شناسهٔ خبر: 66788868 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نکات مهمی که باید پیش از خرید گوشی شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس بدانید

صاحب‌خبر -

بررسی مشخصات شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس نشان می‌دهد که با یک گوشی قدرتمند طرف هستیم. اما آیا Redmi Note 13 Pro Plus ارزش خرید دارد؟

خانواده ردمی نوت 13 شیائومی نسبتا پرتعداد است و از گوشی اقتصادی تا میان‌رده قوی را شامل می‌شود. امروز می‌خواهیم به بررسی جذاب‌ترین عضو این خانواده یعنی شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس بپردازیم. شیائومی در نسل جدید گوشی‌های میان‌رده خود تغییراتی را ایجاد کرده است تا بتواند برای گروه بیشتری از کاربران جذاب باشند.

برای اولین‌بار در خانواده ردمی نوت شاهد اضافه‌شدن تاییدیه IP68 هستیم که یعنی گوشی در برابر نفوذ گرد و غبار و آب مقاوم است. همچنین سرعت شارژ ردمی نوت 13 پرو پلاس به ۱۲۰ وات رسیده است که سبب می‌شود گوشی در مدت کوتاهی برای استفاده مجدد آماده باشد. ترکیب پردازنده قدرتمند دایمنسیتی 7200 اولترا و حافظه سریع UFS 3.1 نیز سبب می‌شود که کاربران هنگام کار با گوشی و اجرای برنامه‌های مختلف مشکل خاصی نداشته باشند.

هرآنچه باید پیش از خرید شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس بدانید

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

شیائومی گوشی ردمی نوت 13 پرو پلاس را به دوربین قدرتمند ۲۰۰ مگاپیکسلی نیز مجهز کرده است. بررسی لیست مشخصات شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس از یک گوشی میان‌رده کامل خبر می‌دهد. دستگاهی که می‌تواند نیاز اکثر کاربران را حداقل تا دو سال آینده برطرف کند. اما آید در عمل نیز این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد؟

میان‌رده جدید شیائومی در دو کانفیگ وارد ایران شده است. هر دو نسخه ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارند و تنها تفاوت آنها به میزان رم (۱۲ یا ۱۶ گیگ) باز می‌گردد. شما می‌توانید با قیمت تقریبی ۲۱ میلیون تومان این گوشی را خریداری کنید. اما آیا ردمی جدید ارزش این هزینه را دارد؛ آیا سایر گزینه‌های موجود در بازار ارزشمندتر نیستند؟

مشخصات فنی ردمی نوت 13 پرو پلاس

گوشی Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus
ابعاد و وزن 161.4 در 74.2 در 8.9 میلی‌متر، 199 گرم، بدنه جلویی دستگاه از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس)، بدنه پشتی از شیشه یا چرم مصنوعی، تاییدیه IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد‌و‌غبار و آب (تا نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری)
صفحه نمایش نمایشگر 6.67 اینچی امولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، حداکثر روشنایی 1800 نیت، رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل، نسبت تصویر 20.01 به 9، تراکم 446 پیکسل در اینچ
پردازنده تراشه 4 نانومتری دایمنسیتی 7200 اولترا، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی مالی G610 MC4
حافظه  8 گیگ رم در کنار 256 یا 512 گیگ حافظه ذخیره‌سازی، 12 گیگ رم در کنار 256 یا ۵۱۲ گیگ حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزار اندروید 13، MIUI 14
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
  • دوربین فوق‌عریض 8 مکاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلو دوربین 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت، شارژ 120 وات
سایر حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، اسپیکرهای استریو

محتویات جعبه

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

بررسی محتویات جعبه ردمی نوت 13 پرو پلاس شما را خوشحال خواهد کرد؛ زیرا هر چیزی که نیاز دارید، درون جعبه قرار دارد. البته مهمترین چیز نیز در میان آنها آداپتور ۱۲۰ وات در کنار کابل USB است. هرچند از کیس محافظ گوشی و گلس نمایشگر نمی‌شود گذشت.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت ردمی نوت 13 پرو پلاس

طراحی Xiaomi Redmi Note 13 Plus تا حد زیادی به دیگر برادانش شباهت دارد، اما یک تغییر مهم باعث شده که تجربه کار با آن متفاوت به‌نظر برسد. شیائومی قصد داشته این گوشی را باکیفیت‌تر جلوه دهد، به‌همین‌خاطر نمایشگر و بدنه پشتی را با لبه‌های خمیده طراحی کرده است.

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

خوشبختانه شرکت سازنده توانسته اینکار را با موفقیت انجام دهد. لبه‌های کناری نمایشگر با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند و حاشیه‌های باریکی دارند. کیفیت بالای نمایشگر نیز هنگام کار با آن آشکار است. همین موارد سبب می‌شود که هنگام بررسی ردمی نوت 13 پرو پلاس حسی شبیه یک گوشی پرچمدار به‌شما منتقل شود.

در بدنه پشتی سه‌ دوربین با طراحی مینیمال قرار دارند که سبب می‌شوند گوشی متفاوت جلوه کند. بدنه پشتی دستگاه مات است و اثر انگشت را به‌خود جلب نمی‌کند؛ اما یک مشکل بزرگ دارد. لبه‌های خمیده سبب می‌شوند که گوشی فوق‌العاده مستعد لیز خوردن و افتادن از دست شما باشد. اگرچه نمایشگر با لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود، اما باز هم ممکن است آسیب دیده و هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد.

گوشی شیائومی گوشی شیائومی

در این حالت تنها راه حل استفاده از قاب محافظ خواهد بود؛ اما آن هم سبب می‌شود که زیبایی گوشی و مخصوصا جذابیت نمایشگر از بین برود.

صفحه‌نمایش

شیائومی در ردمی نوت 13 پرو پلاس از یک پنل باکیفیت استفاده کرده است و این را می‌توان در همان بررسی اولیه متوجه شد. ترکیب رزولوشن 1220p، عمق رنگ ۱۲ بیت و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز می‌تواند نیاز اکثر کاربران را برطرف کند. به این موارد پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ويژن را هم اضافه کنید. بنابراین می‌توان گفت که تماشای ویدیو و عکس در نمایشگر ردمی نوت 13 پرو پلاس تجربه‌ای لذت‌بخش است.

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

شرکت سازنده ادعا کرده است که حداکثر روشنایی نمایشگر به ۱۸۰۰ نیز می‌رسد. هرچند اگر اسلایدر نور دستگاه را به‌صورت دستی به‌آخر ببرید، تنها روشنایی ۴۸۶ نیت ارائه خواهد شد. البته در حالت خودکار روشنایی دستگاه به ۱۲۸۳ نیت می‌رسد؛ اما هنوز با عدد اعلامی فاصله زیادی دارد. تردید نداریم که اگر بخش کوچکی از صفحه‌نمایش روشن باشد، رکورد روشنایی ۱۸۰۰ نیت نیز ثبت خواهد شد.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ ردمی نوت 13 پرو پلاس

جذاب‌ترین عضو خانواده ردمی به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌‌امپر ساعتی مجهز شده است که امروزه در اکثر گوشی‌های میان‌رده دیده می‌شود. متاسفانه بررسی ها نشان می‌دهد که ردمی نوت 13 پرو پلاس عمر باتری چندان جالبی ندارد. شما می‌توانید با یکبار شارژ تا ۹ ساعت وبگردی کنید و یا ۷ ساعت مشغول بازی باشید. این در حالی است که باتری سامسونگ گلکسی A55 می‌تواند انرژی لازم برای ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه را فراهم کند.

وضعیت این گوشی در هنگام نمایش ویدیو کمی بهتر است؛ زیرا می‌تواند تا ۱۲ ساعت و ۲۲ دقیقه دوام بیاورد. البته شما می‌توانید به‌خاطر سرعت شارژ بالا این ضعف را تاحدودی نادیده بگیرید. شیائومی ادعا می‌کند که شارژ کامل گوشی تنها ۱۹ دقیقه طول می‌کشد؛ اما بررسی ردمی نوت 13 پرو پلاس یک نکته مهم را آشکار می‌کند.

گوشی شیائومی گوشی شیائومی

در صورتی که گوشی را به‌شارژ بزنید، سرعت شارژ بین ۶۰ تا ۸۰ وات نوسان خواهد داشت. در واقع برای استفاده از بالاترین سرعت حتما باید گزینه Boost Mode را در تنظیمات فعال کنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام شارژ باید صفحه‌نمایش خاموش باشد، وگرنه حالت Boost Mode مجدد غیرفعال می‌شود. شیائومی این موارد را برای جلوگیری از افزایش دمای گوشی و رخ‌دادن حادثه انجام داده است.

در نهایت بررسی سرعت شارژ ردمی نوت 13 پرو پلاس نشان می‌دهد که برای شارژ کامل باید ۲۵ دقیقه صبر کنید. هرچند که پس از تنها ۵ دقیقه ۳۱ درصد از ظرفیت باتری پر خواهد شد.

عملکرد و قدرت پردازشی

ردمی نوت 13 پرو پلاس با اندروید 13 و رابط‌کاربری MIUI 14 عرضه شده است؛ اما شما می‌توانید اندکی پس از روشن‌کردن گوشی رابط کاربری هایپر او اس شیائومی را دریافت کنید. رابط کاربری جدید در مدیریت منابع سخت‌افزاری توانمند‌تر است و می‌تواند عملکرد بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

پردازنده استفاده شده در Redmi Note 13 Pro Plus برای بازار میان‌رده کافی است و بررسی ها نیز همین را نشان می‌دهند. در بنچمارک گیک‌بنچ گوشی جدید شیائومی عملکردی مشابه ریلمی 12 پرو پلاس و گلکسی A54 را ارائه می‌دهد. هرچند که در تست انتوتو امتیاز ۶۸۳۸۹۹ را در برابر ردمی نوت 13 پرو پلاس مشاهده مي‌کنیم. بدین ترتیب می‌توان گفت که با اختلاف قابل‌توجهی ردمی نوت 12 پرو پلاس، گلکسی A54 و ریلمی 12 پرو پلاس را پشت سر می‌گذارد.

به‌طورکلی بررسی شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس نشان می‌دهد که این گوشی یکی از قوی‌ترین و سریع‌ترین گزینه‌ها در بازار گوشی‌های میان‌رده است. شما برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف هیچ مشکلی نخواهید داشت. همچنین تست‌های پایداری نیز نشان می‌دهند که در استفاده طولانی‌مدت و سنگین از گوشی عملکرد پردازنده چندان کاهش نمی‌یابد. علاوه بر این، مشکل افزایش دما نیز در این گوشی دیده نمی‌شود.

بررسی دوربین ردمی نوت 13 پرو پلاس

دوربین اصلی

دوربین اصلی گوشی تصاویری با کیفیت بسیار بالا را ثبت می‌کند. شما می‌توانید جزئیات زیادی را در تصاویر مشاهده کنید و از رنگ‌های شاداب و دقیق لذت ببرید. به‌طورکلی هیچ نویزی در تصاویر دیده نمی‌شود و کنتراست نیز بالا است. محدوده داینامیک چندان بالا نیست، ولی خوب برای صحنه‌های گوناگون و کلاس قیمتی میان‌رده کافی به‌نظر می‌رسد.

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

متاسفانه الگوریتم پردازشی خاص شیائومی سبب می‌شود که گاهی اوقات برخی جزئیات کمی مصنوعی به‌نظر برسند. این مسئله را می‌توان هنگام زوم‌کردن روی تصاویر متوجه شد و شاید برای بسیاری از کاربران مهم نباشد؛ اما باید در آپدیت‌های نرم‌افزاری برطرف شود.

بررسی تصاویر ثبت‌شده با ردمی نوت 13 پرو پلاس در شب شما را شگفت‌زده خواهد کرد. جزئیات بالا هستند و نویز دیده نمی‌شود. همچنین رنگ‌ها زیبا به‌نظر می‌رسند و هایلایت‌ها نیز با مهارت بالایی مدیریت شده‌اند. محدوده داینامیک نیز در شرایط مناسبی قرار دارد.

دوربین فوق‌عریض

تصاویر ثبت‌شده با دوربین فوق‌عریض را می‌توان راضی‌کننده دانست. جزئیات بالایی در این تصاویر وجود داد و رنگ‌ها نیز دقیق هستند. همچنین گستره داینامیک خوب به‌نظر می‌رسد. هرچند که در زمینه نوردهی مشکل وجود دارد. پیشتر نیز چنین مشکلی را در دوربین فوق عریض گوشی‌های مختلف شیائومی دیده بودیم.

گوشی شیائومی گوشی شیائومی

بررسی تصاویر ردمی نوت 13 پرو پلاس در شب چندان نتیجه جالبی را نشان نمی‌دهد. مشکل نوردهی سبب می‌شود که تصاویر بسیار تاریک به‌نظر برسند. همچنین کمی نویز در آنها دیده می‌شود. البته رنگ‌ها و جزئیات در سطح خوبی قرار دارند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی در بازتولید رنگ‌ها عملکرد فوق‌العاده ای دارد. همچنین جزئیات بالا در کنار نوردهی عالی سبب می‌شود که از عکس‌های سلفی رضایت کامل را داشته باشید. گستره داینامیک نیز در سطح راضی‌کننده‌ای قرار دارد.

جمع‌بندی

بررسی شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس نشان داد که این گوشی از نمایشگری باکیفیت بهره می‌برد و در زمینه سرعت شارژ نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین دوربین‌های اصلی و سلفی گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند. طراحی جذاب با لبه‌های خمیده نیز سبب می‌شود که شما حس یک گوشی پرچمدار را داشته باشید. علاوه بر اینها، شیائومی توانسته با تاییدیه IP68 میان‌رده خود را جذاب‌تر از گذشته کند.

ردمی نوت 13 پرو پلاس ردمی نوت 13 پرو پلاس

از مشکلات این گوشی هم می‌توان به عمر باتری متوسط و عملکرد نه‌چندان جالب دوربین فوق عریض اشاره کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت که ردمی جدید یک گوشی میان‌رده کامل است و از هر نظر شما را راضی خواهد کرد. هرچند در این بازه قیمتی گزینه‌های جذاب دیگری هم وجود دارند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید نگاهی به گلکسی A55 سامسونگ داشته باشید و یا گوشی پرچمدار نسبتا قدیمی شیائومی 12 را خریداری کنید.

هرچند اگر بتوانید کمی بودجه خود را افزایش دهید، گلکسی S23 FE سامسونگ می‌تواند گزینه‌ای ارزشمند و جذاب برای شما باشد.

بیشتر بخوانید:
نکات مهمی که باید پیش از خرید پوکو X6 پرو بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید گوشی ناتینگ فون ۲ بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A55 بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A35 بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G بدانید

نظر شما