شناسهٔ خبر: 66820470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیل رسانه‌ها و محافل صهیونیستی از فراگیر شدن به رسمیت شناسی فلسطین در اروپا

سونامی پنجم در اسرائیل، شکست دیپلماسی و انزوای بین المللی

اقدام کشور‌های اروپایی در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، رژیم صهیونیستی را شوکه کرد. محافل صهیونیستی، نتانیاهو را مسئول این رویکرد حمایتی اروپا از فلسطین می‌دانند.

صاحب‌خبر -

سونامی پنجم در اسرائیل، شکست دیپلماسی و انزوای بین المللی

از چپ به راست: یوناس گار استوره نخست وزیر نرو، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و سیمون هریس نخست وزیر ایرلند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مقامات، رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیست اقدامات سه کشور ایرلند، نروژ و اسپانیا را نشانگر شکست دیپلماسی اسرائیل، علاوه بر ناکامی اطلاعاتی و نظامی در سطوح سیاسی و امنیتی به ویژه در جلوگیری از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ توصیف می‌کنند.

یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه طی سخنانی اظهار داشت: «تصمیم نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین یک شکست سیاسی و دیپلماسی بی سابقه برای اسرائیل است.»

تحلیلگران سیاسی معتقدند که وزارت خارجه فاقد هرگونه برنامه عملی است که بتواند کشور‌های دیگر جهان را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین باز دارد.

اقدام کشور‌های اروپایی از جمله ایرلند، نروژ و اسپانیا در به رسمیت شناختن کشور فلسطین یک اقدام تاریخی و پنجمین سونامی - پس از خیزش دانشگاه‌های دنیا، تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن فلسطین، پیگیری اقدامات مسئولان اسرائیلی در دادگاه بین المللی دادگستری و دادگاه کیفری لاهه به علت کشتار در غزه – است.

گیلی کوهین تحلیلگر و خبرنگار کانال ۱۱ اسرائیل در مقاله‌ای نوشت به رسمیت شناختن کشور فلسطین پیامد‌ها و آثار منفی بر روابط دیپلماسی بین اسرائیل و اتحادیه اروپا می‌گذارد و ممکن است مانعی برای همکاری در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی باشد.

کوهین افزود: شکست دیپلماسی پس از گذشت ۸ ماه از حادثه ۷ اکتبر بسیار روشن است و این بار اسرائیل یک شکست دیگر در عرصه سیاسی بین المللی متحمل می‌شود، مخصوصا پس از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو کالانت، سونامی به رسمیت شناختن فلسطین از سوی کشور‌های اروپایی آغاز شده است و این امر موجب اعتلای جایگاه تشکیلات خودگردان در سازمان ملل و امکان صدور دستور توقف جنگ در غزه می‌شود.

این خبرنگار اسرائیلی در ادامه به رسمیت شناخته شدن فلسطین را پس از اکامی‌های متعدد در جنگ غزه چالش و بحران بزرگ برای اسرائیل قلمداد کرد.

عده‌ای از کارشناسان هم به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی کشور‌های اروپایی را نشانه‌ انزوا و ضعف اسرائیل تحلیل می‌کنند.

سونامی پنجم در اسرائیل، شکست دیپلماسی و انزوای بین المللی

بن کاسپیت، خبرنگار و تحلیگرسیاسی-امنیتی برای معاریو و مجری برنامه روزانه در ایستگاه رادیویی FM۱۰۳

بن کاسپیت تحلیلگر سیاسی و خبرنگار و مفسر سیاسی-امنیتی روزنامه معاریو و مجری رادیو اسرائیل به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی اروپا را آغاز روند‌های بین المللی و یک سونامی در اسرائیل خواند که پیامد‌های مخربی خواهد داشت.

وی افزود: نتانیاهو و دولت راستگرای او سبب شدند تا رویای ملت فلسطین به واقعیت بپیوندد و افکار عمومی جهان با حماس اعلام همبستگی کند.

این تحلیلگر سیاسی روند اروپایی‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را «شکست سیاسی ۷ اکتبر» توصیف کرد و گفت: «شکست قاطع نتانیاهو حد و مرزی ندارد.»

به عقیده بن کاسپیت، تعلل نتانیاهو طی ۱۶ سال در حل و فصل مساله فلسطین موجب بروز فاجعه ۷ اکتبر برای اسرائیلی‌ها شد.

بن کاسپیت در ادامه به انزوای بین المللی اسرائیل پس از طوفان الاقصی و جنگ غزه اعتراف و تصریح کرد: «ما متحدان خود را طرد کردیم و به یک کشور منحوس در حومه جهان سوم تبدیل شدیم و مقصر این وضعیت نتانیاهو است که خود را ارباب امنیت می داند.»

«ایتمار آیچنر» خبرنگار امور سیاسی یدیعوت آحارونوت، از قصد وزارت امور خارجه اسرائیل برای بررسی مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی علیه کشور‌هایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، حرف زد.

آیچنر پس از احضار سفرای نروژ، ایرلند و اسپانیا برای «توبیخ» آنها در واکنش به اعلام کشورهایشان مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت: «وزارت خارجه اسرائیل قصد دارد از صدور ویزا و اسناد دیپلماتیک برای سفرا در دفاتر نمایندگی اروپایی در تشکیلات خودگردان فلسطین جلوگیری کند، اقدامی که مانع از فعالیت دیپلمات‌های اروپایی در قبال فلسطین میشود، اما لزوما مانع از فعالیت آنها نخواهد شد.»

این گزارشگر سیاسی ارزیابی کرد که اقدام سه کشور برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین عواقب منفی بر روابط دیپلماتیک این کشور‌ها و اسرائیل خواهد داشت و پیش بینی کرد که این امر تنها به احضار سفرای تل آویو برای رایزنی محدود نمی شود، بلکه آنها را در اسرائیل نگه خواهد داشت و سطح نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل در این کشور‌ها را کاهش خواهد داد.

پایشگر و مترجم: مریم جهانی دورباش

نظر شما