شناسهٔ خبر: 66816355 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

وضعیت جوی نارنجی برای ۹ استان کشور در روز جمعه

سازمان هواشناسی برای رگبار باران، تگرگ و وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان هشدار نارنجی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور، امروز نیمه شمالی استانهای آذربایجان غربی و سمنان، ارتفاعات آذربایجان شرقی و فردا آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان را رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید فرا می‌گیرد.

این وضعیت جوی پیامدهایی از جمله اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی را به دنبال دارد.

صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها از دیگر مخاطرات این سامانه است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، خودداری از پروازهای ورزشی و تفریحی، بالگرد و هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی توصیه کرده است.

لازم است دامداران از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری کنند.

اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها به ویژه در نواحی سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی ضرورت دارد.

نظر شما