شناسهٔ خبر: 66832287 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

تولید و صادرات بدون واردات امکان‌پذیر نیست

شرکت «لاوان ارتباط» از شرکت‌های قدیمی و صاحب نام در حوزه شبکه و مراکز داده است که بیش از 24 سال به‌رغم مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، تلاش کرده در زمینه واردات و تامین تجهیزات پسیو از شرکت R&M سوییس و تولید ملزومات مورد نیاز شبکه، مراکز داده و زیرساخت‌های آن، با اجرای بیش از هزار پروژه و 500 مشتری در رتبه یک شبکه کشور بماند و کماکان می‎کوشد تا در چشم‌انداز توسعه 1405 شرکتی پیشرو، ارزش‌افزا و مورد اعتماد در ایجاد زیرساخت‎های ICT باشد.

صاحب‌خبر -
آی تی من- «آزاد معروفی»، مدیرعامل لاوان ارتباط، که دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان فناور ممتاز کشور برگزیده شد، در گفت‌وگویی با پایگاه خبری آی‌تی‌من، با اشاره به 60مین سالگرد شرکتR&M در سال میلادی با شعار «60 سال داستانی که به‌هم متصل شده است» به تشریح سختی‎های کار شرکت‌های فعال در حوزه انفورماتیک و برنامه‌های جدید شرکت پرداخت.

وی در رابطه با وضعیت تولید محصولات پسیو در کشور گفت: سال‌هاست به‌دلیل وجود موانع و مشکلات، تولید در این حوزه را تعطیل کرده‌ایم و البته سعی ما بر آن است که با توجه به شعار سال به موضوع تولید بپردازیم. البته تولید در سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات داریم که مرتبط با فعالیت کنونی ما یعنی شبکه و مراکز داده نیست.
 
مدیرعامل لاوان ارتباط با بیان این‌که یک عده در دولت موضوع تولید را اشتباه متوجه شده‌اند، گفت: تولید بدون واردات غیرممکن هست. تولید هر محصولی نیاز به واردات برخی اقلام کاربردی و های‌تک دارد که در کشور امکان تولید باکیفیت آن وجود ندارد. در کل تولید و صادرات نیاز به واردات دارد تا فرمول تراز تجاری اتفاق بیفتد.
 
معروفی تصریح کرد: به‌دلیل شرایط سختی که برای تولید به‌وجود آمده، اعم از دشواری‌های ارزی و ... و با توجه به این‌که مراکز داده اهمیت خاصی در سراسر دنیا و به‌خصوص ایران دارد و روز به روز در حال گسترش است و تولیدات فعلی با کیفیت پایین جوابگوی زیرساخت‌های مراکز داده نیست، سعی کرده‏ایم با گسترش شرکت در بخش تامین و همچنین تحقیق و توسعه روی تولیداتنیاز کشور را در این بخش مرتفع کنیم.
به اعتقاد آزاد معروفی هنوز تولیدات داخلی درزمینه تجهیزات پسیو به جایگاهی نرسیده که از واردات محصولات خارجی بی‌نیاز شویم. ضمن این‌که زیرساخت باکیفیت نیاز داریم تا سال‌های سال بدون دغدغه و نیاز حداقلی به پشتیبانی و نگهداری زیرساخت‌ها از آن بهره ببریم و هر روز نیاز به تغییرات و تعمیرات نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در این راستا در دستور کار خود قرار داده‌ایم ایجاد نمایندگی در استان‌هایی است که صنعت ICT تا حدی در آن متمرکز شده است. زیرا معتقدیم با بزرگ‌تر کردن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم بیشتری خواهیم برد.


 
 
معروفی ادامه داد: تخصیص ارز، سقف و کف ارزی، کمبود نقدینگی، تعرفه و بسیاری از مسایل دیگر در کنار آن باعث شده که مشکلات زیادی دامن‌گیر فعالان این صنعت شود و توسعه کار به کندی پیش برود.

مدیرعامل لاوان ارتباط در خصوص ورود شرکت به حوزه هایی چون اینترنت اشیا و غیره گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور قصد ورود به حوزه جدیدی را نداریم و سعی می‎کنیم داشته‌های قبلی خودمان را حفظ کنیم.
وی افزود: ورود به سایر حوزه‌ها بسیار سخت شده است. زیرا اقتصاد کشور بنا به نظر کارشناسان اقتصادی در حال کوچک شدن است و به غیر از برخی از حوزه‎های خاص اقتصادی در سایر موارد اقتصاد ما در حال کوچک شدن هست. در صنعت ICT نیز بعضی از بخش‌ها مانند زیرساخت‌ها، شبکه‌های ارتباطی،مراکزداده و ... در حال رشد و بسیاری از بخش‌ها وضعیت مناسبی ندارند هرچند به‌طور کلی پیش‌بینی رشد مثبت نسبت به سایر حوزه‌ها در آن بیشتر است. 

معروفی در ادامه به فعالیت‌های شرکت لاوان ارتباط پرداخت.
وی با تاکید بر این‌که این شرکت و R&M  بیست و چهار سال است که در همکاری تنگاتنگ به‌هم پیوند خورده‎اند و این ارتباط کماکان ادامه خواهد داشت، گفت: قطعا در زمینه محصولات پسیو، شرکت‌هایی که می‌خواهند چندین سال بدون نیاز به پشتیبانی و با اطمینان خاطر زیر ساخت‌های شبکه و مراکز داده خود را تجهیز کنند و بهترین کیفیت را مدنظر دارند، سراغ R&M می‌آیند؛ چراکه شرکت‌ها و سازمان‌های برتر به محصولات باکیفیت‌تر نیاز دارند.
معروفی در تشریح نوآوری‌های جدید شرکت  R&M توضیح داد که نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) در همان مسیری گام بر می‌دارد که پیش از این استانداردهای ارتباطات سیارG2، G3 و G4در آن مسیر قرار داشتند. با این‌حال، روند توسعه نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی تنها در ارتباط با انتقال سریع‌تر داده‌ها یا ایمن‌سازی کانال‌های ارتباطی خلاصه نمی‌شود. به بیان دقیق‌تر، نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی را یکسامانه عصبی دیجیتال شکل می‌دهد که قابلیت‌ها و امکانات کارآمدتری برای تعامل در سطحی کاملا جدید در اختیارمان قرار می‌دهد. نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی تعامل بین حس‌گرها، دستگاه‌ها و انسان‌ها را آسان‌تر می‌کند و همچنین فناوری پایه و مهم اینترنت چیزها (اشیا) است. برای تحقق این امر، سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی باید در بخش زیرساخت انجام شود. چراکه ابتدا، اپراتورهای شبکه تلفن همراه باید دکل‌های خود (سلول‌های ماکرو) را به جدیدترین فناوری‌های روز ارتقا دهند تا بتوان اتصال مبتنی بر نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی را با استفاده از کوچک‌ترین ایستگاه‌های پایه سلولی (سلول‌های کوچک) تکمیل و متراکم کرد. با این‌حال، مکان‌هایی که قرار است آنتن‌های نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی در آن‌‌ها مستقر شوند، نیازمندی‌های متفاوتی دارند. از این‌رو، کارشناسان شبکه و مخابرات باید خلاقیت به‌خرج دهند تا بهترین مسیرهای‌کابل‌کشی را شناسایی کنند.
وی افزود: در چند سال گذشته، شبکه‌های بی‌سیم 5Gو فیبر نوری به شکل موازی رشد و توسعه پیدا کرده‌اند. با این‌حال، فیبرنوری در این زمینه اهمیت بیشتری دارد، چراکه یکی از مولفه‌های کلیدی و با اهمیت در مراکزداده است. کابل‌کشی فیبرنوری نسبت به کابل‌‌کشی‌های مسی عادی قابل اعتمادتر، کارآمدتر و پایدارتر است. با این‌حال، سازمان‌دهی هوشمندانه تار (core) اهمیت زیادی دارد، زیرا تار و سطوح تماس بسیار حساس هستند و به‌طور مثال، اگر کارشناسان شبکه به شعاع خمش فیبرهای نوری دقت نکنند و بیش از اندازه آن‌ها را خم کنند، کابل آسیب دیده و قدرت ارسال درست و با کیفیت سیگنال‌ها را از دست می‌دهد.
معروفی همچنین در خصوص FTTH گفت که این فناوری تنها زماني کامل است که فيبرنوري به مکان مناسبي در یک خانه برسد. انتقال این فناوری به مکان مناسب در خانه تقريبا هميشه يک چالش است. R&M در این خصوص همراه با Swisscom راه‌حل و رویکرد جدیدی را توسعه داده که مقرون به‌صرفه، سريع و پايدار است.
معروفی اضافه کرد که خانواده جدید CONEXIO از محصولات تولید شده توسط R&M یکی از راه‌حل‌های کارآمد و به‌روز دنیای فناوری است. سامانه ماژولار، فرآیند ارتقا‌پذیری مکان ماکرو سلول را نسبتا آسان می‌کند، به طوری‌که فرآیند کابل‌کشی فیبرنوری، برق و کابل‌های هیبریدی از طریق یک کانال واحد ساده‌تر می‌شود. مزیت بزرگی که محصولات خانواده CONEXIO دارند این است که به دکل‌های 5G اجازه می‌دهند در بدترین شرایط آب و هوایی کار کنند. با این توصیف باید بگوییم که خانواده محصولاتCONEXIO  و کانکتورهای فضای باز که توسط شرکت R&M طراحی شده‌اند، قادر هستند در همه شرایط آب و هوایی به الزامات اپراتورهای مخابراتی پاسخ دهند. 
وی اشاره کرد که در این عصر دیجیتال و روزانگی زیست انسان مدرن، اهمیت مراکزداده به‌حدی بالاست که آن را چیستی و زیربنای شبکه متصل جهانی می‌دانند. مراکزداده به زیرساخت‌ها و مولفه‌های قدرتمند در سطوح مختلف مثل ارتباطات پُرسرعت، اتصالات و شبکه‌های پایدار، اتاق‌های سرور و تجهیزات سخت‌افزاری یکپارچه و کلاس سازمانی نیاز دارند. به‌همین دلیل، ارائه‌دهندگان خدمات در هنگام گسترش زیرساخت‌ها باید به این نکته دقت کنند .راه‌حل‌های زیرساختی یکپارچه مولفه‌گرا، پاسخ R&M به این روند هستند.
معروفی گفت: باید دقت کنیم که مراکزداده سه درصد از برق جهان را مصرف می‌کنند و سامانه‌های خنک‌سازی مراکزداده بخش قابل ‌توجهی از این میزان مصرف را به خود اختصاص می‌دهند. با این‌حال، مدیریت این سامانه‌های خنک‌سازی پیچیده اجازه می‌دهد تا به‌طور مداوم بهره‌وری انرژی را بهبود ببخشیم. جالب آن‌که حتی تغییرات کوچک در این زمینه، تفاوت‌های بزرگی به‌وجود می‌آورند. راه‌حل‌های  TecnosteelشرکتR&M   مجموعه خط‌مشی‌های دقیقی هستند که به کارشناسان شبکه و مرکزداده اجازه می‌دهند میزان مصرف انرژی تجهیزات را اندازه‌گیری و بهینه‌سازی کنند. از جمله اقدامات مهمی که R&M در این زمینه پیشنهاد می‌کند باید به اندازه‌گیری کنترل دمای محیط و تجهیزات، میزان فشار و رطوبت هوای اتاق کامپیوتر و غیره اشاره کرد. اگر این داده‌ها در یک سامانه مدیریت و نظارت بر مرکزداده (DCIM) مثل inteliPhy  از R&M وارد شود، اولین گام موثر در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی برداشته می‌شود.
به گفته وی، یک بسته خدماتی توسعه راه‌اندازی کرده تا مشتریان را در تمام مراحل اجرای یک سیستم inteliPhy، از برنامه‌ریزی تا نصب، آموزش و پشتیبانی هدایت کند. این بسته اجرای inteliPhy  R&M را آسان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند و شامل ماژول‌های خدمات استانداردی است که برای برآورده کردن نیازهای منحصر به فرد مشتریان قابل انتخاب است. خدمات inteliPhy  R&M  و شرکای خدمات inteliPhy  R&M پشتیبانی می‌شوند. آن‌ها سطح پشتیبانی مورد نیاز شما را فراهم می‌کنند. در صورت عدم دسترسی به یک شریک خدمات inteliPhy  R&M در منطقه شما، R&M   با شما همکاری خواهد کرد تا ارائه بهینه خدمات را تضمین کند. این خدمات شامل پیکربندی، مقدماتی‌سازی، آزمایش، آزمون پذیرش، آموزش و پشتیبانی می‌شود. پس از اجرا، شما یک سیستم کاملا تست شده و پذیرفته شده با توجه به نیازهای خود خواهید داشت. خدمات inteliPhy  R&M به شما کمک می‌کند تا یک اجرای کامل را انجام دهید.
همچنین معروفی یادآور شد که R&M Tecnosteel زیرمجموعه ایتالیایی جدید شرکت R&M واقع در برونلو در خط مقدم توسعه فناوری‌های نوین قرار گرفته است. کمیتهLeFonti AWARD  همزمان با جایزه‌ای که ماه آوریل سال گذشته در میلان به این شرکت داد از این عبارت استفاده کرد: «این جایزه به‌دلیل نوآوری و رهبری در زمینه راه‌حل‌های مرکزداده اعطا می‌شود». همچنین شرکت R&M با فناوریBladeShelter یک پلت‌فرم ماژولار برای رک‌ها، راهروها و انکلوژرها ساخته که امکانات کاربردی زیادی در ارتباط با اتاق‌های کامپیوتر (سرور) ارائه می‌کند. نام تجاری BladeShelter در پشت خطوط تولیدی R&M قرار گرفته و برای پاسخ‌گویی به نیازهای سازمان‌هایی که خواهان پیاده‌سازی مراکز داده کم مصرفی هستند که حرارت بالایی را تولید می‌کنند، توسعه یافته است.R&M  با خط تولید BladeShelter یک راه‌حل کامل زیرساختی در ارتباط با مراکزداده را به شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهد که هماهنگی کاملی با کابل‌کشی‌های فیبرنوری و مسی و همچنین راه‌حل inteliPhy Monitoring این شرکت دارند.
وی افزود: با توجه به نیاز بازار در بخش متوسط شبکه و مراکز داده همکاری خوبی با شرکت Premium-Line آلمان داریم که در واقع بخشی از یک گروه تولیدی جهانی با بیش از 30 سال سابقه در این زمینه است. سیستم پریمیوم لاین (Premium Line) یک راه‌حل جامع برای زیرساخت شبکه است که عمدتا در اروپا طراحی می‌شود.


نظر شما