شناسهٔ خبر: 66829822 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

انتخابات ۸ تیر و گفتمان ارتقای سرمایه اجتماعی

توجه به مسأله سرمایه اجتماعی خود عامل مهمی است که به خلق حماسه بزرگ و آگاهانه در هشتم تیرماه سال جاری خواهد انجامید و نخبگان و فعالان رسانه ای در تبیین این قضیه رسالت مهمی برعهده دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، در شرایط کنونی و برای تداوم مسیر خدمت، مهم ترین مساله روز کشور، انتخابات هشتم تیرماه است که قرار است در این روز نهمین رئیس جمهور و به تبع آن چهاردهمین دولت نظام جمهوری اسلامی ایران برگزیده شود.

ورای تحلیل های مرسوم و بیان نقطه نظرات و دیدگاه ها ناظر به حال و هوای سیاسی کشور تا موسم انتخابات، یکی از مباحث بسیار کلیدی در این عرصه بحث تشریح گفتمان های حاکم بر انتخابات است؛ این که چه گفتمانی می تواند تداوم بخش میراث ارزشمند دولت شهید رئیسی باشد و به ارتقای سرمایه اجتماعی و تداوم امیدی که به واسطه فعالیت های خستگی ناپذیر رئیس دولت سیزدهم در کشور شکل گرفت، کمک کند.

صدالبته تلاش در راستای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات نیازمند توجه به همین گفتمان و ضریب دهی رسانه ای به آن است. به دیگر سخن توجه به مساله سرمایه اجتماعی خود عامل مهمی است که به خلق حماسه بزرگ و آگاهانه در هشتم تیرماه سال جاری خواهد انجامید. ان‌شاءالله.

به تعبیر "دکتر ابراهیم فیاض" از اساتید شاخص دانشگاه، دولت شهید رئیسی مصداق گفتمان بوم گرایی بود که در تعارض با رویکرد و گفتمان غرب گرایی و دیگر گفتمان ها قرار داشت. بر این اساس، بوم گرایی و توجه به داشته های داخلی را باید بهترین گفتمان در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای سطح مشارکت عمومی توصیف کرد که البته این رویکرد نافی ارتباط با خارج و بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی در مسیر تحقق منافع ملی نیست، بلکه اتفاقاً تأکید بر آن دارد.

طبعاً وظیفه نخبگان و فعالان رسانه ای این است که به تحلیل و تبیین درست مسایل پرداخته و به طور خاص گفتمان ها و محاسن و معایب آن ها را ناظر به منافع و مصالح ملی بیان کنند که متأسفانه در این زمینه گاه به شکل تعمدی و گاه ناخواسته، کم کاری هایی صورت گرفته و می گیرد.

این تأسف وقتی بیشتر می شود که بدانیم مبتنی بر نگاه و رویکرد انقلابی امام و رهبری، آن کار شایسته و بایسته صورت نگرفته در حالی که به ویژه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب می بایست رویکرد گفتمانی انقلاب اسلامی در مسیر توسعه و پیشرفت به نحوی تبیین گردد که رافع شبهه ها و نگرانی ها در این مسیر باشد.

نکته پایانی هم این که به هر حال در سند چشم انداز پیشرفت کشور توجه ویژه ای به بحث سرمایه اجتماعی در مسیر تحقق اهداف کلان ایران اسلامی شده و از این رو در زمان حساس کنونی باید بیش از پیش به این مقوله پرداخته شود.

سید محمدمهدی موسوی

نظر شما