شناسهٔ خبر: 66788564 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

کشف جسد «تاجدار» 600 ساله در زیر یک پارک

گنجینه‌های فراموش شده‌ای متعلق به قرن‌های گذشته، درست در نزدیکی یک مسیر پیاده روی در پارکی در لیتوانی دفن شده بودند. چمن سبز عالی و خاک نارنجی، این اسرار ۶۰۰ ساله را تا به امروز در خود پنهان کرده بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرادید، موزه ملی لیتوانی اعلام کرد که باستان‌شناسان بخشی از پارک منطقه‌ای Verkių را بهار امسال حفاری کردند. این پارک که در حومه شهر ویلنیوس، پایتخت این کشور اروپایی قرار دارد، دارای فضای سبز، جنگل و یک عمارت قدیمی بزرگ است. 

کاوش‌های این پارک در سال ۲۰۰۸ منجر به کشف ده‌ها قبر و آثار باستانی مربوط به قرون وسطی شد. گستره این گورستان قرون وسطایی از آن زمان، یک معما باقی مانده بود و باستان‌شناسان امیدوار بودند که سرانجام این معما را حل کنند. 

حین حفاری‌های اخیر، باستان‌شناسان یک جفت گور دیگر با قدمت ۶۰۰ سال یافتند. قدمت این گورها به همان دوره قرن سیزدهم تا چهاردهم مانند باقی گورستان بازمیگردد. 

جسد تاجدار,کشف جسد تاجدار 600 ساله در زیر یک پارک

یکی از گورهای قرون وسطایی متعلق به زنی میانسال است. باستان‌شناسان آن را غنی و استثنایی توصیف کردند. 

اشعه ایکس جواهرات ۶۰۰ ساله‌ای را نشان می‌دهد که جسد این زن را تزئین کرده‌اند. تاجی از برنج مارپیچ بر سر اوست. گردنبندی از صدف، مهره و قلاب‌های فلزی گردنش را تزئین کرده و  یک دستبند و انگشتر نیز در دستان اوست. 

این زن احتمالاً با شنل دفن شده است. باستان‌شناسان می‌گویند دو کلید و یک گلدان سرامیکی کنار او قرار داده شده و یک زنگ نیز نزدیک پای اوست. در قرون وسطی، اعتقاد بر این بود که زنگ‌ها وسایل محافظتی هستند و معمولاً با زنان دفن می‌شدند. 

دومین گور ۶۰۰ ساله آثار باستان زیادی نداشت.

جسد تاجدار,کشف جسد تاجدار 600 ساله در زیر یک پارک

باستان‌شناسان بخش بزرگی از گورها را برداشته و آن‌ها را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کردند. این یافته‌ها بازسازی و به موزه ملی لیتوانی منتقل خواهند شد. 

لیتوانی کشوری در شمال شرقی اروپا است که از شمال با لتونی، از شرق با بلاروس، از جنوب با لهستان و کالینینگراد و روسیه و از غرب با دریای بالتیک همسایه است.

جسد تاجدار,کشف جسد تاجدار 600 ساله در زیر یک پارک

نظر شما