شناسهٔ خبر: 66797390 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

والیبال لیگ ملت ها؛ بامداد فردا: ایران - صربستان در گام نخست

دور گروهی ششمین دوره والیبال لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ ادامه یافت.

صاحب‌خبر -

والیبال لیگ ملت ها؛ بامداد فردا : ایران - صربستان در گام نخستبه گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در این دوره از رقابت‌ها ۱۶ تیم حضور یافتند که در دور گروهی به صورت دوره‌ای در ۳ هفته به مصاف هم می‌روند. در این دوره تیم ترکیه جایگزین چین شد و برای اولین بار حضور در لیگ جهانی را تجربه کرد. در هر هفته تیم‌ها به صورت ۸ تیمی در دو گروه مسابقه می‌دهند و جدول مسابقات به صورت کلی و با اولویت ترتیبی تعداد برد و امتیاز محاسبه می‌شود و در پایان ۸ تیم برتر به دور یک چهارم نهایی که در لودز لهستان برگزار خواهد شد، صعود می‌کنند. تیم روسیه به مانند دوره قبل به علت بحران اوکراین در این دوره نیز از رقابت‌ها کنار گذاشته شد.۵ تیم برتر دور گروهی لیگ ملت‌ها که تا کنون مجوز دریافت نکرده باشند به المپیک ۲۰۲۴ صعود می‌کنند.

در هفته نخست مسابقات تیم‌ها در دو شهر آنتالیا ترکیه و ریو دوپانیرو برزیل رقابت می‌کنند، در هفته دوم فوکواوکا ژاپن و اوتاوا کانادا میزبان مسابقات هستند و میزبانی هفته سوم را لیوبیلیانا اسلوونی و مانیل فیلیپین بر عهده خواهند داشت. مرحله نهایی در اطلس آره نا در شهر ووچ لهستان برگزار خواهد شد.

 هفته نخست:
در آنتالیا:
فرانسه ۳ - ۰ بلغارستان  
کانادا ۳ - ۱ ترکیه
برنامه - چهارشنبه ۲ خرداد:
هلند - اسلوونی
آمریکا - لهستان (قهرمان دوره قبل)
----------
* ریودوژانیرو:
ژاپن ۳ - ۱ آرژانتین
برزیل ۱ - ۳ کوبا
- برنامه - چهارشنبه ۲ و بامداد پنج شنبه ۳ خرداد:
آلمان - ایتالیا
ایران - صربستان (ساعت ۳:۳۰ بامداد - سالن ماراکانزینیو)
- در جدول تیم‌های ۳ امتیازی فرانسه، ژاپن، کوبا و کانادا اول تا چهارم هستند. تیم ایران با حذف در مرحله گروهی چهاردهم شد.

برنامه سایر بازی‌های ایران به این شرح است:
شنبه ۵ خرداد: ایران - ایتالیا (ساعت ۰۰:۰۰ بامداد)
یک شنبه ۶ خرداد: ایران - کوبا (ساعت ۳:۳۰ بامداد)
دوشنبه ۷ خرداد: ایران - آرژانتین (ساعت ۰۰:۰۰ بامداد)
سه شنبه ۱۵ خرداد: ایران - ژاپن (ساعت۱۳:۵۰)
پنج شنبه ۱۷ خرداد: ایران - برزیل (ساعت۶:۳۰)
جمعه ۱۸ خرداد: ایران - بلغارستان (ساعت۶:۳۰)
شنبه ۱۹ خرداد: ایران - ترکیه (ساعت۶:۳۰)
چهارشنبه ۳۰ خرداد: ایران - آمریکا (ساعت ۱۴:۳۰)
پنج شنبه ۳۱ خرداد: ایران - هلند (ساعت ۱۰:۳۰)
جمعه اول تیر: ایران - فرانسه (ساعت۶:۳۰)
یک شنبه ۳ تیر: ایران - آلمان (ساعت ۶:۳۰)

در دوره قبل در سال ۲۰۲۳ تیم‌های لهستان، آمریکا و ژاپن اول تا سوم شدند.

 به تیم قهرمان یک و به تیم نایب قهرمان نیم میلیون دلار اهدا خواهد شد. تیم‌های سوم و چهارم هم ۳۰۰ و ۱۸۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. در مرحله گروهی تیم‌های برای هر پیروزی ۹۵۰۰ دریافت می‌کنند و به تیم بازنده ۴۲۵۰ دلار پرداخت می‌شود.

مسابقات والیبال لیگ ملت‌ها از سال ۱۹۹۰ با نام لیگ جهانی والیبال برگزار شد و از سال ۲۰۱۸ به نام فعلی تغییر یافت. با احتساب ۳۲ دوره قبلی مسابقات، تیم برزیل با ۱۰ قهرمانی ۷ نایب قهرمانی و ۴ سومی رکورد دار است و تیم‌های ایتالیا با ۸ قهرمانی ۳ نایب قهرمانی و ۴ سومی در رده دوم، روسیه (با احتساب نتایج شوروی سابق) با ۵ قهرمانی ۵ نایب قهرمانی و ۶ سومی در رده سوم قرار دارند. فرانسه ۳ و آمریکا و لهستان ۲ بار و تیم‌های کوبا، هلند و صربستان یک بار قهرمانی لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها را تجربه کرده اند. مسابقات در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.

تیم ایران یازدهمین حضور خود را در سال ۲۰۲۴ تجربه می کند. تیم ایران در سال ۲۰۱۳ نهم، در سال ۲۰۱۴ و در درخشانترین حضور خود چهارم، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ هفتم و در سال ۲۰۱۶ هشتم شد، در سال ۲۰۱۷ در رده ۱۱ قرار گرفت و در سال ۲۰۱۸ دهم شد. ملی پوشان ایران در سال ۲۰۱۹ پنجم و در سال ۲۰۲۱ دوازدهم شدند و در سال ۲۰۲۳ در رده چهاردهم جای گرفتند. تیم ایران قبلا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به مرحله نهایی راه یافته است.

تیم ایران تا کنون در ۱۲۸ بازی لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها ۵۸ برد و ۷۰ باخت کسب کرده و ۲۳۴ ست برده و ۲۵۵ ست را واگذار کرده است.

نظر شما