شناسهٔ خبر: 66837569 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

واکنش بازار ارز به حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور؛ راهبرد‌ها در ۵۰ روز آینده تغییر می‌کند؟

یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: در حال حاضر فضای کسب و کار و اقتصاد در ایران مختل است و گمان نمی‌کنم این اتفاق نسبت به قبل خلل بیشتری برای بازار ارز ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

کارشناسان واکنش رفت و برگشتی دلار به حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور و هیات همراه را به عنوان نقطه نظری برای احتمال وجود ثبات در قیمت‌های بازار ارز و یکسان ماندن شرایط بازار تولید در یک ماه آینده و تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید پیش بینی می‌کنند.

به گزارش اکونگار، در پی انتشار خبر درگذشت ابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد، به گفته برخی از اعضای اتاق بازرگانی تهران، بازار تولید در روز ابتدایی به فعالیت معمول خود ادامه داده و فعلا چشم انداز روشن و قابل پیش بینی از شرایط آتی بازار تولید و بازار ارز در دست نیست و نمی‌توان گفت که شرایط تا انتخاب رئیس جمهور جدید در ۵۰ روز آینده و روی کار آمدن دولت بعدی دچار دگرگونی و پستی و بلندی می‌شود یا به ثبات نسبی خود ادامه می‌دهد.

در این بین به دنبال خبر سانحه رئیس جمهور بازار ارز در دو روز ابتدایی صعود و نزول ناگهانی را به چشم خود دید، ولی دوباره به کانال قبلی بازگشت. برخی دیگر از کارشناسان از این دگرگونی رفت و برگشتی دلار به عنوان نقطه نظری برای احتمال وجود ثبات در قیمت‌های بازار ارز و یکسان ماندن شرایط بازار تولید در یک ماه آینده و تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید یاد می‌کنند.

فضای کسب و کار چنگی به دل نمی‌زند

سید مرتضی حاجی آقامیری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با عنوان اتفاقات روز‌های گذشته بازار ارز، گفت: اتفاقاتی که در دو روز گذشته بعد از خبر سقوط بالگرد برای بازار ارز افتاد نشان می‌دهد که این سانحه تاثیر بسیاری بر روی فعالیت‌های اقتصادی مردم نخواهد داشت.

او با تاکید بر وجود خلل‌های فعلی بر فضای کسب و کار ادامه داد: در حال حاضر فضای کسب و کار و اقتصاد در ایران مختل است و گمان نمی‌کنم این اتفاق نسبت به قبل خلل بیشتری برای بازار ارز ایجاد کند.

با قرار دادن محمد مخبر به عنوان جانشین رییس جمهور تا زمان انتخابات تیرماه بسیاری معتقدند که با توجه به یکسان بودن راهبرد‌های سیاسی و اقتصادی و دست نخورده ماندن سیاست‌ها مسیر اقتصاد کشور با ثبات نسبی به حرکت قبلی خود ادامه خواهد داد.

آقامیری در رابطه با تاثیر درگذشت ابراهیم رئیسی بر شرایط آینده بازار ارز و تولید در روز‌های آتی همچنین افزود: گمان نمی‌کنم که این موضوع تاثیر خیلی زیادی بر روی بازار‌ها بگذارد به دلیل اینکه محمد مخبر همچنان فرماندهی اقتصاد دولت را بر عهده دارد و دولت را هم اداره می‌کند.

او با تاکید بر جریان ثابت بازار عنوان کرد: از آنجایی که تغییری در تیم اقتصادی دولت صورت نگرفته و سیاست‌های قبلی همچنان باقی است پس در نتیجه احتمال اینکه شاهد اتفاق خاصی در بازار باشیم بعید بنظر می‌رسد.

آقامیری با اشاره به انتخابات پیش روی دولت در یک ماه آینده تصریح کرد: اینکه در ۵۰ روز آینده چه کسی رییس جمهور می‌شود و چه دولتی روی کار می‌آید مسیر آینده اقتصاد را مشخص می‌کند چرا که تنها با توجه به سیاست‌های هر کاندید ریاست جمهوری می‌توان به چشم انداز بازار عرضه و تولید دست یافت.

باید منتظر تصمیمات دولت بعدی ماند

محمدرضا غفرالهی، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز، گفت: همه در رابطه با این حادثه ناراحت هستیم، اما با توجه به سخنان مقام رهبری کشور ما کشور با ثباتی است و اینگونه حوادث باعث بروز مسئله و مشکل در شرایط اقتصادی کشور نمی‌شوند.

او اضافه کرد: طبق قانون انتخابات برقرار خواهد شد و امیدواریم که فرد بعدی با وجود پرکاری و پر تلاشی‌هایی که ابراهیم رئیسی داشته، اشکالات موجود در ساختار‌ها را که فعالان بخش خصوصی همیشه نسبت به آن‌ها متذکر شدند را رفع کند و اصلاحات مورد نیاز را به عمل آورد.

غفرالهی با تاکید بر اینکه حوادث این چنینی ذاتا تاثیر خاصی بر روند کاری ندارد، اظهار کرد: تصمیمات بعدی که به واسطه تغییر دولت و تعیین رئیس جدید دولت گرفته خواهد شد را می‌توان به عنوان عامل اثر گذار بر روی روند بازار در نظر گرفت و امیدواریم که این تصمیمات جدید ما را به سوی بهبودی هدایت کنند.

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: طبیعی است که در روز‌های آینده به موضوع با دید احساسی نگاه شود، اما با توجه به اینکه معاون اول به عنوان معاون همه دولت و جانشین رئیس جمهور قرار گرفته است ما تغییر خاصی در این ۵۰ روز نخواهیم دید و هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و امور کشور به روال سابق اداره خواهد شد، اما مسئله اصلی این است که افرادی که بعد از این یک ماه انتخاب خواهند شد و ۴ سال سکان هدایت کشور را به لحاظ اجرایی بر عهده خواهند گرفت، تجربه و مهارت کافی را داشته باشند چرا که زمان کم است و قطعا کاندیدا‌ها آمادگی چندانی ندارند.

نظر شما