شناسهٔ خبر: 66776415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تمجید آفریقای جنوبی از تصمیم دادگاه لاهه برای دستگیری سران اسرائیل

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای درخواست کریم خان، دادستان بین المللی دیوان لاهه برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یواو گالانت، وزیر جنگ این رژیم را ستود. سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای درخواست کریم خان، دادستان بین المللی دیوان لاهه برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یواو گالانت، وزیر جنگ این رژیم را ستود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، دولت آفریقای جنوبی از تصمیم «کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای تلاش جهت صدور حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

النشره لبنان بامداد سه شنبه گزارش داد که سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای درخواست کریم خان، دادستان بین المللی دیوان لاهه برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یواو گالانت، وزیر جنگ این رژیم را ستود.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: آفریقای جنوبی به حاکمیت قوانین بین المللی، احترام کامل به حقوق بشر، حل و فصل همه اختلافات بین المللی از طریق مذاکره و نه جنگ، و حق همه ملت‌ها از جمله مردم فلسطینی در تعیین سرنوشت خود متعهد است.»

در این بیانیه تاکید شده است که «آفریقای جنوبی از تصمیم این نهاد حقوقی درباره درخواست صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم… به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت بر اساس مقررات اساسنامه رم در دیوان بین المللی در چارچوب درگیری جاری در غزه استقبال می‌کند.»

در ادامه بیانیه آمده است: «قانون باید با اجرای اصل تساوی در برابر همگان از حاکمیت قانون بین‌المللی حمایت کند و با پیگرد عاملان جنایات شنیع تضمین کننده حقوق قربانیان شود.»

استقبال فرانسه از استقلال دادگاه لاهه

پس از اعلام احتمال صدور حکم بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی، دولت فرانسه اعلام کرد که از دادگاه بین‌المللی کیفری (لاهه) حمایت می‌کند.

طبق گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه فرانسه امروز سه‌شنبه اعلام کرد که از دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) و استقلال آن حمایت می‌کند و درباره درخواست این دادگاه برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اظهار نظر کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی آن منتشرشده اعلام کرد: فرانسه از دادگاه کیفری بین‌المللی، استقلال آن و مبارزه با معافیت از مجازات در هر شرایطی حمایت می‌کند.

در این بیانیه درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه مدعی شد که «فرانسه متعهد به جستجوی راه حل سیاسی پایدار در منطقه است که تنها راه حلی است که افق صلح را بازگرداند و به رنج اسرائیلی ها و فلسطینی ها پایان دهد.»

بیانیه وزارت خارجه فرانسه با اشاره به احتمال اقدام دادگاه لاهه به صدور حکم بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی نوشت: در رابطه با اسرائیل، پس از بررسی مدارک ارائه شده توسط دادستان در حمایت از اتهامات خود با در نظر گرفتن اصل مکمل بودن، تصمیم گیری درباره صدور احکام بازداشت به عهده دادگاه مقدماتی است.

در ادامه این بیانیه همچنین ادعا شده است که «چندین ماه است که فرانسه بر لزوم رعایت دقیق قوانین بین المللی بشردوستانه به ویژه درباره غیرقابل قبول بودن قربانیان غیرنظامی در نوار غزه و دسترسی ناکافی به کمک های بشردوستانه تاکید کرده است.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس دیروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به اظهارات دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری واکنش نشان داد. جنبش حماس بیان کرد: صدور قرار بازداشت نتانیاهو و گالانت ۷ ماه به تأخیر افتاده است. دادستان کل باید قرار بازداشت تمامی مقامات رژیم اشغالگر را که دستورات را صادر کرده‌اند و نظامیانی که جنایت‌ها را اجرا کرده‌اند صادر می‌کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: به شدت از اقدامات دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری برای برابرقراردادن قربانی و جلاد از طریق صدور قرار بازداشت شماری از فرماندهان مقاومت، ابراز انزجار می‌کنیم. از دادستان کل می‌خواهیم که قرار جلب و بازداشت تمامی سران، افسران و نظامیان رژیم اشغالگر را که مرتکب جنایت جنگی شده‌اند صادر کند. ما خواهان لغو تمامی قرار بازداشت‌های صادرشده در حق رهبران مقاومت فلسطین هستیم، زیرا این اقدام با تمامی منشورها و قطعنامه‌های سازمان ملل در تضاد است.

دیروز دوشنبه دادستان دادگاه لاهه با اشاره به بررسی مدارک و شواهد جنگ علیه غزه، تاکید کرد: مقامات اسرائیلی به طور سازمان‌یافته فلسطینیان را از زندگی اولیه محروم کرده‌اند.بنیامین نتانیاهو و یواف گالانت، (نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) غیرنظامیان فلسطینی در غزه را از ملزومات اساسی برای زندگی اولیه و حیات محروم کرده‌اند. امروز درخواست‌هایی در زمینه صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت به دادگاه لاهه خواهد رسید و ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

همچنین دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری در اقدامی پرسش برانگیز در حالی که طوفان الاقصی واکنشی به ۷۵ سال جنایت و اشغالگری بود، از درخواست برای صدور حکم بازداشت یحیی السنوار و محمد ضیف و اسماعیل هنیه خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما