شناسهٔ خبر: 67000328 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان:

امام خمینی (ره) گفت‌وگو را فرصتی برای جلوگیری از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی می‌دانستند

تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت: امام خمینی (ره) بر لزوم گفت‌وگوی اسلام با سایر ادیان ابراهیمی تاکید داشتند و آن را فرصتی برای معرفی اسلام ناب محمدی به جهانیان و جلوگیری از اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی می‌دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از از روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، نشست بازخوانی اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی ایران به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با حضور بهرام طاهری معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران، محمد اسدی‌ موحد رایزن فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان و جمعی از اندیشمندان در ایروان برگزار شد.

در این نشست پس از تلاوت قرآن کریم، موید روحانی مستقر در مسجد کبود، درباره جایگاه زن و خانواده در اندیشه امام خمینی(ره) به ارائه سخنانی پرداخت.

شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب فرازمانی است

بهرام طاهری معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان نیز در این نشست به بررسی اندیشه‌های امامین انقلاب در نظام سیاسی ایران پرداخت.

وی با اشاره به اندیشه‌های سترگ امامین انقلاب در باب سیاست، حکومت و دیپلماسی و روابط بین‌الملل اظهارداشت: اندیشه‌های امام خمینی(ره) چندساحتی و چندبعدی است و شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب فرازمانی است، از این‌رو اندیشه‌های ایشان مختص دوره زمانی خاص نیست.

وی با بیان اینکه چندساحتی بودن اندیشه‌های امام (ره) منجر به افزایش مانایی اندیشه‌های ایشان شده، افزود: اندیشه امام خمینی (ره) پاسخگوی نسل‌هاست و وی احیاگر نسل‌هاست به همین دلیل امهات اندیشه امام راحل پایدار و ماناست.

طاهری با تاکید بر صلابت و زایندگی اندیشه‌های امام خمینی (ره) گفت: اندیشه‌های وی تحول‌ساز و تحول آفرین است و منظومه فکری حضرت امام(ره) مشتمل بر جمع هوشمندانه فلسفه، عرفان و فقه و سیاست است و بن‌مایه آرا حضرت امام برگرفته از مبانی انسان‌شناسی و هستی‌شناسی اوست که هیچ‌ یک از یکدیگر منفک و جدا نیستند.

معاون سفارت ایران در ارمنستان اظهارداشت: در نگاه و کلام امام خمینی(ره) تعریف مشخصی از انسان وجود دارد و وی انسان را آگاه، مختار، آزاد، نامحدود، مسئول و تربیت‌پذیر و کمال‌جو می‌داند و دائم در معرض آزمون الهی است که غایت و مقصد او قرب الهی می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در باور امام غایت انسان قرب الهی است، هیچ‌ گونه شکستی برای او معنا ندارد و آنچه به عنوان شکست تلقی می‌شود در واقع نوعی آزمون است که امکان صعود را برای او فراهم می‌کند.

مفهوم استقلال در اندیشه امام خمینی(ره)

طاهری به مفهوم استقلال در اندیشه امام خمینی(ره) نیز اشاره کرد و گفت: استقلال در اندیشه امام دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و استقلال علمی و فرهنگی است.

وی با اشاره به نگاه امام به روابط بین‌الملل از نگاه یک فقیه و نه یک سیاستمدار اظهارداشت: سیاست از منظر امام وسیله و ابزاری است که امکان تحقق شریعت و جامعه مبتنی بر موازین دینی را فراهم می‌کند.

معاون سفارت ایران در ارمنستان با تاکید بر اینکه روابط بین‌المللی ایران برگرفته از مبانی فکری و اعتقادی حضرت امام است، به اندیشه‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: طی 35 سالی که رهبر انقلاب اسلامی سکان هدایت نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارند با استواری و صلابت مسیر امام راحل را ادامه می‌دهند و اندیشه رهبر فرزانه انقلاب در حوزه دیپلماسی استمرار خط مشی بنیانگذار کبیر انقلاب است.

امام خمینی (ره) گفت‌وگو را فرصتی برای جلوگیری از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی می‌دانستند

طاهری تاکید کرد: رهبری در بیان اصول سیاست خارجی هم معتقد به خط امام و اصل تغییرناپذیر نه شرقی، نه غربی است و علاوه بر آن سه اصل عزت حکمت و مصلحت را هم چارچوبی برای ارتباطات بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران با دنیا می‌دانند.

وی بیان کرد: حمایت از ملت‌های مظلوم سرلوحه بیانات رهبر انقلاب است و ایشان به سرنوشت ملت‌های مظلوم و در راس آنان فلسطین حساس بوده و موضوع غزه را بزرگ‌ترین مساله جهان اسلام دانسته و مردم غزه را پیروز نهایی در نبرد با صهیونیست می‌دانند.

معاون سفارت ایران در ارمنستان اظهارداشت: در اندیشه رهبر انقلاب، نبرد غزه، نبرد با اسرائیل نیست بلکه نبرد میان حق و باطل است.

وصیت نامه امام(ره) چراغ راه برای ملت ایران و ملت آزاده جهان است

محمد اسدی‌ موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در سخنانی به بررسی میراث ماندگار امام خمینی در گفت و گوی بین ادیان پرداخت و گفت: وصیت نامه امام(ره) به عنوان یک سند ماندگار و چراغ راه برای ملت ایران و ملت آزاده جهان است.

اسدی‌ موحد با تاکید بر اینکه در وصیت نامه امام راحل علت ماندگاری و مانایی انقلاب اسلامی بیان شده است، افزود: امام خمینی (ره) رمز پیروزی انقلاب اسلامی را ظلم ستیزی، عدالت جویی و احترام به کرامت انسان‌ها و انگیزه خدا محوری می‌دانست.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که این آرمان‌ها پابرجا باشد نام امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پایدار خواهد ماند و دشمنان ایران اسلامی این را درک کرده اند، گفت: از این رو دشمنان تلاش می‌کنند تا با آرمان‌های انقلاب و اهداف آن مبارزه کنند اما وعده الهی پیروزی حق بر باطل است و چون انقلاب اسلامی رنگ الهی و خدایی دارد پس باقی می‌ماند چون فقط رنگ خدا پایدار است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با اشاره به اهمیت گفت و گوی بین ادیان در اندیشه‌های امام راحل افزود: وی گفت و گو را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر، درک متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف می‌دانست و همواره بر احترام عمیق به باورها و ارزش‌های اصیل هر دین تأکید می‌ورزید و معتقد بود که گفت و گوی بین ادیان می‌تواند به صلح و ثبات در جهان کمک کند.

تاکید امام راحل بر لزوم گفت و گوی اسلام با سایر ادیان ابراهیمی

اسدی‌ موحد با اشاره به نامه امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سال ۱۳۶۷، بیان کرد: دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در مورد گفت و گوی بین ادیان مورد توجه و استقبال بسیاری از رهبران مذهبی و اندیشمندان در سراسر جهان قرار گرفته است و نامگذاری سال ۲۰۰۱ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان «سال گفت و گوی بین تمدن‌ها» الهام گرفته از اندیشه امام خمینی (ره) بود.

وی با تاکید بر اینکه رهبران و اندیشمندان مذهبی در سراسر جهان از آموزه‌های امام خمینی(ره) برای گسترش گفت و گو و همکاری بین پیروان ادیان مختلف بهره می‌برند، اظهارداشت: اندیشه‌های امام راحل درباره گفت و گوی بین ادیان بر پایه‌های استواری شامل احترام متقابل، صداقت، صراحت و پرهیز از مناظره و جدل، تأکید بر مشترکات ادیان الهی، صلح و عدالت جهانی و سعادت بشریت پایه‌گذاری شده است.

امام خمینی (ره) گفت‌وگو را فرصتی برای جلوگیری از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی می‌دانستند

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان افزود: امام راحل گفت و گو را فرصتی برای معرفی اسلام ناب محمدی به جهانیان می‌دانست تا از اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی جلوگیری شود.

وی گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب بر لزوم گفت و گوی اسلام با سایر ادیان ابراهیمی تاکید داشت و مشترکات این ادیان را فرصتی برای همبستگی و تقابل با دشمنان مشترک بشریت می‌دانست.

اسدی‌موحد بیان کرد: همچنین امام خمینی بر گفت و گوی اسلام با ادیان غیرابراهیمی تاکید داشت و بر یافتن نقاط مشترک اخلاقی و انسانی در این گفت و گوها اهتمام داشت.

معرفی جایزه جهانی امام خمینی(ره) عالی‌ترین نشان جمهوری اسلامی ایران

رایزن فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان به تاکید امام راحل بر گفت و گوی دین و فلسفه و گفت و گوی دین و علم نیز اشاره کرد و درباره جایزه جهانی امام خمینی(ره) گفت: جایزه جهانی امام خمینی(ره)، عالی ترین نشان جمهوری اسلامی ایران است که در راستای اعتلا و پاسداشت نام و راه امام راحل عظیم الشأن(ره)، به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه معرفی مکتب امام خمینی(ره) اعطا می‌شود.

وی افزود: این جایزه در دو بخش نظری و عملی به آثار شاخص و ناب علمی و نیز فعالیت‌های مؤثر و گسترده سیاسی ـ اجتماعی در عرصه ملی و بین‌المللی اهدا می‌شود.

اندیشه‌های امام خمینی موجب هویت‌بخشی به شیعیان شده است

همچنین گاریک میساکیان استاد رشته تاریخ و ایران‌شناسی از دانشگاه دولتی ایروان در این مراسم با موضوع ایدئولوژی امام خمینی(ره) در مورد تشیع سیاسی و تاثیر آن بر خاورمیانه، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی در این مراسم به تاثیر اندیشه‌های امام(ره) بر دیگر کشورهای اسلامی به‌ ویژه بر تشیع اشاره کرد و گفت: اندیشه‌های امام خمینی موجب هویت‌بخشی به شیعیان و کشورهای با جمعیت شیعه شده است.

میساکیان بیان کرد: امام خمینی (ره) با آموزه‌های سیاسی و دینی و نگرش به ولایت فقیه و حکومت موجب شد شیعیان در عراق و لبنان و سوریه از وحدت و انسجام ویژه برخوردار شوند و به هویت نوین دست پیدا کنند و او سبب بروز و ظهور نهضت‌های مبارز علیه استبداد و استکبار و امپریالسم شد.

لیانا پتروسیان دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی به بررسی تاثیر ایدئولوژیک امام خمینی(ره) بر نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های رؤسای جمهور پرداخت.

وی آموزه‌ها و اندیشه‌های امام خمینی(ره) را بر محورهایی همچون عدالت‌خواهی و تساوی اجتماعی، استقلال و معنویت استوار دانست و افزود: دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی همگی متاثر از این اندیشه و آموزه‌ها بوده‌اند. چگونگی عملکرد و سیاست‌های دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اندیشه‌های امامین انقلاب است و این اثرپذیری به‌ ویژه در دولت آقای شهید رئیسی مشهود بود و به نظر می‌رسد آن شهید بزرگوار بیشترین تاثیرپذیری را از این آموزه‌های اندیشه‌ای امامین انقلاب داشته است.

پتروسیان با اشاره به اینکه زن در اندیشه امام(ره) از جایگاه والایی برخوردار است، اظهارداشت: این نگرش برگرفته از آموزه‌های بلند اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است.

در ادامه این مراسم نماهنگ‌ها و فیلم‌های کوتاهی از زندگی امام خمینی و مراسم تشییع میلیونی امام خمینی(ره) برای حضار به نمایش درآمد که مورد استقبال آنان قرار گرفت. این مراسم با دعا برای پیروزی اسلام بر کفر و استکبار، طول عمر رهبر معظم انقلاب و آزادی فلسطین پایان یافت.

نظر شما