تا شاهد ریشه‌کنی اعتیاد به معنای واقعی در جامعه باشیم.

توجه ویژه دولت سیزدهم به مناطق مرزی و کمتر برخوردار

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی در آذر ۱۴۰۲ در جلسه دیدار امام جمعه و اعضای شورای اسلامی لانو از توابع شهرستان سربیشه که با حضور فرماندار و بخشدار همراه بود، خاطرنشان کرد: توجه به مناطق محروم از سیاست‌های دولت سیزدهم بوده و طی این دو سال به خوبی محقق شده است.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به بخش درح برکات زیادی به همراه داشت، تصریح کرد: انتقال گاز به دورترین روستاها در نقطه صفر مرزی، توسعه زیرساخت‌ها و بهسازی راه‌های روستایی از جمله این اقدامات در استان خراسان جنوبی است.

نیروی انتظامی در مقابل تبهکاران و مجرمان باید با اقتدار ظاهر شود

شهید سیدابراهیم رئیسی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی با بیان اینکه صمیمانه از فرماندهان و مربیان این دانشگاه برای تربیت جوانان آگاه، شجاع، متدین، متخصص و آماده برای ایجاد، حفظ و ارتقا امنیت تشکر می‌کنم، اظهار کرد: دانشگاه محل ارزشمندی برای آموزش، پژوهش، انتقال تجربیات، مهارت‌آفرینی و ارتقا مهارت‌ها، شناخت تهدیدات معین، پیدا کردن راه‌کارهای مقابله با تهدیدها است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه امام مجتبی (ع) و سایر دانشگاه‌های نیروهای مسلح این مأموریت را دارند که در راستای ارتقای امنیت کشور، آسیب‌ها را بشناسند و راه‌های برون رفت را دقیق بدانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با رهنمودهای فرمانده کل قوا نیروهای مسلح مؤمن، متدین، آگاه، زمان‌شناس، مردم‌دوست و خودباور هستند، ادامه داد: نیروهای مسلح همیشه مشکلات را از پیش پای مردم بر می‌دارند، وجود خودشان را در مقابل تهدیدها سپر کرده‌اند، نقش شما به عنوان نیروی انتظامی در پیش‌گیری از وقوع جرم، نقش مهم نظم و قانونمداری، نقش مهم شناسایی جرایم سازمان‌یافته، نقش مقابله با جرایم و آسیب‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی است و در انجام این مأموریت‌های خطیر سه اصل و اساسی تدبیر و عقلانیت، مهربانی و اقتدار وجود دارد.

رئیسی خطاب به نیروهای انتظامی اظهار کرد: عقلانیت به معنای ترس یا محافظه‌کاری نیست به معنای دقیق عمل کردن و شناخت دشمن و اقدام متناسب است، مردم شهر و روستا باید نیروی انتظامی را در مقابل آسیب‌ها پناه خود بدانند، درواقع نیروی انتظامی باید در مقابل تبهکاران و مجرمان باید با اقتدار ظاهر شود، نیروی کارآزموده شجاع آگاه مجرب و دلداده به خدا داریم که همواره در سنگرها حضور دارند و شرایط و وضعیت را رصد می‌کنند و هرگز دچار غفلت نمی‌شوند تا دشمن از غفلت آنان سوءاستفاده کنند.

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

لزوم تقویت بنیه دفاعی کشور

وی تقویت بنیه دفاعی کشور را مهم دانست و افزود: سه عنصر قدرت دفاعی، ثبات اقتصادی و توانایی فرهنگی در تقویت بنیه دفاعی کشور اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور ابزار کار را رمز کار نیروی انتظامی دانست و اظهار کرد: علم، ایمان، توانایی و دانش را دارید، اما داشتن ابزار مناسب بسیار اهمیت دارد، دولت تاکید دارد که در فراجا کمک کند تا هم دانش و هم ابزار کار نیروی انتظامی مهیا باشد؛ مساعدت با نیروی انتظامی در دستور کار دولت است، چراکه فرمانده کل قوا دستور داده‌اند.

رئیسی ادامه داد: دشمن می‌داند مهم‌ترین مؤلفه اقتدار و قدرت کشور، ملت است، نیروهای مسلح ایران در دل مردم جای دارند، امروزه مردم به نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح عشق می‌ورزند، در عوض منفورترین ارتش و نیروی مسلح در دنیا، ارتش و نیروی مسلح آمریکا است و دنیا با تمام وجود از رژیم صهیونیستی و نیروهای مسلح آمریکا و نیروهای تحت حمایت آنان متنفر است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از برعهده گرفتن مسئولیت قوه مجریه در خرداد سال ۱۴۰۰ در یکی از سخنرانی‌هایش وعده مبارزه با فساد را داد و گفت: انگیزه‌ام برای حضور در انتخابات حل مشکلات مردم و کاهش درد و رنج و مبارزه با بی عدالتی و فساد است.

پرداخت مستقیم اعتبارات بودجه به ذی‌نفع نهایی در راستای جلوگیری از فساد در سیستم اداری

یکی از بسترهای فسادزا در سیستم اداری تخصیص با واسطه بودجه است به نحوی که اعتبارات مورد نیاز دستگاه‌ها به طور مستقیم به دستشان نمی‌رسد و باید مراحلی را طی کند و این مسئله موجب ایجاد فساد می‌شود، اما دولت سیزدهم در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی برای از بین بردن بسترهای فسادزا، بودجه را به صورت مستقیم به دستگاه‌ها می‌دهد.

بر اساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه بالغ بر ۸۶ درصد اعتبارات بودجه‌ای به ذی‌نفع نهایی به صورت مستقیم پرداخت شده است که نتیجه این اقدام جلوگیری از فساد و صرفه‌جویی در منابع و به حداقل رساندن عملیات فرا بودجه‌ای دولت بود.

در همین راستا رئیس جمهور در آذرماه ۱۴۰۱ به سازمان برنامه و بودجه دستور داد که به منظور تسهیل نظارت مالی عملکردی سامانه یکپارچه مدیریت مالی دولت با محوریت سازمان عملیاتی شود به طوری که در این سامانه اعتبار به جای پول نقد به دستگاه اجرایی اعطا شود و پرداخت نقدی تنها به ذی‌نفع نهایی پس از کنترل‌های هوشمند مالی و عملکردی انجام شود.

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

راه‌اندازی پروژه ایجاد سامانه رصد منابع عمومی

نظارت همواره یکی از راه‌های برخورد و پیشگیری از بروز فساد بوده است، روشی که مردم شیرینی آن را در دوره ریاست شهید آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه چشیده بودند، این بار نیز با راه‌اندازی پروژه ایجاد سامانه رصد منابع عمومی گامی دیگر برای جلوگیری و برخورد با فساد صورت پذیرفته است که در نتیجه آن فرایند روند وصولی درآمدهای عمومی دولت، شفاف‌سازی عملکرد مالی دستگاه‌های اجرایی و رصد می‌شود.

کاهش تعداد حساب‌های دستگاه

یکی دیگر از مسائلی که موجب بروز فساد می‌شود، تکثر و زیاد بودن تعداد حساب‌های مالی است که باعث سخت شدن نظارت بر آن‌ها می‌شود، دولت سیزدهم برای حل این مشکل به وسیله کاهش تعداد حساب‌های بانکی از حدود ۲۵۰.۰۰۰ حساب به ۴۰.۰۰۰ حساب و پیاده‌سازی حساب واحد خزانه گامی اساسی برای تسهیل نظارت و رصد اموال بیت‌المال برداشت.

حساب واحد خزانه به معنای تمرکز اطلاعات تمامی عملیات‌های مالی دولت در یک‌جا به‌طوری‌که کلیه دریافت‌ها به طور مستقیم به خزانه واریز و پرداخت‌های آن نیز به صورت مستقیم از خزانه و به ذی‌نفع نهایی انجام شود، یکی از اقداماتی که از اتلاف و انحراف منابع دولتی و بیت‌المال جلوگیری کند ایجاد حساب واحد خزانه است، بنابراین این حساب واحد خزانه با افزایش شفافیت و نظارت برخط بر تراکنش‌های مالی دستگاه‌های دولتی مانع از ایجاد فساد و زد و بندهای مالی می‌شود، علاوه بر این جلوی بسیاری از هزینه‌های اضافی دستگاه‌ها را می‌گیرد و به همین دلیل برای پیوستن به آن مقاومت وجود دارد.

انتشار صورت مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار

دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد از مردم کمک گرفته است و با انتشار ۱۱۲۴ صورت مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار، دسترسی عموم مردم به عملکرد شرکت‌ها و نهادهای دولتی و شکل‌گیری نظارت مردمی بر تاریک‌خانه صورت‌های ملی شرکت‌های دولتی را فراهم کرده است.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که به زودی خبر مهمی در حوزه شفافیت اقتصادی اعلام خواهد شد که بر این اساس و در ادامه برنامه شفافیت مالی و برای اولین بار صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های دولتی برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال قرار گرفت.

سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی

پنجمین اقدام دولت سیزدهم سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی است که باعث ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و متمرکز در حوزه شرکت‌های دولتی می‌شود، همچنین اطلاعات ۴۹۹ شخص حقیقی در سامانه مشتمل بر شرک‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته آنها و دانشگاه آزاد اسلامی ثبت می‌شود که این اقدام به واسطه شفافیتی که به وجود می‌آورد می‌تواند مانع شکل‌گیری فساد شود.

انتشار فهرست ابر بدهکاران

یکی از مطالبات همیشگی مردم شفاف شدن اطلاعات دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان بانکی است، چرا که نبود اطلاع افکار عمومی از نام بدهکاران باعث می‌شود، از فشار افکار عمومی در امان باشند. در دولت‌های پیشین نیز همواره برخی از رؤسای جمهور مدعی بودند که لیست ابر بدهکاران در جیبشان است و روزی آن را افشا خواهند کرد، اما هیچ‌گاه این اتفاق نیافتاد، دولت سیزدهم برای پاسخ‌گویی به این مطالبه مردم و از بین بردن حاشیه امن ابر بدهکاران کلان بانکی، اسامی این افراد را برای نخستین بار منتشر کرد، بر همین اساس نام‌های بیش از ۱۲۰۰ تسهیلات گیرنده دارای بدهی غیرجاری با مجموعه مانده بدهی بیش از ۱۰۲ همت به اطلاع عموم رسید.

حذف زمینه‌های سوءاستفاده در دستگاه‌های صادرکننده مجوز کسب و کار

یکی از مشکلاتی که متقاضیان ایجاد کسب و کارهای جدید از آن گلایه داشتند، وجود زمینه‌های ایجاد فساد در دستگاه‌های صادرکننده مجوز کسب و کار بود که این بستر فسادزا نیز توسط دولت سیزدهم به واسطه حذف شروط مبهم و تغییر پذیر برای صدور مجوز و سهولت در دریافت مجوزهای کسب‌وکار و حذف تأثیر سلایق شخصی مأموران دولتی و بخش عمومی در صدور مجوزها از بین رفت.

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

اصلاح دستورالعمل مدیریت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی

اصلاح، ارتقا و اجرای کامل دستورالعمل روش مدیریت سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط دولت بود که به واسطه ایجاد سامانه‌های تخصیص سوخت بر اساس پیمایش در حمل و نقل (صرفه‌جویی ماهانه ۱۰ میلیون لیتر مصرف گازوئیل با اجرای سامانه سیپاد و سپهتن) و شناسایی گلوگاه‌های آلوده و احصاء بارنامه‌های صوری ناوگان حمل و نقل صورت گرفت.

مقابله هدفمند با قاچاق کالاهای دارای اولویت

قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دلسوزان اقتصادی است، دولت به وسیله اجرای طرح‌های مقابله هدفمند با قاچاق کالاهای دارای اولویت در سه مرحله جغرافیایی مبادی ورودی، نقاط عمده انبارش و سطح عرضه توانست افزایش ۵۸ درصدی ارزش کشفیات در طرح‌های اجرا شده در مقایسه با سال قبل را ثبت کند.

یکپارچه‌سازی مقررات مربوط به قاچاق ارز

گسستگی قوانین حوزه قاچاق ارز در مسیر مبارزه با این دسته از مفاسد ایجاد خلأ کرده بود، بر همین اساس دولت یکپارچه سازی مقررات مربوط به قاچاق ارز را در دستور کار قرار داد که در نتیجه آن نحوه رسیدگی به پرونده‌های عدم رفع تعهدات ارزی واردکنندگان ساماندهی شد.

تأمین امنیت در مرزها و مبارزه با قاچاق، دو اقدام امنیتی دولت سیزدهم

جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۸۵۷۴ کیلومتر مرز رودخانه‌ای، خشکی و دریایی با ۱۵ کشور همسایه، پس از چین و روسیه دارای رتبه سوم مرز مشترک در دنیا را دارد و از جانبی دیگر با موضوعات متنوع از آن سوی مرزها مواجه است.

ورود غیرمجاز روزانه اتباع خارجی از مرزهای مشترک، قاچاق کالا به داخل کشور و خسارات ده‌ها میلیارد دلاری بر اقتصاد کشور، ورود گسترده مواد مخدر به کشور با منشأ بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی بوده که مقابله با آن نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدت است، با وجود چنین مسائل مهمی، همواره موضوع امنیت و عمران مرزهای کشور و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار در آن، به عنوان یک راهبرد اساسی در صدر برنامه‌های کاری وزارت کشور قرار گرفته که می‌توان به اهم محورهای مورد نظر طی روند دو سال گذشته اشاره کرد.

تجلی امنیت و آرامش در کشور با تلاش‌های شهید جمهور

بازنگری در حریم امنیتی مرزهای زمینی / ‏انسداد و عمران مرزها در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

اختصاص بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان در راستای ساخت پاسگاه‌های مرزی، راه‌های مرزی، برجک‌ها و انسداد و سیم خاردار، همچنین در بخش عمران که برای انسداد مرز به طول ۱۲ کیلومتر، ساخت سه پاسگاه مرزی، ساخت هفت برجک مرزی، آبرسانی و برق‌رسانی به بیش از ۴۷ پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی و ساخت ۱۹ کیلومتر راه مرزی مهمترین اقدام در این زمینه بوده است.

بررسی و بازنگری در طرح ارتقای امنیت و کنترل مؤثر مرزها با رویکرد افزایش ضریب امنیتی در جداره مرزها و هوشمندسازی و به‌کارگیری امکانات و تجهیزات نوین، بازنگری در حریم امنیتی مرزهای زمینی با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات جدید و با رویکرد حفظ جمعیت ساکن در مناطق مرزی و تخلیه حداقلی روستاهای مرزی امنیتی از جمعیت مرزنشین، پیشنهاد و تصویب اعتبارات مورد نیاز جهت انسداد هوشمندسازی مرزها تحت عنوان طرح جامع مدیریت، ساماندهی کنترل و انسداد مرزهای کشور با اولویت مرزهای شرق و جنوب شرق کشور نیز در دولت سیزدهم دنبال شد.

بررسی و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک مرزی دو و چند جانبه با کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان در چارچوب اسناد و برگزاری نشست‌های مشترک، پیگیری و تخصیص مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از مجموعه ۱,۲۰۰ میلیارد ریال برای موضوع انتقال پساب نیشکر خوزستان، بررسی و تصمیم‌گیری برای انسداد فوری معابر غیرمجاز برای کاهش تردد اتباع غیرمجاز اتباع خارجی و بررسی و تحلیل مهم‌ترین مسائل رودخانه‌های مرزی و تلاش در پیگیری حقابه کشورمان از رودخانه‌های مرزی و رفع اختلافات مورد نظر با کشورهای همسایه نیز از دیگر اقدامات وزارت کشور دولت سیزدهم در حوزه مرزی به شمار می‌رود.

تشکیل کارگروه مرزهای مجاز کشور و ستاد امور گذرنامه و کمیته فنی حقوقی

در دولت سیزدهم پیشنهاد افزایش مدت اعتبار اسناد گذرنامه از پنج سال به ۱۰ سال ارائه شده و پیگیری در نحوه و تعیین تکلیف ضوابط اجرای مدیریت واحد مرزی در مرزهای رسمی زمینی کشور نیز در دست پیگیری است.

اصلاح آئین نامه اجرایی کمیسیون بند دو ماده ۱۶ قانون امور گذرنامه برای تسهیل فرایندها برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور، تصمیم‌سازی برای نحوه و نوع صدور گذرنامه زیارتی برای زائران اربعین حسینی برای نحوه سفر به عتبات عالیات اتباع بیگانه، برنامه‌ریزی برای تأمین اعتبارات لازم برای تولید و تأمین گذرنامه خام در سطح کشور در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بررسی مسائل و مشکلات پایانه‌ها و مرزهای رسمی کشور و انجام بازدیدهای مستمر میدانی و پیگیری در تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمین و تجهیز پایانه‌های مرزی به دستگاه‌های ایکس‌ری از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

عشق خدمت به مردم در وجود شهید آیت الله رئیسی موج می‌زد

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه پاسداران فراجا در جمع کارکنان یگان‌های ویژه پاسداران فراجا ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانشان با اشاره به نقش برجسته شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تقویت حوزه سیاسی و جبهه مقاومت، اظهار کرد: ملت عزیز ایران به واسطه شهادت‌ها قوی‌تر و امیدوارتر در مسیر اهداف انقلابی خود حرکت می‌کنند.

وی در ادامه ولایتمداری، خستگی ناپذیری و مردمی بودن را از ابعاد شخصیتی شهید بزرگوار و والامقام آیت الله رئیسی برشمرد و افزود: ایشان عمر با برکت خود را شبانه روز صرف خدمت به مردم و انقلاب اسلامی کرد.

فرمانده یگان‌های ویژه پاسداران فراجا با بیان اینکه عشق خدمت به مردم، مردمی بودن، تواضع، جهاد در راه پیشرفت و تعالی کشور در وجود شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی موج می‌زد، گفت: حضور پرشور و باشکوه مردم انقلابی و ولایی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای خدمت نشانه قدردانی مردم از اخلاق و تعامل خوب، تواضع و جهاد در خدمت شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی است.

تمام موارد ذکر شده تنها بخشی از دریای خدمت برای حفظ امنیت و آرامش کشور است که زیر لوای شهید جمهور رقم خورده است، امید است ادامه راه از جان‌گذشتگی و ایثار جان برای خاک ایران عزتمند، همچنان راهی پویا و پایدار باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما