شناسهٔ خبر: 66799400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدارشبکه دامپزشکی مشهد

خطر ابتلا به بیماری بروسلوز با مصرف شیرخام و فرآورده‌های خام دامی

شبکه دامپزشکی مشهد، درباره خطر ابتلا به بیماری بروسلوز با مصرف شیرخام و فرآورده‌های خام دامی، هشدار داد.

صاحب‌خبر -

خطر ابتلا به بیماری بروسلوز با مصرف شیرخام و فرآورده‌های خام دامی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی مشهد، گفت: تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، اهمیت آن به علت عوارض شدیدی است که در انسان ایجاد می‌کند که می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند و باعث رنج فرد حتی پس از بهبودی شود.

دکتر محمد سیاح افزود: ضمن اینکه بیماری قابلیت عود مجدد را هم در برخی موارد دارد. با توجه به اینکه عامل بیماری در انسان به دستگاه‌های مختلف بدن از جمله سیستم گوارشی، سیستم تناسلی، سیستم قلبی، سیستم اسکلتی و حتی سیستم عصبی حمله می‌کند و عوارض ماندگاری در بدن به جا می‌گذارد به بیماری هزارچهره نیز معروف است.

وی،گفت:: تب مالت در دام که با نام بروسلوز ذکر می‌شود از دو بعد اقتصادی و بهداشتی دارای اهمیت است. دام‌های مبتلا به بروسلوز، معمولا دچار سقط جنین گردیده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی، باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می‌شوند که این موضوع خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می‌کند.

سیاح گفت: بروسلوز در دام ماده با علائم سقط جنین بروز نموده و با توجه به اینکه در دام علائم واضح دیگری ندارد لذا تنها راه تشخیص قطعی بیماری، خونگیری و انجام آزمایش جهت شناسایی دام‌های مبتلا است.

وی، افزود: مهمترین راه انتقال بیماری به انسان مصرف شیر و فرآورده‌های خام دامی تهیه شده از شیر خام آلوده است.

او گفت:استفاده ازشیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه،جوشاندن شیرغیرپاستوریزه ومایه کوبی دام از جمله اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت است.

 

 

نظر شما