شناسهٔ خبر: 66789123 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

کشف آثاری از یک شهر باستانی متعلق به سرخپوستان آمریکا در زیر یک دریاچه مرموز

صاحب‌خبر -

محققان از کشف شواهد یک شهر باستانی سرخپوستان در زیر یک دریاچه مرموز خبر داده‌اند؛ آثاری که می‌تواند مدرک اثبات داستان‌های شفاهی بومیان قبیله هو چانک باشد.

در داستان‌های شفاهی بومیان قبیله هو چانک، روایاتی درباره وجود روستاها و شهرهای بزرگ سرخپوستان در منطقه‌ای که امروزه در ایالت ویسکانسین قرار گرفته، وجود دارد. حالا کشفیات تازه در دریاچه مدیسون در این ایالت، می‌تواند مهر تاییدی بر داستان‌های قدیمی این قبیله باشد.

کشف شهر باستانی سرخپوستان در زیر یک دریاچه

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که در سراسر غرب میانه آمریکا، اماکن سرخپوستی متعددی وجود داشته و برای مثال، تنها در ایالت ویسکانسین امروزی، حدود 15 هزار تپه تدفینی وجود داشته است که با مهاجرت اروپاییان در قرن‌های 19 و 20، بسیاری از آن‌ها نابود شده و جای خود را به مزارع ذرت و خانه‌ها داده‌اند.

بقایای قایق سرخپوستان بقایای قایق سرخپوستان

با وجود همه این‌ها، بخش‌هایی از اماکن باستانی سرخپوستان هنوز دست‌نخورده باقی مانده و اخیرا نیز کشفیاتی در بخش‌های مرکزی ایالت ویسکانسین، حاکی از احتمال وجود یک شهر باستانی سرخپوستان زیر یک دریاچه است.

در این دریاچه، آثار باستانی از هزاران سال پیش کشف شده و باستان‌شناسان می‌گویند روستا یا مجموعه‌ای از روستاها در اعماق آب‌های این دریاچه قرار گرفته است. باستان‌شناسان تصمیم دارند با وجود تمام دشواری‌های این کار، رازهای این منطقه را کشف کنند.

کشف یک قایق 1200 ساله

ابتدا و در ژوئن 2021، تامارا تامسن، باستان‌شناس دریایی در ایالت ویسکانسین در حال غواصی در دریاچه مدیسون، متوجه وجود بخش انتهایی یک قایق توخالی در نزدیکی ساحل سابق دریاچه شد. او با کمک متخصصان دیگر دریافت که این یک قایق باستانی است. در داخل این قایق همچنین هفت سنگ پیدا شد که احتمالا از آن‌ها به‌عنوان وزنه ماهی‌گیری استفاده می‌شده است.

محققان در حال بررسی بقایای قایق سرخپوستان محققان در حال بررسی بقایای قایق سرخپوستان

با انجام آزمایش کربن 14، مشخص شد که قدمت این قایق شگفت‌انگیز به حدودا 850 سال پس از میلاد مسیح مربوط است و این یعنی قایق مذکور قدمتی حداقل 1200 ساله دارد. این قایق 1200 ساله بلافاصله تیتر رسانه‌ها در سراسر جهان شد، اما این پایان ماجرا نبود و یک سال بعد، قایق دیگری در همان مکان کشف شد.

کشف یک قایق 5 هزار ساله

دومین قایق توخالی قدیمی و کشف شده در آمریکا نیز در همین منطقه و در سال 2022 کشف شد. این قایق که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد مسیح مربوط است، شباهت‌هایی با قایق نخست دارد و پژوهشگران بر این باورند که هر دو قایق، با وجود تعلق به بازه‌های زمانی متفاوت، توسط قبیله هو چانک ساخته شده‌اند.

البته کشف این دو قایق برای کوئیکن بوش، مسئول حفاظت از آثار تاریخی قبیله هو چانک شگفت‌آور نبود؛ چرا که روایات قدیمی شفاهی این قبیله به زندگی این مردم در منطقه دجپی (به‌معنای سرزمین چهار دریاچه به زبان هوکا) از زمان عقب‌‌نشینی یخچال‌ها اشاره دارد و حالا نیز، علم این روایات را تایید کرده است.

کوئیکن بوش با تاکید بر نقش این اشیای باستانی در برقراری ارتباط اعضای قبیله با فرهنگ بومی خود، می‌گوید مردم به دانش شفاهی بومی اهمیت نمی‌دهند؛ اما وقتی علم چیزی را تایید کند که هزاران سال است درباره آن صحبت می‌شود، همه شگفت‌زده می‌شوند.

خارج کردن بقایای قایق سرخپوستان از زیر آب خارج کردن بقایای قایق سرخپوستان از زیر آب

در حال حاضر، تیم باستان‌شناسان با رویکردی جدید به کار خود ادامه می‌دهند و ضمن بررسی کف دریاچه، از فناوری نفوذ زمین برای تحلیل سطح دریاچه نیز استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین به جست‌وجو برای شواهد دیگر فعالیت‌های جمعی انسانی، از جمله محل آتش‌سوزی یا محل انباشت زباله نیز می‌پردازند.

گفتنی است که روایات شفاهی قبیله هو چانک به وجود یک روستا یا حتی کلان‌شهری بزرگ در منطقه دریاچه اشاره دارد و حدس زده می‌شود که این شهر یا روستا در زیر دریاچه واقع شده باشد.

در حال حاضر متخصصان حدس می‌زنند که حدودا 22 روستای قبیله هو چانک در اطراف دریاچه مدیسون بوده و تعداد بیشتری از این روستاها نیز در دریاچه‌های مونونا، کی‌گون‌سا، وین‌گرا و واوبسا وجود داشته است. کوئیکن بوش بر این باور است که دجپی، یک جامعه بزرگ و زنده بوده است. او می‌افزاید مدیسون برای قبیله ما مانند یک کلان‌شهر مدرن امروزی بوده است و از آخرین عصر یخبندان تا امروز، صدها هزار نفر در آن زندگی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کشف قدیمی ترین ویروس انسانی متعلق به ۵۰ هزار سال پیش

علت سنگ شدن قوم لوط سرانجام مشخص شد

راز ساخت اهرام مصر بالاخره کشف شد

دانشمندان از کشف معجزه در بقایای مصر باستان خبر دادند

نظر شما