شناسهٔ خبر: 66792690 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آیا نتانیاهو در کنار قذافی قرار می گیرد؟

می توان گفت که خشم ابراز شده توسط نخست وزیر اسرائیل و تکرار این مواضع از سوی برخی دیگر از چهره های سیاسی اسرائیل، ناشی از دقت حقوقی حساب شده ای است که در متن بیانیه صادر شده از جانب کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری به چشم می خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،  سخنان اخیر کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری درباره درخواست او برای بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت با واکنش های بسیاری روبه رو شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل با رد اتهام های مطرح شده ادعا کرد که اسرائیل یک جنگ عادلانه علیه حماس که او از آن با عنوان سازمان تروریستی یاد کرد، به راه انداخته است. بی بی دوباره در توجیه اقدام های خود در نوار غزه در بیش از شش ماه گذشته گفت که حماس بدترین حمله را علیه یهودیان از زمان هولوکاست انجام داده است. نتانیاهو در یک حمله شخصی گفت که کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) یکی از یهودستیزان بزرگ در دوران مدرن است. او در ادامه سخنانش گفت که آقای خان مانند قضات آلمان نازی بود که حقوق اولیه یهودیان را انکار  و هولوکاست را رقم زدند. او افزود: تصمیم او برای صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، «ریختن بی‌رحمانه بنزین بر آتش یهودی‌ستیزی است که در سراسر جهان موج می‌زند.»

بی بی سی در گزارشی در این باره نوشت: نتانیاهو در ویدئویی که دفترش منتشر کرد، انگلیسی صحبت کرد. او این کار را زمانی انجام می‌دهد که می‌خواهد پیامش به مخاطب خارجی که برایش مهم‌ترین است، یعنی در ایالات متحده برسد. می توان گفت که خشم ابراز شده توسط نخست وزیر اسرائیل و تکرار این مواضع از سوی برخی دیگر از چهره های سیاسی اسرائیل،  ناشی از دقت حقوقی حساب شده ای است که در متن بیانیه صادر شده از جانب کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری به چشم می خورد.  کلمه به کلمه، خط به خط این بیانیه مجموعه‌ای از اتهامات ویرانگر علیه سه رهبر برجسته حماس و همچنین نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را شکل می دهد.

عزم برای اعمال قوانین بین‌المللی و قوانین درگیری مسلحانه برای همه طرف‌ها، صرف نظر از اینکه چه کسانی هستند، در قلب اظهارات خان که در آن توجیه خود را برای درخواست حکم بازداشت بیان می‌کند، نهفته است. در بخش هایی از این بیانیه امده است: هیچ سرباز پیاده، هیچ فرمانده، هیچ رهبر غیرنظامی نمی تواند بدون مجازات عمل کند.  قانون نمی تواند به صورت انتخابی اعمال شود. اگر این اتفاق بیفتد، ما شرایط را برای فروپاشی این قوانین ایجاد خواهیم کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در واکنش به این حکم می گوید که درخواست حکم بازداشت نتانیاهو «ظالمانه» است. به گفته او بین اسرائیل و حماس نمی توان در این فقره برابری ایجاد کرد. از سوی دیگر حماس خواستار پس گرفتن اتهامات علیه رهبران خود شد و تاکید کرد که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی قربانی را با جلاد یکی می‌داند. در این بیانیه آمده است که درخواست برای صدور حکم بازداشت برای رهبری اسرائیل با هفت ماه تأخیر و پس از «اشغالگری اسرائیل که همراه با ارتکاب هزاران جنایت بوده، صورت گرفته است.»

نکته قابل توجه این است که دادگاه با فلسطین به عنوان یک کشور رفتار می کند زیرا این کشور دارای وضعیت ناظر در سازمان ملل است، که به این معنی است که می تواند اساسنامه رم را امضا کند.

B'Tselem، یک سازمان پیشرو حقوق بشر اسرائیلی، در واکنش به این درخواست دادستان دیوان گفت  که این حکم ها نشانه سقوط سریع اسرائیل در ورطه اخلاقی است. در ادامه این بیانیه آمده است: «جامعه بین‌المللی به اسرائیل پیام می‌دهد که دیگر نمی‌تواند سیاست خشونت، کشتار و تخریب خود را بدون پاسخگویی ادامه دهد.»

فعالان حقوق بشر سال‌ها است که شکایت می‌کنند که کشورهای قدرتمند غربی به رهبری ایالات متحده،  با محکوم کردن و تحریم سایر کشورهایی که در اردوگاه آنها نیستند، چشمان خود را بر نقض قوانین بین‌المللی اسرائیل می‌بندند. دادستان دیوان به وضوح تفسیر خود را از وضعیت موجود بیان می کند و می‌گوید اسرائیل ابزارهای جنایتکارانه را برای دستیابی به اهداف جنگی خود در غزه انتخاب کرده است - «یعنی ایجاد گرسنگی عمدی و هدف قرار دادن عامدانه غیرنظامیان.

خان در بیانیه خود می نویسد که اسرائیل عمدا و به طور سیستماتیک جمعیت غیرنظامی را در تمام نقاط غزه از امکانات ضروری برای بقای انسان محروم کرده است. قحطی در بخش هایی از غزه وجود دارد و در برخی دیگر قریب الوقوع است.

هیئتی از قضات در دیوان کیفری بین‌المللی در حال حاضر بررسی خواهند کرد که آیا حکم بازداشت را صادر کنند یا خیر. سپس کشورهایی که اساسنامه رم ICC را امضا کرده اند، در صورت داشتن فرصت، موظف خواهند بود که این افراد را بازداشت کنند. 124 کشور این اساسنامه را امضا کرده اند اما روسیه، چین و ایالات متحده به علاوه اسرائیل آن را امضا نکرده اند.

اگر حکم بازداشت صادر شود، به این معنی است که نتانیاهو به عنوان با سابقه ترین نخست وزیر اسرائیل، نمی تواند بدون خطر دستگیری از متحدان نزدیک غربی بازدید کند. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که اقدامات دیوان بین المللی کیفری "برای توقف درگیری ها، بیرون کردن گروگان ها یا کمک های بشردوستانه مفید نیست". اما اگر این حکم صادر شود، بریتانیا باید نتانیاهو را دستگیر کند مگر اینکه بتواند با موفقیت استدلال کند که نتانیاهو مصونیت دیپلماتیک دارد.

یک استثنای بسیار مهم برای نتانیاهو و  گالانت، ایالات متحده است. کاخ سفید بر این باور است که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت قضایی در این مناقشه را ندارد، موضعی که ممکن است شکاف درون حزب دموکرات به رهبری جو بایدن بر سر جنگ را بیشتر کند. هرچند که در جمع دموکراتها مترقیان قبلا از این اقدام دیوان استقبال کرده اند اما  متحدان سرسخت اسرائیل در میان دموکرات ها ممکن است از اقدامات جمهوری خواهان برای تصویب قانونی برای تحریم مقامات دیوان بین المللی کیفری یا ممنوعیت ورود آنها به ایالات متحده حمایت کنند.

زمانی که هفته‌ها پیش شایعاتی درباره صدور کیفرخواست‌های قریب‌الوقوع در اروپا، آمریکا و خاورمیانه منتشر شد، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه تهدیدی را علیه خان و کارمندانش مطرح کردند: اسرائیل را هدف قرار دهید و ما شما را هدف قرار خواهیم داد... به شما هشدار داده شده است.

اگر حکم بازداشت اسماعیل هنیه، رئیس شاخه سیاسی حماس صادر شود، او باید بیشتر در مورد سفرهای منظم خود برای دیدار با رهبران ارشد عرب فکر کند. او احتمالاً زمان بسیار بیشتری را در پایگاه خود در قطر خواهد گذراند که مانند اسرائیل اساسنامه رم را که دادگاه بین المللی کیفری را تأسیس کرد، امضا نکرده است.

گمان می رود که دو رهبر متهم دیگر حماس، یحیی سنوار و محمد ضیف، در جایی در غزه پنهان شده باشند. حکم دستگیری فشار زیادی بر آنها وارد نمی کند. این حکم همچنین  نتانیاهو را در دسته رهبران متهم قرار می دهد که شامل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرهنگ فقید معمر قذافی از لیبی نیز می شود.

پوتین به دلیل اخراج و انتقال غیرقانونی کودکان از اوکراین به روسیه با حکم بازداشت مواجه است. حکم بازداشت سرهنگ قذافی برای قتل و آزار غیرنظامیان غیرمسلح قبل از اینکه او توسط مردم خودش کشته شود، صادر شده بود.  برای بنیامین نتانیاهو، رهبر دولتی که به دموکراسی خود افتخار می کند، مشارکت در چنین لیستی نمی تواند جذاب باشد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما