شناسهٔ خبر: 66805625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مسئولان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تشریح کردند

خدمت‌رسانی هزاران امدادگر در تشییع شهدای خدمت

صاحب‌خبر -

مسئولان جمعیت هلال احمر کشورمان ابعاد حضور بیش از 4 هزار امدادگر این جمعیت در 5 استان کشور را به منظور خدمت‌رسانی در آیین تشییع پیکر شهدای راه خدمت تشریح کردند که از این تعداد، بیش از 2300 امدادگر در مراسم پایتخت فعالیت داشتند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از حضور و مشارکت بیش از ۴ هزار امدادگر در پوشش امدادی تشییع پیکر مطهر شهدای راه خدمت در ۵ استان کشور خبر داد.
بابک محمودی گفت: در جریان برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و هیات همراه در استان‌های آذربایجان شرقی، قم، تهران، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، ۴۱۷ مرکز عملیاتی هلال‌احمر در حالت آماده باش قرار گرفتند.وی ادامه داد: ۲۰۹ پست در مسیرهای تشییع مشغول امدادرسانی بودند و ۳۱۲ دستگاه خودروی امداد و نجات، ۱۴۷ دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۱ دستگاه خودروی نجات، ۲۴ دستگاه موتورلانس، ۸ دستگاه ارتباطات، ۸ دستگاه خودروی دیگر، ۸ فروند بالگرد و در مجموع ۴۲۵۱ نیروی عملیاتی به شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید امدادرسانی کردند.

مشارکت بیش از ۲۳۰۰ امدادگر هلال‌احمر در پوشش مراسم پایتخت
مسئول ستاد ملی شرایط اضطراری جمعیت هلال‌احمر از مشارکت ۲۳۷۷ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال احمر به منظور پوشش امدادی مراسم تشییع در تهران خبر داد.راضیه عالیشوندی گفت: از بامداد چهارشنبه در پایتخت و در مراسم تشییع پیکر پاک رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر شهدای خدمت‌ ۲۳۷۷ نیروی عملیاتی خواهر و برادر در ۱۲۵ پست امدادی و در ۱۰ محدوده عملیاتی مشخص شده در حال ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان در مراسم بودند.
وی افزود: در این عملیات از توان دو فروند بالگرد آماده عملیات و ۱۰۱ خودروی عملیاتی از جمله آمبولانس، خودروی نجات، موتورلانس، اتوبوس آمبولانس و خودروی ارتباطات و سایر خودروهای عملیاتی و پشتیبانی عملیاتی استفاده شد.
عالیشوندی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و‌ حساسیت مراسم که از دانشگاه تهران تا میدان آزادی برگزار شد، عوامل عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان البرز نیز به عنوان پشتیبان در این مراسم مشارکت داشتند و در حالت آماده باش کامل بوده تا در صورت نیاز، خدمات امدادی خود را به هموطنان ارائه دهند.
مسئول ستاد ملی شرایط اضطراری جمعیت هلال‌احمر همچنین از ازدحام جمعیت و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر پس از اقامه نماز خبر داد.
وی گفت: با توجه به ازدحام جمعیت پس از اقامه نماز و هنگام خروج عزاداران از دانشگاه تهران و در طول مراسم تشییع، تعداد مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌ها و تیم‌های امدادی حاضر در مراسم تهران افزایش یافت.
همچنین عالیشوندی عصر دیروز و در پایان مراسم، از ارائه خدمات درمانی به ۹۰۵ نفر از مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های درمانی و امدادی هلال‌احمر تهران خبر داد و افزود: ۹۰۵ نفر از عزاداران با مراجعه به پایگاه‌ها، اتوبوس‌آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادی و درمانی هلال‌احمر از خدمات درمانی و درمان سرپایی این جمعیت بهره‌مند شده‌اند.
عالیشوندی اظهار داشت: امدادگران ۶۴ نفر را به مراکز درمانی انتقال دادند، به ۴۱ نفر خدمات سرم‌تراپی و به ۱۲۸ نفر هم خدمات آتل و پانسمان و در مجموع به ۶۷۲ نفر خدمات درمان سرپایی ارائه شد.

آماده‌باش ۱۵۲ تیم و مرکز عملیاتی هلال‌احمر
خراسان‌جنوبی
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی گفت: ۱۵۲ تیم و مرکز عملیاتی این جمعیت، مراسم تشییع پیکر شهید جمهور آیت الله رئیسی در بیرجند را پوشش امدادی می‌دهند.
محمدعلی کاوسی اظهار داشت: ۱۵۲ تیم و مرکز عملیاتی ۴ نفره  امروز(پنجشنبه) برای پوشش امدادی مراسم تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی در بیرجند آماده‌باش هستند.وی از حضور ۶۴ تیم هلال‌احمر در مسیر مراسم و آماده‌باش ۵۰ تیم عملیاتی و سحر به عنوان پشتیبان همزمان با روز پنجشنبه در مراسم تشییع شهید راه خدمت خبر داد.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ۱۰ خودروی آمبولانس، ۷ خودروی نجات، یک کامیونت، سه موتور سیکلت، یک خودروی ارتباطات و دو بالگرد از جمله ناوگان امدادی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در این مراسم هستند.کاووسی گفت: تعداد ۶۰۸ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال‌احمر‌ خراسان‌جنوبی در این مراسم ارائه خدمت می‌کنند.وی ادامه داد: همچنین از استان‌های معین سیستان‌وبلوچستان و کرمان تیم‌های پشتیبان به مراسم اعزام شده‌اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: دو آمبولانس از استان سیستان‌وبلوچستان و دو آمبولانس از استان کرمان نیز جهت ارائه خدمات احتمالی در مراسم روز پنجشنبه حضور یافته‌اند.

جزئیات پوشش امدادی مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید در مشهد
ذاکریان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، پیکر مطهر شهدای راه خدمت (امروز) پنجشنبه انجام و مسیر تشییع پیکر توسط ۵۰۰ نیروی امدادگر و نجاتگر امدادی انجام می‌شود.
بهره‌مندی شهروندان قم از خدمات هلال‌احمر
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم از پوشش امدادی با حضور پرشور ۲۱۱ نفر از کارکنان، امدادگران، جوانان و داوطلبان جمعیت در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در استان خبر داد.
محمدرضا بهرامی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم گفت: مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت، حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان‌شان، از ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران بر روی دستان مردم قم انجام شد.وی با اشاره به حضور اعضای جمعیت هلال‌احمر در این مراسم، بیان کرد: در این مراسم، ٤۰ تیم امدادی با استقرار ۲۸ دستگاه آمبولانس، خودروی نجات، موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و بکارگیری ۲۱۱ نفر امدادگر، نجاتگر، پرستار و پزشک و عضو داوطلب و جوانان در مسیر تشییع پیکر شهدا از بلوار پیامبر اعظم(ص) تا مسجد مقدس جمکران به مردم قم خدمات امدادی ارائه کردند.بهرامی تصریح کرد: در این مراسم ۶۸۹ شهروند با مراجعه به پایگاه‌های هلال‌احمر از خدمات امدادی، درمانی و حمایتی این جمعیت بهره‌مند شدند و همچنین ۳ نفر از مراجعانی که دچار مشکلاتی شده بودند به مراکز درمانی اعزام شدند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر قم خاطرنشان کرد: داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان قم نیز با استقرار ایستگاه‌های «دستان باکرامت»، افراد سالمند و ناتوان را به وسیله ویلچر تا مسجد مقدس جمکران همراهی کردند.وی افزود: اعضای معاونت امور جوانان نیز با حضور خود در این مراسم، با استقرار در پایگاه‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد مقدس جمکران به اجرای برنامه‌های فرهنگی پرداختند.گفتنی است پیرحسین کولیوند، با حضور در بلوار پیامبر اعظم (ص) و مسجد مقد‌س جمکران از پایگاه‌های هلال‌احمر بازدید و از خدمات داوطلبان هلال‌احمر قم قدردانی کرد.

وداع رئیس جمعیت هلال احمر با شهید جمهور و همراهانش
پیر حسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در جریان مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش که صبح دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با آنها وداع کرد.

سلام بچه‌های هلال به شهدا

[مهدی جابری] لابلای سیل جمعیت سیاه‌پوش پایتخت که برای آیین تشییع پیکر شهدای راه خدمت آمده‌اند، لباس‌های مختص امدادگران جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به خوبی به چشم می‌آید. آنها همه جا و در طول مسیر چندکیلومتری تشییع حضور دارند تا هر لحظه و در صورت لزوم بتوانند در خدمت شهروندان باشند.
بسیاری از امدادگران تصاویر شهید جمهور و دیگر شهدای راه خدمت را همراه خود دارند و در مواقعی که مراجعه‌کننده‌ای وجود نداشته باشد، با یکدیگر و با تصاویر شهدا عکس یادگاری می‌گیرند.
یک آقای امدادگر به «شهروند» می‌گوید: «ما همیشه عاشقانه برای مردم کار می‌کنیم اما امروز همان خدمات را با چشم گریان و دل سوخته به مردم ارائه می‌دهیم. امروز برای ما روز سختی است.»
او به عکس شهید جمهور که در کنارش گذاشته است، اشاره می‌کند و در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده است، اظهار می‌دارد: «خیلی دوست داشتم من هم کنار تابوت و پیکر شهدا باشم اما وظیفه و مسئولیت من به عنوان یک امدادگر هلال احمر، همین است که الان و در این لحظه اینجا باشم و از فاصله‌ای دورتر به پیکر شهدا سلام بفرستم و ادای احترام کنم.»
خانم و آقای سالمندی که دست در دست یکدیگر دارند و در میدان آزادی تهران به انتظار رسیدن خودروی حامل پیکر شهدای خدمت هستند، به نقطه‌ای مشخص از محوطه میدان آزادی اشاره می‌کنند. پیرمرد می‌گوید «بیا برویم آنجا که آن خانم‌های پرستار هستند.» منظورش از پرستار، همان نیروهای جمعیت هلال احمر است. آنها با اندکی پیاده‌روی به جمع خانم‌های امدادگر می‌رسند. پیرمرد می‌گوید «خانم پرستار، حال خانم من خوب نیست. فکر کنم فشار خونش بالا باشد.» خانم‌های امدادگر دست پیرزن را می‌گیرند، او را روی صندلی می‌نشانند، با چادرش دور دست او را می‌پوشانند و فشار خونش را اندازه‌گیری می‌کنند.
یکی از امدادگران به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «امروز مراجعات زیادی داشتیم و افرادی که عموما سردرد، مشکل فشار خون و احساس ضعف داشتند، از خدمات جمعیت هلال احمر استفاده کردند.»
وی می‌افزاید: «با توجه به ازدحام جمعیت، گرمای نسبی هوا و پیاده‌روی طولانی، برخی افراد دچار چنین مشکلاتی می‌شوند. بویژه اینکه اکثریت مردم عزادار هستند و در مراسم اشک می‌ریزند، در مواقعی نیاز به دریافت خدمات امدادی دارند.» این امدادگر ادامه می‌دهد: «مخصوصا خانم‌ها با توجه به احساسات‌ و وضعیت جسمانی‌شان، نیاز بیشتری به دریافت خدمات امدادی دارند.»با اینحال آقایان نیز به تیم‌های هلال احمر مستقر در مسیر عزاداری مراجعات فراوانی دارند. یک آقای امدادگر در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: «معمولا در شرایطی که نیاز به ارائه خدمات امدادی باشد، تا حد امکان بحث جنسیت مطرح نیست اما با توجه به اینکه در این محوطه (میدان آزادی) گروه‌های امدادی خانم و آقا به طور مجزا مستقر شده‌اند، معمولا خانم‌هایی که نیاز به دریافت کمک دارند به گروه‌های خانم‌های امدادرسان مراجعه می‌کنند و آقایان نیز به سمت ما می‌آیند.»
وی می‌افزاید: «ما به افراد مراجعه‌کننده بر اساس شرایط و وضعیت شان کمک های اولیه ارائه می‌دهیم. افرادی نیاز به چسب زخم دارند، برخی مشکل فشار خون دارند و عده‌ای دچار سردرد و ضعف هستند.»
او در پاسخ به این سوال که «آیا دلت نمی‌خواهد تابوت شهدا را مشایعت کنی؟» آهی می‌کشد و می‌گوید: «من هم مثل همه مردمی که در محوطه و اطراف میدان آزادی جمع شده‌اند، منتظر رسیدن خودروی حامل پیکر شهدا هستم. حتما از همین جا که ایستادم و مشغول خدمت هستم، به سمت آنها سلام می‌دهم و عرض ارادت خواهم داشت.»

نظر شما