شناسهٔ خبر: 66822880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دور دنیا در یک دقیقه

شماره ناشناس روی گوشی شاعر پاکستانی/ کدام نهاد امنیتی احمد فرهاد را ربوده است؟

سحر طلوعی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

 

از پاکستان و شاعری که ناپدید شده است، شروع می‌کنیم. سپس به رد ادعای ترامپ درباره رابطه ویژه با کرملین می‌پردازیم. در آخر هم راهی لیورپول می‌شویم و اجرای پلاک آبی خانه بیتل‌ها را پی‌ می‌گیریم.

 

کسی از شاعر پاکستانی خبر دارد؟ 

احمد فرهاد هفته پیش از در خانه‌اش بیرون رفت و دیگر برنگشت. او شهروندی پاکستانی و شاعر است. همسرش سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان را به ربودن فرهاد متهم می‌کند.

خانم عروج زینب می‌گوید احمد در راه بازگشت به خانه سوار خودرویی شده و تا امروز از او خبری نشده است. او برای آخرین مطلب خود در ایکس، از نهادهای امنیتی هشدار گرفته بود.

او مطلبی درباره کشمیر نوشته بود. خانواده احمد فرهاد از دیوان عالی اسلام‌آباد تقاضای پیگیری کرده اند. یکی از نهادهای امنیتی پاکستان گفته احمد فرهاد در بازداشت آنها نیست.

 

پلاک آبی لیورپول برای خانه گروه بیتل‌

با تصمیم شهردار لیورپول پلاک آبی جدید این شهر به دیوار خانه جورج هریسون پسر آرام گروه موسیقی مشهور بیتل نصب می‌شود. 

خانه شماره ۱۲ خیابان آرنولد گرو، خانه‌ای آجر قرمز و ساده است که جورج هریسون کودکی خود را در آن گذرانده و همچنین اعضای گروه بیتل تا هفت سال ابتدایی شروع به کار را در آن ساکن بوده اند.

جورج هریسون گیتاریست گروه بیتل بود که در سال ۲۰۰۱ و در ۵۸ سالگی در اثر سرطان درگذشت. پلاک آبی در بریتانیا به خانه چهر‌ه‌های مشهور و معتبر تعلق می‌گیرد؛ خانه جان لنون هم پلاک آبی دارد.

 

ورود فرماندار داکوتای جنوبی به قبایل ممنوع شد!

حالا دیگر خانم کریستی نوئم اجازه ندارد به هیچ کدام از زمین‌های قبیله‌ای در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا قدم بگذارد! خانم نوئم فرماندار داکوتای جنوبی است!

پیشتر فقط چند نفر از روسای قبایل شمشیر را برای کریستی نوئم از رو بسته بودند. آنها از ادعای فرماندار دل‌چرکین بودند. نوئم گفته بود برخی سران قبایل با کارتل‌های مواد مخدر در ارتباط هستند.

نوئم یک راست‌گرای افراطی و از حامیان ترامپ است. او همچنین در کتابی که نوشته و منتشر کرده است، فاش می‌کند روزی به بز و سگ خود در کمال خونسردی شلیک کرده و آنها را کشته است!

 

روسیه ادعای دونالد ترامپ را تکذیب کرد

سخنگوی کرملین می‌گوید هیچ تماسی با دونالد ترامپ خاصه درباره آزادی ایوان گرشکوویچ نداشته اند. گرشکوویچ روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال است که در مسکو بازداشت شده است.

ترامپ گفته در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند این روزنامه‌نگار را آزاد کند و به آمریکا بازگرداند. او گفته «پوتین برای هیچ‌کس این کار را نمی‌کند، اما برای من می‌کند».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید برای آزادی گرشکوویچ حتی لازم نیست چیزی پرداخت شود؛ طعنه به بایدن که برای آزادی شهروندان آمریکایی پول‌های بلوکه ایران را در کره جنوبی آزاد کرد.

 

اَبَرمیکروب‌ها را چگونه شکست دهیم؟

سالانه حدود ۷۵۰ هزار نفر در اثر مقاومت‌های دارویی ابرمیکروب‌ها جان خود را از دست می‌دهند؛ خاصه در کشورهای فقیرتر. مقاومت دارویی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های ذهنی محققان است.

محققان می‌گویند می‌شود این عدد را به صفر نزدیک کرد و ابرمیکروب‌ها را شکست داد، اگر برخی مسائل رعایت شود. واکسیناسیون، بهداشت و آب پاکیزه مهم‌ترین عامل شکست ابرمیکروب‌هاست.

مقاومت دارویی ابرمیکروب‌ها یکی از موثرترین عوامل در مرگ و میر انسان‌ها در سراسر جهان است. استفاده سرخود و اشتباه از آنتی‌بیوتیک‌ها نقش مهمی در این پدیده دارد.

 

نظر شما