شناسهٔ خبر: 66837696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بزرگترین هدیه دولت شهید رئیسی برای خراسان شمالی چیست؟

در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۳۰۰ روستا با تنش آب شدید مواجه بودند که با اقدامات وزارت نیرو این عدد به حدود ۲۰۰ روستا رسیده و به نظر می‌رسد با اجرای طرح انتقال آبرسانی به استان این عدد به صفر خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، استان خراسان شمالی سال‌ها است با مشکل خشکسالی و کمبود آب در مناطق روستایی و شهری مواجه است. در ابتدای دولت سیزدهم 300 روستای استان و برخی از شهرها از جمله شهر شیروان با مشکل شدید تنش آبی مواجه بودند و این در حالی است که سدهای بزرگ استان کمتر از 23 درصد از ظرفیت خود را برای تامین آب داشتند.

از سوی دیگر تامین آب کشاورزی به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد و اشتغال استان خراسان شمالی که بیش از 98 درصد آب استان صرف آن می‌شود نیز یکی از دغدغه‌های مهم سال‌های گذشته در استان بوده است.

تلاش دولت برای تأمین آب پایدار روستاها

به گفته مدیران شرکت آبفای خراسان شمالی در سال گذشته آب شرب مورد نیاز 81 روستای استان با تانکر و به صورت سیار تامین و بیشترین تعداد سرویس آبرسانی مربوط به روستاهای شهرستان بجنورد بوده است. 

بر اساس گزارشات این شرکت 29 روستا در شهرستان بجنورد، 16 روستا در شهرستان رازوجرگلان و 16 روستا در شهرستان مانه و سملقان، بیشترین سهم در این خصوص را به خود اختصاص داده‌اند. آب شرب سالم بیش از 47 هزار نفر ساکن در این روستاها، با حجم 12 هزار متر مکعب در قالب 894 سرویس به صورت مرتب و در ایام هفته تامین می‌شود. 

در تابستان سال 1401 نیز تعداد 93 روستا با تانکر آبرسانی می‌شدند و با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی در سال 1402 آبرسانی سیار به روستاهای استان در تابستان 1402 نسبت به مدت مشابه پارسال 25 درصد افزایش یافت.  

718  روستا از 839 روستای دارای سکنه استان، در حال حاضر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند. 

جهادآبرسانی، کام تشنه مجتمع 14 هزارنفری  زیدرسرانی در خراسان شمالی را سیرآب می کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی از پایان عملیات آبرسانی به مجتمع زیدرسرانی تا شهریورماه امسال خبر داد.

رضا عطایی با اشاره به اجرای طرح ملی جهاد آّبرسانی در استان گفت: طرح جهاد آبرسانی یکی از اقدامات موثر دولت سیزدهم در آبرسانی پایدار به مناطق روستایی و کم برخوردار است؛ در همین راستا این شرکت به همت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در تلاش است با اجرای این طرح، غبار محرومیت آبی را از چهره روستاهای استان بزداید.

عطایی افزود: مجتمع زیدرسرانی از جمله پروژه هایی است که با پیشرفت 98 درصدی، روزهای پایانی بی آبی خود را سپری می کند و با اتمام این عملیات، شهریور ماه امسال بیش از 14 هزار نفر از اهالی این مجتمع از نعمت آب پایدار بهره مند می شود.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در این مجتمع اشاره و عنوان کرد: از ابتدای آغاز این طرح تاکنون،  بالغ بر 8 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب شرب، 160 کیلومتر خط انتقال، 16 باب ایستگاه پمپاژ و 90 کیلومتر عملیات اصلاح و توسعه انجام شده است.

وی گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه، بالغ بر70 میلیارد تومان بوده است.

لازم به ذکر است؛ با اتمام طرح جهادآبرسانی در مجتمع زیدر سرانی 40 روستا با جمعیتی بالغ بر 14 هزار نفر از نعمت آب شرب سالم پایدار بهره مند خواهند شد.

بزرگترین هدیه دولت به خراسان شمالی

با این حال بزرگترین هدیه دولت سیزدهم به مردم استان خراسان شمالی به ویژه کشاورزان استان، تصویب طرح انتقال آبسرانی است. منطقه گلیل و سرانی در شمال استان خراسان شمالی و در مرزهای شمالی کشور، منطقه‌ای با منابع آبی گسترده است. 

این طرح با هدف تامین آب شرب شهرهای بزرگ استان با دریافت مصوبه اجرایی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به عنوان بزرگترین طرح انتقال آب در بخش آب زیرزمینی کشور وارد مرحله اجرایی می‌شود. این طرح به لحاظ حجم تخصیص منابع آب زیرزمینی نیز در کشور بی‌نظیر است و بیشترین حجم تخصیص منابع آب زیرزمینی را برای تامین آب شرب دارد.

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب زیرزمینی از منطقه سرانی در خراسان‌ شمالی، افزود: با اجرای این طرح سالانه 40 میلیون متر مکعب آب با کیفیت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای مسیر انتقال، منتقل می‌شود.

فاطمه بداغ آبادی در این باره بیان کرد: بررسی اولیه این طرح از سال 1392 توسط دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای در قالب انعقاد قرارداد یک طرح پژوهشی توسط دانشگاه آغاز و سپس مطالعات آن توسط سه شرکت مهندسین مشاور متفاوت صورت گرفته و با تکمیل مطالعات و حفاری چاه‌های مطالعاتی در منطقه در سال‌های اخیر، شرکت آب منطقه‌ای موفق به دفاع فنی از طرح و اخذ مجوز برداشت و تخصیص آب از وزارت نیرو و سایر مجوزها از دستگاه‌های متولی شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مصوبات سفر رئیس جمهور به استان تسریع در صدور مصوبه طرح مذکور بود که با پیگیری و تلاش‌های فراوان عملیاتی شد. در طرح انتقال آبرسانی خراسان‌شمالی حدود 230 کیلومتر خط انتقال برای انتقال آب و احداث ایستگاه‌های پمپاژ جهت عبور از ارتفاعات به شهرهای استان ایجاد خواهد شد و اعتبار مورد نیاز اولیه برای اجرای این طرح بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب زیرزمینی از منطقه سرانی در خراسان‌ شمالی، تصریح کرد: براساس مطالعات اولیه مصوب شده توسط وزارت نیرو با اجرای طرح انتقال آبرسانی در خراسان‌شمالی، بیش از 600 هزار نفر جمعیت در بیش از 10 شهر و 530 روستا زیر پوشش این طرح خواهند بود.

بداغ‌آبادی افزود: باتوجه به محدودیت‌های منابع آبی فعلی در استان، این طرح برای افق سال 1425 دیده شده که کمبودهای آب شرب استان با لحاظ منابع فعلی و افت کمی و کیفی در آنها، تا افق مذکور تامین می‌گردد.

انتفال سالانه 40 میلیون متر مکعب آب با کیفیت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه مجوز ماده 23 طرح انتقال آب‌های زیرزمینی منطقه سرانی شیروان به مناطق مرکزی استان را صادر کرد.

مرتضی بهزادفر، اظهار داشت: با پیگیری‌های استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، شرکت آب منطقه‌ای استان و مشارکت سایر دستگاه‌های متولی در جلسه کمیسیون ماده 23 سازمان برنامه و بودجه کشور مجوز طرح انتقال آبرسانی شیروان مصوب و ابلاغ شد.

وی افزود: پیش از این در نشست استاندار با دبیر کمیسیون ماده 23 و رئیس امور برنامه و بودجه استان‌ها در سازمان برنامه و بودجه کشور اهمیت و ضرورت اجرای طرح انتقال آب از سرانی به سایر نقاط استان تشریح شده بود.

بهزادفر با بیان اینکه در سفر دولت به خراسان شمالی تامین پنجاه هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه مصوب شده بود، گفت: 60 درصد از این اعتبار از محل منابع بودجه عمومی دولت و 40 درصد نیز از محل مشارکت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی یادآور شد: بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از 40 میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود. بر این اساس ظرفیت آب شرب آزاد شده از سدهای استان به نفع سایر مصارف به ویژه کشاورزی آزاد خواهد شد.

بر اساس آنچه گفته شد، این طرح بزرگ‌ترین و بی نظیرترین هدیه دولت سیزدهم به استان خراسان شمالی است که در صورت تحقق و تخصیص کامل اعتبارات استان خراسان شمالی تا سال‌ها مشکل کمبود و تنش آبی را تجربه نخواهد کرد.

انتهای پیام/311/

نظر شما