شناسهٔ خبر: 66813116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«خشم و انتقام؛ اسرائیل هراسان از سونامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین»/ گزارشی از الجزیره

صاحب‌خبر -

شفقنا-محافل اسرائیلی دولت «بنیامین نتانیاهو» را مسئول به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی نروژ، ایرلند و اسپانیا می‌دانند و این را یک پیروزی برای روایت فلسطینی‌ها و یک «شوک سیاسی» قلمداد می‌کنند که تل‌آویو پیش از این شاهد آن نبوده است.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، تحلیلگران اسرائیلی اقدامات سه کشور را ناشی از تداوم شکست دیپلماسی اسرائیل از زمان نبرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر گذشته می‌دانند.

در محافل سیاسی اسرائیلی این اعتقاد وجود دارد که وزارت خارجه فاقد هرگونه برنامه عملی است که بتواند کشورهای دیگر جهان را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین باز دارد.

اقدامات انتقام‌جویانه

به نظر می‌رسد که دولت نتانیاهو قادر به مقابله با این تصمیم کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن فلسطین نیست لذا در قالب واکنش انتقام‌جویانه از گسترش شهرک‌سازی، لغو «قانون جدایی» در تعدادی از شهرک‌هایی که دو دهه پیش در شمال کرانه باختری تخلیه شده‌اند و تحمیل مجازات اقتصادی و سیاسی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

دولت اسرائیل همچنین در نظر دارد جلسه فوری «شورای برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز» را برای تصویب ساخت 10 هزار واحد مسکونی در شهرک‌های اشغالی در کرانه باختری از جمله منطقه «E1»، برگزار کند؛ منطقه‌ای که در آن شهرک‌ها با هدف اتصال شهرک‌های واقع در شرق کرانه باختری به بیت المقدس اشغالی ساخته می‌شود.

دولت اسرائیل به کابینه امور امنیتی و سیاسی مأموریت می‌دهد تا:

*ساخت شهرکی جدید در کرانه باختری در مقابل اقدام هر کشوری در به رسمیت شناختن فلسطین.

*لغو توافق انتقال اموال حاصل از عوارض گمرکی به تشکیلات خودگردان فلسطین.

*لغو دائم همه مجوزهای اعطایی به شخصیت‌های برجسته تشکیلات خودگردان فلسطین.

*اعمال تحریم اقتصادی علیه مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین و خانواده‌های آنها.

*عدم واریز درآمدهای حاصل از مالیات بر کالاهایی که به بنادر فلسطینی وارد می‌شود.

در اقدامی که نشان دهنده ناتوانی دولت نتانیاهو در مقابله با آنچه به عنوان «سونامی» در به رسمیت شناختن کشور فلسطین توصیف می‌شود، «یسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه اسرائیل به سرعت سفرای تل آویو در مادرید، دوبلین و اسلو را برای رایزنی احضار کرد همچنین اقداماتی را اتخاذ کرد:

*فراخواندن سفرای سه کشور در اسرائیل برای جلسه «توبیخ»

*اعمال تحریم علیه آنها با عدم دعوت از سفرا به هرگونه مراسم دیپلماتیک.

*جلوگیری از تحرکات و تردد دیپلمات‌های مذکور در کرانه باختری یا تماس و ارتباط با تشکیلات خودگردان فلسطین.

شکست دیپلماتیک

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سه کشور اروپایی  نشانگر شکست دیپلماتیک اسرائیل، علاوه بر ناکامی اطلاعاتی و نظامی در سطوح سیاسی و امنیتی به ویژه در جلوگیری از حمله ناگهانی حماس به شهرک‌های اشغالی واقع در حومه غزه» (غلاف غزه) در 7 اکتبر است.

«گیلی کوهن»، خبرنگار امور سیاسی شبکه 11 اسرائیل معتقد است که اقدام برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، پیامدهای منفی بر روابط دیپلماتیک اسرائیل و اتحادیه اروپا خواهد داشت و ممکن است یک عقبگرد برای همکاری در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی باشد.

کوهن افزود: ناکامی دیپلماتیک اسرائیل پس از 8 ماه از گذشت عملیات 7 کتبر بسیار واضح است و اسرائیل اکنون با شکست دیگری این بار در صحنه سیاسی جهانی مواجه است به ویژه پس از صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ و «سونامی» در به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورهای اتحادیه اروپا، ارتقای جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل و امکان صدور حکم آتش‌بس در غزه از سوی دادگاه لاهه.

این روزنامه‌نگار اسرائیلی می‌گوید: «هرکس در دولت اسرائیل فکر می‌کرد که مسئله فلسطین فقط یک خار یا یک مسئله سیاسی حاشیه‌ای است، امروز پس از به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی کشورهای اروپایی، می‌تواند در آینه نگاه کند و از خود بپرسد: اسرائیل چگونه با این همه بحران مواجه است، حت. پس از جنگی که بر خلاف میل خود در دفاع از موجودیت خود به راه انداخت؟»

انزوا و ضعف

«بن کاسپیت»، تحلیلگر سیاسی در سخنانی سختگیرانه‌تر و انتقادی‌تر از دولت نتانیاهو در برنامه خبری رادیو تل آویو، نخست‌وزیر را مسئول کامل اقدامات کشورهای اروپایی دانست و خطاب به وی گفت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین تنها آغاز تغییر در رویکردهای جهانی است.»

بن کاسپیت با اشاره به اینکه «سه کشور دولت فلسطین را قبل از تأسیس آن به رسمیت شناختند و این تازه آغاز سونامی است»، افزود: «در طول هشت ماهی که نتانیاهوی ضعیف با دولت راست‌گرای خود در قدرت گذراند، رویا مردم فلسطین به واقعیت تبدیل شد، در حالی که انزوای بین المللی اسرائیل بزرگترین انزوای تاریخ است.»

این تحلیلگر سیاسی رویکرد اروپایی‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را «شکست سیاسی 7 اکتبر» توصیف کرد و گفت: «شکست قاطع نتانیاهو حد و مرزی ندارد».

به عقیده این تحلیلگر، تعلل نتانیاهو طی 16 سال در حل و فصل مساله فلسطین موجب بروز فاجعه 7 اکتبر برای اسرائیلی‌ها شد.

بن کاسپیت اذعان کرد که «ما توانستیم متحدان خود را طرد کرده و خود را به یک دولتی منفور و مطرود در جهان سوم تبدیل کنیم، موفقیت در این کار به هنرنمایی نتانیاهو بازمی‌گردد که خود را مردی امنیتی معرفی می‌کند.»

مجازات و پیامدها

از سوی دیگر،«ایتامار آیچنر»، خبرنگار امور سیاسی یدیعوت آحارونوت، از قصد وزارت امور خارجه اسرائیل برای بررسی مجموعه ای از اقدامات تنبیهی علیه کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می شناسند، صحبت کرد.

آیچنر پس از احضار سفرای نروژ، ایرلند و اسپانیا برای «توبیخ» آنها در واکنش به اعلام کشورهایشان مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین، گفت: «وزارت خارجه اسرائیل قصد دارد از صدور ویزا و اسناد دیپلماتیک برای سفرا در دفاتر نمایندگی اروپایی در تشکیلات خودگردان فلسطین جلوگیری کند، اقدامی که مانع از فعالیت دیپلمات‌های اروپایی در قبال فلسطین‌‌ها می‌شود اما لزوما مانع از فعالیت آنها نخواهد شد.»

این گزارشگر سیاسی ارزیابی کرد که اقدام سه کشور برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین عواقب منفی بر روابط دیپلماتیک این کشورها و اسرائیل خواهد داشت و پیش‌بینی کرد که این امر تنها به احضار سفرای تل آویو برای رایزنی محدود نمی‌شود، بلکه آنها را در اسرائیل نگه خواهد داشت و سطح نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل در این کشورها را کاهش خواهد داد.

وی اظهار داشت: وزارت خارجه اسرائیل با احتیاط با اسپانیا برخورد می‌کند اما در مورد نروژ و ایرلند، تل آویو در حال بررسی امکان عدم بازگرداندن سفیران اسرائیل به آنها، کاهش سطح روابط دو طرف و  بستن کنسولگری اسرائیل در دوبلین و اسلو است.

متن این گزارش در الجزیره

نظر شما