شناسهٔ خبر: 66838161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فاسد شدن مواد غذایی به مقصد غزه به دلیل بسته شدن گذرگاه رفح توسط اشغالگران

در حالی که گرسنگی و قحطی در نوار غزه بیداد می‌کند، بسته بودن گذرگاه رفح توسط رژیم صهیونیستی برای سومین هفته متوالی موجب فاسد شدت بسیاری از مواد غذایی انتقالی به غزه در طرف مصری گذرگاه شده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، پیش از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به طرف فلسطینی گذرگاه رفح در ششم ماه مه و اشغال آن، این گذرگاه نقش پراهمیتی در انتقال کمک‌های انسانی و برخی امدادرسانی‌های تجاری داشته است.

به نقل از وبگاه خبری عربی۲۱، مقامات و منابع مصری می‌گویند فعالیت نظامی، عملیات انسانی را به خطر می‌اندازد. رژیم صهیونیستی پیش از راه‌اندازی مجدد گذرگاه رفح، باید آن را به فلسطینی‌ها بازگرداند.

نهاد ریاست جمهوری مصر اعلام کرد این کشور و آمریکا روز جمعه توافق کردند تا زمان انجام مراحل قانونی برای بازگشایی رفح از طرف فلسطینی آن، کمک‌ها از کرم ابوسالم وارد غزه شود.

ممکن است با این کار از حجم کمک‌های انباشته شده در فاصله بین سمت مصری گذرگاه رفح و شهر العریش واقع در حدود ۴۵ کیلومتری غرب رفح که نقطه دسترسی برای کمک‌های بین‌المللی است، کاسته شود.

«محمود حسین» راننده ماشینی که حامل کمک‌های انسانی به غزه است، به رویترز گفت از یک ماه پیش کالاها را بارگیری کرده بود که کم کم زیر نور آفتاب فاسد شدند. برخی از مواد غذایی دور ریخته شد و برخی هم به قیمت پایین فروخته شد.

اواخر ماه اکتبر ۲ هفته پس از شروع حمله به غزه، انتقال کمک‌ها از طریق گذرگاه رفح آغاز شد.

مسؤولان امدادرسانی می‌گویند جریان کمک‌ها در بیشتر مواقع به دلیل تفتیش کمک‌ها توسط رژیم صهیونیستی و فعالیت نظامی داخل غزه کُند است و مقدار کمک‌های انتقالی به ساکنان غزه که بالغ بر ۲.۳ میلیون تن هستند خیلی کمتر از مورد نیاز آنهاست.

در حالی که برنامه جهانی غذا نسبت به گرسنگی قریب الوقوع در مناطقی از غزه هشدار داده است، طبق اعلام سازمان ملل از هفتم ماه مه هیچ کمکی از گذرگاه رفح وارد نشده است و کمک‌های وارد شده از گذرگاه صهیونیستی کرم ابوسالم هم بسیار ناچیز است. از تاریخ مذکور تاکنون تنها حدود ۹۰۰ کامیون حامل کمک وارد غزه شده است در حالی که طبق اعلام سازمان ملل باید روزانه حداقل ۵۰۰ کامیون کمک وارد شود.

«خالد زاید» رئیس جمعیت هلال احمر مصر در استان سینا می‌گوید حجم کمک‌های در انتظار در شمال سینا اکنون بسیار بیشتر شده است و برخی از آنها بیش از ۲ ماه است که در انتظار انتقال از طریق گذرگاه رفح هستند اما به دلیل بسته بودن این گذرگاه به محل بارگیری بازگردانده می‌شوند.

مسؤولان محلی در وزارت تامین خوار و بار مصر می‌گویند برخی از مواد غذایی به قیمت پایین در بازار محلی شمال استان سینا فروخته شده‌اند و به همین دلیل مقدار زیادی تخم مرغ فاسد جمع آوری شد.

در داخل غزه نیز نگرانی‌هایی درباره کیفیت مواد غذایی انتقالی وجود دارد که پس از مدت‌ها انتظار پیش از بسته شدن گذرگاه رفح یا از طریق گذرگاه‌های دیگر منتقل شده‌اند.

«اسماعیل الثوابته» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه گفت مسؤولان پزشکی و پلیس فلسطین که معمولا اجناس وارداتی به غزه را بازرسی می‌کنند در زمان حملات رژیم صهیونیستی نتوانستند این کار را انجام دهند.

نظر شما