شناسهٔ خبر: 66779731 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در حراجی «کریستیز» قرن بیستم چه گذشت؟‌

مهسا خان‌محمدی

حراجی «کریسیتز» در حالی فروش اخیر آثار هنری قرن بیستم را به پایان رساند که نقاشی‌های هنرمندان نامداری همچون «ون‌گوگ» و «هاکنی» در جریان آن به قیمت ده‌ها میلیون دلار به فروش رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حراج آثار هنری قرن بیستم کریستیز پنجشنبه اخیر به پایان رسید و آثار به ارزش در مجموع ۴۱۳ میلیون دلار به فروش رساند.

«آرت‌نیوز» نوشت، از بین ۶۴ اثر هنری که قرار بود در این حراجی به فروش گذاشته شوند، سه مورد پیش از آغاز حراجی از فهرست فروش خارج شدند.

در جریان این رویداد حدودا دو ساعته، اثری از «آندره کرتس»،‌ عکاس مجارستانی که در سال ۱۹۲۶ ثبت شده است به قیمت ۵۶۷,۰۰۰ دلار فروخته شد و رکورد جدیدی برای این هنرمند به ثبت رسید. ارزش این عکس بین ۵۰۰,۰۰۰ الی ۷۰۰,۰۰۰ تخمین زده شده بود.

دیگر رکورد جدید زمانی در این حراجی به ثبت رسید که مجسمه «زنی که موهایش را شانه می‌کند» اثر «الکساندر آرکیپنکو»، مجسمه‌ساز اوکراینی‌تبار به قیمت ۴.۲ میلیون دلار یعنی بیش از دو برابر قیمت تخمینی فروخته شد.

یکی از مهم‌ترین آثار هنری که در این حراجی ارائه شد «آبیاری چمن با فواره» اثر «دیوید هاکنی» بود که با ارزش تقریبی ۲۵ الی ۳۵ میلیون دلار به عنوان یکی از گران‌ترین آثار هنری این رویداد به مزایده گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۲۸.۶ میلیون دلار چکش خورد. البته به توجه به اینکه این نقاشی پیش‌تر در هیچ حراجی ارائه نشده بود و «نورمن لیر»‌، تهیه‌کننده آمریکایی تلویزیون نیز از مالکان قبلی آن بوده است، انتظار می‌رفت که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

دیگر اثر قابل‌ توجه این مزایده نقاشی «شقایق» (۱۹۲۸) اثر «جورجیا اوکیف» بود که با قیمت تقریبی ۱۰ الی ۱۵ میلیون دلار ارائه شد. این تابلو نقاشی بزرگ‌ترین نقاشی شقایق اثر «اوکیف» محسوب می‌شود که هنوز در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود. در کمتر از ۱۵ ثانیه یک درخواست ۱۰ میلیون دلاری برای خرید این نقاشی ارائه شد و در نهایت به قیمت ۱۶.۵ میلیون دلار فروخته شد.

نقاشی «گوشه‌ای از باغ به همراه پروانه‌ها»(۱۸۸۷) اثر «وینسنت ون‌گوگ» نیز آن طور که انتظار می‌رفت شگفتی‌ساز نشد. درخواست برای خرید این اثر در ابتدا با پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری آغاز شد و سپس به ۲۲ میلیون دلار رسید. پس از لحظاتی خریداری از پشت تلفن درخواست ۲۴ میلیون دلاری را مطرح کرد و سپس دو درخواست ۲۸ میلیون دلاری مطرح شد تا در نهایت این نقاشی به قیمت ۲۸.۸ میلیون دلار فروخته شود. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد این نقاشی در پایین‌ترین حد ممکن به قیمت ۲۸ میلیون دلار فروخته شود.

انتهای پیام

نظر شما