شناسهٔ خبر: 66833892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گاردین: گنبد و مناره «آخرین مسجد بزرگ چین» با نمادهای چینی تعویض شده است + عکس

صاحب‌خبر -

شفقنا- تصاویر نشان می‌دهند که مقامات چینی گنبد و مناره یک مسجد را برداشته و آنها را با نمادهای چینی جایگزین کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: آخرین مسجد بزرگ در چین که ویژگی‌های سبک اسلامی را حفظ کرده است، گنبدهای خود را از دست داده و مناره‌های آن به‌طور اساسی اصلاح شده است. به گفته کارشناسان، این موضوع نشان‌دهنده تکمیل تلاش دولت برای تخریب مکان‌های مذهبی مسلمانان در این کشور است.

مسجد جامع شادیان، یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد چین، بر فراز شهر کوچکی که نام خود را از آن گرفته‌است، در جنوب غربی استان یوننان قرار دارد. تا سال گذشته، این مجموعه 21000 متر مربعی دارای ساختمان بزرگی بود که بالای آن یک گنبد سبز کاشی‌کاری‌شده، مزین به هلال ماه، چهار گنبد کوچک‌تر و مناره‌های سر به فلک کشیده‌ داشت. تصاویر ماهواره‌ای از سال 2022 غرفه ورودی را نشان می‌دهد که با یک هلال ماه و ستاره بزرگ ساخته شده از کاشی‌های سیاه و سفید تزئین شده است.

عکس‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های شاهد از امسال نشان می‌دهد که گنبد برداشته شده و با پشت بام پاگودا به سبک چینی هان جایگزین شده و مناره‌ها کوتاه شده و به برج‌های بتکده تبدیل شده‌اند. تنها اثر کم رنگی از کاشی های هلال ماه و ستاره ای که زمانی تراس جلوی مسجد را مشخص می کردند، قابل مشاهده است.

مسجد شاخص دیگر یوننان در منطقه «ناجیایینگ» نیز که کمتر از 100 مایلی از شادیان فاصله دارد، اخیراً با عملیات بازسازی ویژگی‌های اسلامی خود را از دست داده است.

گاردین در ادامه این گزارش می‌افزاید: در سال 2018، دولت چین یک برنامه پنج ساله در مورد اسلام منتشر کرد. بخشی از این طرح، مقاومت در برابر «سبک‌های معماری خارجی» و ترویج «معماری که مملو از ویژگی‌های چینی است» بود. یک یادداشت فاش شده حزب کمونیست چین نشان می دهد که به مقامات محلی دستور داده شده است که به اصل تخریب بیشتر و ساخت و ساز کمتر پایبند باشند.

هانا تیکر، مورخ اسلام در چین در دانشگاه پلیموث گفت: برنامه تخریب مسجد «استان به استان» پیشرفت کرده است و یوننان، یکی از دورترین استان‌های چین، آخرین آنها بوده است.

مسجد جامع شادیان که اولین بار در زمان سلسله مینگ ساخته شد، در جریان انقلاب فرهنگی در یک قیام معروف به حادثه شادیان، که در آن ارتش آزادیبخش خلق قیام مسلمانان هویی را در این منطقه سرکوب کرد، ویران شد. تخمین زده می شود در این حادثه بیش از 1000 نفر کشته شده اند. مسجد جامع بعدها با حمایت دولت بازسازی و گسترش یافت. طراحی آن بر اساس مسجد النبی در مدینه، عربستان سعودی است. این مسجد دارای سه نمازخانه و گنجایش 10000 نمازگزار است.

هوئی ها یک اقلیت قومی مسلمان چینی هستند که بیشتر آنها در غرب چین زندگی می کنند. بر اساس سرشماری سال 2020، بیش از 11 میلیون نفر از مردم هوی وجود دارند، جمعیتی مشابه اویغورها که در سین کیانگ زندگی می‌کنند. دولت چین از سوی سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و دولت‌های عمدتاً غربی به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و ایراد فشار بر باقیمانده جمعیت این قوم متهم شده است. چین که همه این اتهامات را رد می‌کند همچنین به ایجاد سیاست کنترل جمعیت اویغورها متهم است.

این گزارش را در گاردین ببینید

نظر شما