شناسهٔ خبر: 66824655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تشدید بارش در ۱۰ استان/ احتمال وقوع سیل

سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید بارش در ۱۰ استان و وقوع رگبار و رعد و برق هشدار داد و خودداری از سفرهای غیرضروری را توصیه کرد. سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید بارش در ۱۰ استان و وقوع رگبار و رعد و برق هشدار داد و خودداری از سفرهای غیرضروری را توصیه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایدار‌های محلی طی روز شنبه و یکشنبه خبر داده و آورده است: طی روز شنبه (۵ خردادماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی و مازندران و طی روز یکشنبه (۶ خردادماه) در گیلان، قزوین، ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، شمال آذربایجان غربی و شمال زنجان رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها وجود دارد.

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی کشور پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، خودداری از پرواز‌های ورزشی و تفریحی، بالگرد و هواپیما‌های سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها به‌ویژه در نواحی سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی را توصیه کرده است.

بر اساس اعلام سازمان هلال احمر بابک محمودی - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر - نیز با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای ۱۰ استان گفت: امدادگران در این استان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. به هم‌وطنان توصیه می‌شود که به هشدار‌های هواشناسی توجه کنند و در صورت بروز حادثه با شماره تماس ندای امداد (۱۱۲) تماس بگیرند.

سازمان هواشناسی کشور همچنین با صدور هشدار هواشناسی سطح زردرنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی طی دو روز آینده در برخی استان‌ها خبر داده و آورده است: طی روز شنبه (۵ خردادماه) در استان‌های کردستان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، ایلام، غرب لرستان، گیلان، قم، شمال اصفهان، شمال و غرب سمنان و طی روز یکشنبه (۶ خردادماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، زنجان، البرز، تهران، قم، شمال مرکزی، شمال اصفهان، شمال و غرب سمنان وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال مه و کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتیاط در سفر‌های بین شهری، خودداری از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه کرده است.

 در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام/

نظر شما