شناسهٔ خبر: 66840469 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حذف نمادهای معماری اسلامی بزرگترین مسجد جنوب چین

تصاویر تازه‌ای منتشر شده است که نشان می‌دهد نمادهای معماری مسجد بزرگ شادیان در جنوب چین از جمله گنبدها و مناره‌های آن برچیده شده و نمادهای معماری چینی جایگزین آن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، سال گذشته پایگاه اینترنتی بیتر وینتر اعلام کرد تدابیر امنیتی شدیدی پیرامون مسجد شادیان در جنوب چین اتخاذ شده و دور تا دور آن با حصارهای فلزی محصور شده است.

پس از گذشت یک سال تصاویر تازه نشان می‌دهند که مقامات چینی گنبد و مناره یک مسجد را برداشته و آنها را با نمادهای چینی جایگزین کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، این موضوع نشان‌دهنده ادامه تلاش دولت برای تخریب مکان‌های مذهبی مسلمانان در این کشور است.

مسجد جامع شادیان، معروف به مکه مسلمانان هوئی یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد چین، بر فراز شهر کوچکی به همین نام  در جنوب غربی استان یوننان قرار دارد. تا سال گذشته، این مجموعه ۲۱۰۰۰ متر مربعی دارای ساختمان بزرگی بود که بالای آن یک گنبد سبز کاشی‌کاری‌شده، مزین به هلال ماه، چهار گنبد کوچک‌تر و مناره‌های سر به فلک کشیده‌ داشت. تصاویر ماهواره‌ای از سال ۲۰۲۲ غرفه ورودی را نشان می‌دهد که با یک هلال ماه و ستاره بزرگ ساخته شده از کاشی‌های سیاه و سفید تزئین شده است.

عکس‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های شاهد از امسال نشان می‌دهد که گنبد برداشته شده و با پشت بام پاگودا به سبک چینی هان جایگزین شده و مناره‌ها کوتاه شده و به برج‌های بتکده تبدیل شده‌اند. تنها اثر کم‌رنگی از کاشی‌های هلال ماه و ستاره‌ای که زمانی در تراس جلوی مسجد وجود داشت قابل مشاهده است.

گاردین در ادامه این گزارش می‌افزاید: در سال ۲۰۱۸، دولت چین یک برنامه پنج ساله در مورد اسلام منتشر کرد. بخشی از این طرح، مقاومت در برابر سبک‌های معماری خارجی و ترویج معماری که مملو از ویژگی‌های چینی است بود. یک یادداشت فاش شده حزب کمونیست چین نشان می‌دهد که به مقامات محلی دستور داده شده است که به اصل تخریب بیشتر و ساخت و ساز کمتر پایبند باشند.

هانا تیکر، مورخ اسلام در چین در دانشگاه پلیموث گفت: برنامه تخریب مساجد استان به استان پیشرفت کرده است و یوننان، یکی از دورترین استان‌های چین، تازه‌ترین مورد آنها بوده است.

حذف نمادهای معماری اسلامی بزرگترین مسجد جنوب چین

مسجد جامع شادیان که اولین بار در زمان سلسله مینگ ساخته شد، در جریان انقلاب فرهنگی در یک قیام معروف به حادثه شادیان، که در آن ارتش آزادیبخش خلق قیام مسلمانان هوئی را در این منطقه سرکوب کرد، ویران شد. تخمین زده می شود در این حادثه بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شده اند. مسجد جامع بعدها با حمایت دولت بازسازی و گسترش یافت. طراحی آن بر اساس مسجد النبی در مدینه، عربستان سعودی است. این مسجد دارای سه نمازخانه و گنجایش ۱۰۰۰۰ نمازگزار است.

بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۱ میلیون نفر از قوم هوئی در چین زندگی می‌کنند. دولت چین از سوی سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و دولت‌های عمدتاً غربی به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و ایراد فشار بر باقیمانده جمعیت این قوم متهم شده است. دولت چین همه این اتهامات را رد کرده است. 

انتهای پیام

نظر شما