شناسهٔ خبر: 66802922 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

سران ژاپن و کره‌جنوبی به دنبال مقابله با تهدیدات کره‌شمالی

خبرگزاری ایرنا

منابع دیپلماتیک امروز (چهارشنبه) گفتند نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری کره جنوبی مطمئن هستند که در مذاکرات اواخر ماه جاری میلادی (تیر) درباره تعمیق همکاری‌ها برای مقابله با تهدیدات امنیتی کره شمالی به توافق دست خواهند یافت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته این منابع، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی که قرار است یکشنبه (۶ خرداد) در حاشیه نشست سه جانبه ژاپن، کره جنوبی و چین در سئول با یکدیگر دیدار کنند، احتمالا بر لزوم تقویت روابط امنیتی خود با آمریکا تاکید می‌کنند.

سران این ۲ کشور که آخرین بار ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان-آذر) در آمریکا ملاقات کرده بودند، در حال ترتیب دادن برگزاری گفتگو‌هایی حضوری در ادامه بهبود روابط دوجانبه خود هستند. این روابط در پی بیانیه کره جنوبی در مارس سال گذشته میلادی (اسفند ۱۴۰۲ - فروردین ۱۴۰۳) درباره راه حلی برای خاتمه دادن به مناقشه طولانی مدت درباره غرامت کارگران زمان جنگ بهبود یافت.

به گفته این منابع، فومیو کیشیدا در این گفتگو‌ها احتمالا نگرانی‌های خود نسبت به پرتاب‌های موشکی و توسعه تسلیحات کره شمالی را با یون سوک یئول در میان می‌گذارد و به دنبال جلب حمایت سئول برای حل مساله ربوده شدن اتباع ژاپنی توسط پیونگ یانگ نیز خواهد بود.

در حالی که ژاپن و کره جنوبی سال آینده میلادی شصتمین سالگرد عادی سازی روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند، سران این کشور‌ها قرار است در زمینه حفظ ارتباطات نزدیک و تقویت مبادلات سیاسی، تجاری و فرهنگی به توافق برسند.

وزیر امور خارجه ژاپن امروز با چو ته یول همتای خود از کره جنوبی دیدار کرد. ۲ کشور برای نشست سه جانبه به همراه چین همکاری می‌کنند.

نشست سران این دوکشور پس از آن برگزار می‌شود که وزارت ارتباطات ژاپن اوایل سال جاری میلادی از شرکت «ال. وای. کورپ»، اپراتور برنامه پیام‌رسان لاین، در پی نشت گسترده داده‌ها خواست حفاظت از داده‌های شخصی کاربران را ارتقا دهد.

نظر شما