شناسهٔ خبر: 66812443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس‌جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به جوانان و ورزش داشت

پای‌کار اعتلای ورزش

همین دو هفته پیش درسالن همایش‌های صداوسیمارئیس جمهور شخصا آمده بودبرای تقدیر از بچه‌هایی که مثل بچه‌های خودش بودند.همان ابتدا طوری حرف زد تا کسی احساس غریبی نکند.رئیس جمهور همان اول گفت که ورزشکاران تنها نیستند و اگر قرار است حرفه‌شان ورزش باشد، پس دولت پشت‌شان است.

صاحب‌خبر -
 
به همین دلیل هم بودکه خیلی ازورزشکاران وقتی روی سن رفتندتا پاداش‌شان رابگیرند برای ثانیه‌ای هم که شده نزدیک رئیس‌جمهور شدند و درگوشش چیزی گفتند و رفتند؛ تا این حد صمیمی! آنها حرف‌های‌شان رادرگوشی زدند اما حرف‌هایی که رئیس جمهور زد هنوز در گوش خیلی از ورزشکاران زمزمه می‌شود؛ همین۱۴ -۱۳ روز پیش بودکه رئیسی، قهرمانان ورزشی کشور را جلوه «ما می‌توانیم» دانست و گفت:«همچنان که شهدا درمیدان نبرد به ما آموختند «ما می‌توانیم» و صنعت‌گران در میدان تحریم‌ها به ما آموختند «ما می‌توانیم» شما هم درهمین مسیر حرکت می‌کنید و می‌توانید.»
در آن مراسم سید محرومان توصیه‌هایش را کرد، پند و اندرزهایش را داد و خیال ورزشکاران را برای رقابت‌های المپیک پیش رو راحت کرد اما از یک چیز خیلی مهم غافل نشد. مثل همیشه از نقاط محروم و کمتر برخوردار. یا از برقراری عدالت جنسیتی که در دستور کار دولت قرار گرفته بود. انگار اصلا کسی باورش نمی‌شد که یک سانحه، یک سقوط و یک تراژدی ملی؛ قرار است به ناگاه این رئیس جمهور جهادی را ازملتی بگیرد. دیروزخیلی ازچهره‌های ورزشی پیام دادند؛ از فوتبالیست و کشتی‌گیر تا وزنه‌بردار و شمشیر‌باز و والیبالیست اما نقطه اشتراک خیلی از آنها یک چیز بود؛ این‌که رئیس جمهور پای کار ورزش بود و این را بارها و بارها ثابت کرده بود.فوتبالیست‌ها از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس نوشتند یا از دستور مستقیم به وزیر ورزش و جوانان برای ساخت ورزشگاهی در شان ایران در تهران. کشتی‌گیران از علاقه و حواس جمع او به کشتی گفتند و مرور خاطرات بود که پشت هم تکرار می‌شد.البته که دلخوشی برای ورزشکار فقط پول و تجلیل نیست؛ نه این‌که برای آنها مهم نباشد اما این پیام وحید شمسایی را ببینید: « نگاه ایشان به ورزش ویژه بود. شما ببینید نخستین پیام تبریک پس از قهرمانی تیم‌های مختلف را چه کسی می‌داد؟ رئیس‌جمهور. برای ما هم پس ازکسب قهرمانی اخیرجام ملت‌ها ایشان پیام نخست را فرستاد. همیشه می‌گویم وقتی ورزشکار در میادین بین‌المللی یک لحظه بتواند موجب شور ونشاط درجامعه شود،سبب افتخار کل ملت است. ایشان هم این موضوع را خوب درک می‌کردند.»
حالا اما همه چیز ماتم است؛ قصه روز آخر اردیبهشت طور دیگری برای این سرزمین رقم خورده است. سرزمینی که تاریخش پر از ماجراست؛ پر از رنج، غم و غصه، پر از شادی و امید و البته صبوری. این سرزمین غم کم ندیده اما سر خم نکرده؛ مصیبت سختی است و خیلی از ورزشکاران دارند پیام‌های متفاوت‌شان را می‌فرستند، دارند ابراز همدردی می‌کنند و دارند از این می‌نویسند که هیچ کس از فردای خودش خبر ندارد.«کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَة الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَینَا تُرْجَعُونَ.» هر نفسی چشنده مرگ است، و پس از مرگ شما را به سوی ما باز‌گردانند. این حق است و چاره‌ای هم برایش نیست. باید ادامه داد وحرف‌هایی را که رئیس جمهور همین دوهفته پیش به ورزشکاران زد را سرلوحه قرار داد. به حسن یزدانی، به علیرضا دبیر و خیلی‌های دیگر. امروز سید نیست و فردا شاید تک تک ما؛ اما راه همان است که همیشه وجود داشته؛ خدمت به مردم و گام برداشتن در مسیر توسعه ایران.

قاب‌های ابدی
رئیسی چهره‌ای خدوم در ورزش از خود بر جای گذاشت

آنچه از رئیس‌جمهور شهید در یاد و خاطره عرصه ورزش باقی می‌ماند؛قاب‌هایی ماندگار ازدیدار اوباورزشکاران رشته‌های مختلف است که همیشه حواسش به ورزش بود و همه چیز را زیرنظر داشت. دردوره ریاست جمهوری‌اش سنت‌شکنی بزرگی کرد و پاداش‌ قهرمانان ورزش را سرموقع به حساب‌شان واریز کرد تا حسابی محبوب دل ورزشکاران باشد. از المپیک گرفته تا بازی‌های آسیایی و از جام‌جهانی فوتبال تا جام‌جهانی کشتی همیشه قوت قلب ورزشکاران بود. قاب‌های متعدد و ماندگاری از دیدار رئیس جمهور خادم با ورزشکاران ثبت شده است‌؛ قاب‌هایی که دیگر و هرگز تکرار نخواهد شد.
     
زنان ورزشکار، جلوه شجاعت و قدرت ملی
آبان ۱۴۰۱ بود که رئیسی دیداری منحصرا با ورزشکاران زن داشت. رئیس‌جمهور شهید در آن دیدار با بیان این‌که امروز بانوان قهرمان و مدال‌آور جلوه‌ای ازشجاعت وقدرت ملی و مردمی هستند،تاکید کرد:حمایت از ورزشکاران به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور در دستور کار دولت است. به بانوان ورزشکار اطمینان می‌دهم دولت به طور جدی به دنبال رفع موانع پیش روی آنها در زمینه‌های بودجه و امکانات و نیز اشتغال و مسائل معیشتی است.
   
همه برابرند
یکی دیگر از دیدارهای مهم رئیسی با ورزشکاران شهریور ماه۱۴۰۲ بود. در این دیدار رئیس جمهور به نکته بسیارمهمی اشاره کرد؛ برابری ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی. وی در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد: در امتیازاتی که برای ورزشکاران المپیکی قائل هستیم برای پارالمپیکی‌ها هم باید در نظر گرفته شود به ویژه مزایایی که در ارتباط با تحصیل آنها باید وجود داشته باشد و این در جهت عدالت خواسته‌ای است که باید به آن توجه شود.
   
تبریک برای بانوان قهرمان
ابراهیم رئیسی که همیشه توجهی ویژه به ورزش داشت به ورزش زنان نیز بسیار اهمیت می‌داد. فروردین امسال تیم‌ملی هاکی روی یخ بانوان ایران عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد،موضوعی که ازچشم رئیس جمهور شهید پنهان نماند و پیامی‌فرستاد.
دربخشی ازاین پیام آمد:این درخشش امیدآفرین،گواهی روشن برتوانمندی‌ها وشایستگی‌های زنان لایق وشایسته این مرزوبوم است که امیدوارم با برنامه‌ریزی و عنایت ویژه مسئولان ورزشی،شاهد تداوم بالندگی وموفقیت این عزیزان دردیگررقابت‌های ورزشی باشیم.
   
آخرین دیدار با ورزشکاران
۱۸اردیبهشت ماه امسال آخرین دیداررئیسی با ورزشکاران رقم خورد.همیشه تاخیر زیادی دراهدای جوایز قهرمانان و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی وجود داشت اما در دولت رئیسی سنت‌شکنی شد.دراین جلسه ورزشکاران متعدد ومدیران ورزشی موفق شدند با شهید آیت‌ا...رئیسی دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند. دیدار با ورزشکاران و اهدای پاداش به آنها دردومین ماه سال۱۴۰۳ انجام‌شد.

نظر شما