شناسهٔ خبر: 66832958 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

غول اسپیس‌ایکس بار دیگر به پرواز در می‌آید

هستی وفایی

اسپیس ایکس روز پنجم ژوئن(۱۶ خرداد) را برای انجام چهارمین پرواز آزمایشی موشک بزرگ استارشیپ هدف قرار داده است. با این حال، این شرکت هنوز نیاز به دریافت تأییدیه نظارتی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شاید کمتر از دو هفته تا پرواز آزمایشی بعدی استارشیپ فاصله داشته باشیم.

به نقل از اسپیس، شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس امروز(۲۴ مه) اعلام کرد که روز پنجم ژوئن را برای چهارمین پرتاب استارشیپ که یک وسیله نقلیه غول‌پیکر برای رساندن افراد و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن است، در نظر گرفته است.

البته این تاریخ قطعی نیست زیرا اسپیس‌ایکس هنوز نیاز به دریافت تاییدیه نظارتی و به ویژه، مجوز پرتاب از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دارد.

با شرط اینکه کارهای اداری انجام شود و هیچ مشکل فنی پیش نیاید، استارشیپ در روز ۱۶ خرداد از پایگاه استاربیس اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس، طی پنجره‌ای زمانی که از ساعت هشت صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۳۰ به وقت ایران) باز می‌شود، به مدار پرتاب خواهد شد.

شرکت اسپیس‌ایکس در توضیحی که به تازگی از پرواز آتی منتشر کرده است، گفته است که این پرتاب را ۳۰ دقیقه قبل از انجام به صورت زنده از طریق ایکس(توییتر سابق) پخش خواهد کرد.

این موشک استارشیپ با ارتفاع ۴۰۰ فوت(۱۲۲ متر) تا به امروز سه بار در ماه‌های آوریل سال ۲۰۲۳، نوامبر سال ۲۰۲۳ و ۱۴ مارس سال جاری پرواز کرده است و در هر پرواز عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

دو مرحله استارشیپ معروف به سوپرهوی(Super Heavy) و استارشیپ(Starship) یا فقط شیپ در اولین ماموریت که تنها پس از چهار دقیقه به پایان رسید، موفق به جدا شدن از هم نشدند. جداسازی این دو مرحله با موفقیت در پرواز دوم اتفاق افتاد که حدود هشت دقیقه طول کشید. پرواز سوم نزدیک به ۵۰ دقیقه ادامه یافت و فضاپیما به سرعت مداری رسید. زمانی که فضاپیما پس از ورود مجدد به جو زمین در هم شکست، ماموریت پایان یافت.

اسپیس‌ایکس قصد دارد به بهبود عملکرد خود در پرواز چهارم ادامه دهد.

این شرکت در شرح ماموریت نوشت: چهارمین پرواز آزمایشی تمرکز ما را از دستیابی به مدار به نشان دادن توانایی بازگشت و استفاده مجدد از استارشیپپ و سوپرهوی معطوف می‌کند. هدف اصلی اجرای یک فرود نرم در خلیج مکزیک با پیشران سوپرهوی و دستیابی به ورود کنترل شده استارشیپ خواهد بود.

اسپیس‌ایکس در یک گزارش گفته است که اسپیس‌ایکس در پی پرواز سوم تغییرات متعددی در استارشیپ اعمال کرده است.

برای مثال، اسپیس‌ایکس تشخیص داد که برخی از موتورهای رپتور سوپرهوی در هنگام شعله‌ور شدن «پیشران» آن در پرواز سوم زود خاموش می‌شوند و در مدت کوتاهی پس از آن در هنگام فرود آن طبق برنامه ریزی روشن نمی‌شوند. مهندسان این موضوع را در «انسداد فیلتر» که بر جریان اکسیژن مایع به موتورها تأثیر می‌گذارد، ردیابی کردند. رپتورها اکسیژن مایع و متان مایع را می‌سوزانند.

این شرکت در گزارش امروز خود نوشت: اسپیس‌ایکس تغییرات سخت افزاری را قبل از پرواز سوم برای کاهش این مشکل اعمال کرد. پیشران‌های سوپرهوی برای پرواز چهارم و فراتر از آن، سخت‌افزاری اضافی در مخازن اکسیژن برای بهبود بیشتر قابلیت‌های فیلتراسیون پیشرانه دریافت می‌کنند.

در همین حال، فضاپیما در هنگام ورود مجدد در پرواز سوم پس از از دست دادن کنترل جهت‌گیری در حالی که شروع به غلتیدن کرده بود، تسلیم نیروهای عظیم گرمایش اصطکاکی شد. اسپیس ایکس نیز از این مشکل درس گرفته و اقداماتی را برای کاهش احتمال تکرار آن انجام داده است.

اسپیس ایکس در گزارش خود نوشت: محتمل‌ترین علت اصلی چرخش برنامه‌ریزی نشده، گرفتگی دریچه‌های مسئول کنترل چرخیدن است. اسپیس‌ایکس از آن زمان پیشران‌های کنترل اضافی را در استارشیپ‌های آینده اضافه کرده است تا کنترل جهت‌گیری را بهبود بخشد و سخت‌افزار را برای بهبود انعطاف‌پذیری در برابر انسداد ارتقا دهد.

انتهای پیام

نظر شما