شناسهٔ خبر: 66817578 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

در هم‌نشینی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه مطرح شد؛

توجه به همه محورهای لازم برای ترویج کتابخوانی در «سند ملی ترویج خواندن»

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در همنشینی با اهالی رسانه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، «سند ملی ترویج خواندن» را شامل همه محورهای لازم برای ترویج کتابخوانی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با هفتمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست هم‌نشینی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه در غرفه نهاد در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از همکاری خبرنگاران و اهالی رسانه در انعکاس اخبار و رویدادهای حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی تقدیر کرد و گفت: توجه به حوزه کتاب چه از نظر نقد، تبیین، یا انعکاس اخبار یا فعالیت‌ها به هر نوعی که باشد، قابل تحسین و تقدیر است. امیدوارم این ارتباط به صورت منسجم و منظم با رسانه‌ها تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف حضور نهاد در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شناساندن بیشتر کتابخانه‌های عمومی به مردم است، افزود: کتابخانه‌های عمومی با ساختاری که دارند و اقدامات متنوعی که انجام می‌دهند، همواره در خدمت مردم بوده و می‌توان بعد از خانه و محل کار از کتابخانه عمومی به عنوان مکان سوم نام برد.

رمضانی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی می‌توانند برطرف‌کننده نیازهای طیف گسترده‌تری از مردم باشند، اظهار داشت: امروزه کتابخانه‌های عمومی علاوه بر مکانی برای امانت کتاب، که یکی از مهم‌ترین علل وجودی کتابخانه‌ها است، به عنوان پایگاه اجتماعی و محل رجوع همه اقشار مردم برای رفع نیازهای علمی، آموزشی، سرگرمی، اوقات فراغت و... محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور که از کتابخانه به عنوان یکی از ارکان مهم تحقق عدالت فرهنگی در جامعه نام برد، افزود: این موضوع نشان از اهمیت و اهتمام دولت به مقوله کتاب و کتابخوانی است.

دبیرکل نهاد از تصویب «سند ملی ترویج خواندن» خبر داد و افزود: این سند با ابلاغ رئیس جمهور به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده است.

وی از سند ملی ترویج خواندن به عنوان جایگزین دو سند نهضت مطالعه مفید و سند ترویج فرهنگ کتابخوانی نام برد و اظهار داشت: همه محورهایی که در حوزه ترویج کتابخوانی بایستی مورد توجه واقع شود با دخیل کردن دستگاه‌های مختلف و موضوعات و محورهای متنوع در سند ملی ترویج خواندن لحاظ شده است.

رمضانی ادامه داد: یکی از مسائلی که از لحاظ علمی با آن مواجه هستیم، اختلالات خواندن است. ما در سنین پایین سنجش بینایی و شنوایی برای کودکان داریم، ولی سنجش خواندن نداریم، که در این سند به آن توجه شده است.

وی گفت: دولت به تکمیل زیرساخت‌ها، ابنیه و پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور اهتمام ویژه داشته و علاوه بر آن اقدامات مثبتی برای ایجاد کتابخانه‌های جدید و افزایش کتابخانه‌های سیار دارد. با افتتاح ۵۵ امین کتابخانه سیار، افزایش صد درصدی کتابخانه های سیار را در دولت سیزدهم شاهد هستیم.

توجه به همه محورهای لازم در ترویج کتابخوانی در «سند ملی ترویج خواندن»

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه دو مقوله تولید محتوای مناسب و ترویج آن مورد تأکید رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب بود، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همین راستا اقدامات تأثیرگذاری انجام داده است.

وی با اشاره به آمار بالای آثار منتشر شده و محدودیت‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تهیه و خرید همه آثار، گفت: ما در تهیه کتاب برای کتابخانه‌های عمومی تلاش می کنیم کیفیت محتوا را در نظر گرفته و با خرید آثاری که دارای محتوای خوب، نگارش خوب و ویرایش خوب و کتاب‌سازی مناسب هستند از صنعت چاپ و حوزه نشر حمایت کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در واکنش به انتشار شایعه موریانه زدن کتاب‌های کتابخانه‌های خرم‌آباد، گفت: موریانه زدن، به عنوان یک آفت، موردی است که بعضاً در کتابخانه‌ها مشاهده می‌شود. این کتاب‌ها داخل انبار راکد بوده و در سفر استانی‌ای که داشتم، به همکاران تذکر داده بودم که کتاب‌های داخل انبار ساماندهی شود که در این اقدام تأخیر شده است. هر چند که درآمد حاصل از فروش کتاب‌های امحایی در نهایت صرف خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی می‌شود.

رمضانی متذکر شد با کسانی که در موریانه زدن کتاب‌ها قصور داشته‌اند، حتماً برخورد می‌شود، تا مشخص شود هر کسی بنا به مسئولیتی که دارد، باید درست انجام وظیفه کند.

وی با اشاره به رفتار تناقض‌آمیز رسانه‌های معاند نسبت به موارد مشابه یا انسانی، گفت: آماری که از سوی رسانه‌های معاند در مورد کتاب‌های موریانه زده ارائه می‌شود کاملاً اغراق‌آمیز و اشتباه است.

رمضانی با اشاره به اینکه تمهیدات ویژه‌ای برای نگهداری نسخ خطی و آثار نفیس در کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده است، افزود: بخش نسخ خطی کتابخانه‌های مرکزی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نمونه‌هایی از این مراکز مجهز برای نگهداری آثار نفیس و گنجینه‌های خطی هستند.

توجه به همه محورهای لازم در ترویج کتابخوانی در «سند ملی ترویج خواندن»

توجه به همه محورهای لازم در ترویج کتابخوانی در «سند ملی ترویج خواندن»

توجه به همه محورهای لازم در ترویج کتابخوانی در «سند ملی ترویج خواندن»

نظر شما