شناسهٔ خبر: 66778897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

واکنش اهل فرهنگ و هنر به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش

ای اهل نظر باز شهادت!

شهادت ابراهیم رئیسی و جمعی ازیاران انقلاب درسانحه سقوط بالگرد، موجی از غم و‌ اندوه در جامعه اسلامی ایجاد کرد. هنرمندان نیز که همپای مردم در انتظار شنیدن خبر سلامتی رئیس‌جمهور بودند، پس از پیدا شدن پیکر مطهر این شهدای ملت ایران در فضای مجازی اقدام به انتشار پیام‌های تسلیت کردند که برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
 
مزد خدمت بی‌وقفه خودتو گرفتی
حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش و چهره هنر انقلاب اسلامی با انتشار ویدئویی از آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «آقا سید هر چی گفتی راست گفتی، مزد خدمت بی‌وقفه خودتو گرفتی، مبارکت باشه، دیدار شمس جمال مولی‌الموحدین گوارای وجودت. مظلوم. شهید مظلوم سیدابراهیم رئیسی. خادم‌الرضا علیه‌السلام.»
صابر شیخ‌رضایی،هنرمند کارکاتوریست نیزباانتشار تصویری از آیت‌ا... رئیسی و شهید حاج‌قاسم سلیمانی نوشت: «یقینا کله خیر».
     
هنر برای جهاد
محمودکریمی،مداح اهل‌بیت نیز باانتشار فیلمی ازسخنرانی آیت‌ا...رئیسی درصفحه شخصی خودنوشت:«هنرآن است که بی‌هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزید و خود را فدای هدف کنید، نه هوی؛ و این هنر مردان خداست. امام‌خمینی(رحمت‌ا...‌علیه). شهادت رئیس‌جمهور مردمی و خادم‌الرضا، سیدابراهیم رئیسی برگ دیگری از دفتر تاریخی دلاوران و فرماندهان مسلمان ایرانی در تقابل با شیطان بزرگ و تلاش برای آبادانی ایران سربلند و اسلام عزیز است. به یاری حق‌تعالی، مردم ایران و مسلمانان جهان هر روز سربلندتر از دیروز به مسیر تعالی خود ادامه می‌دهند.»
     
رمز جاودانگی
برخی خوانندگان کشور نیز در پی شهادت رئیس‌جمهور به رمز ماندگاری خادمان ملت اشاره کردند. سیدمحسن حسینی، خواننده با تصویری از آیت‌ا... رئیسی در سازمان ملل نوشت:«کجا از مرگ هراس دارد، آن‌که به جاودانگی روح در جوار رحمت حق آگاه است؟»حسین‌حقیقی دیگر خواننده‌ای بود که با انتشارتصویری از حضور آیت‌ا... رئیسی در ضریح امام رضا(ع) نوشت: «خوش به حالت سید: گره از کار ما هم باز کن.عجیب سرگذشت وسرنوشت این مرد به امام هشتم گره خورده. ان‌شاءا...ضامن آهو امشب خودش گره از کار خادمش باز کند.»امید جهان،خواننده باسابقه نیز با انتشار تصاویری از آیت‌ا...سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی، تسلیت گفت و نوشت: «تسلیت به مردم شریف ایران. موفقیت درخدمت به مردم و خدمت به مردم برای خداست. انا لله و انا الیه راجعون. رئیس‌جمهور محبوب ملت در راه خدمت به مردم به شهادت رسید. خداوند به خانواده و ملت بزرگ ایران صبر بدهد.»
     
کلمه‌ «شهید»
اما بیش از همه پیام‌های تسلیت شاید واکنش حامد عسگری، شاعر و نویسنده به چشم آمد. او که سال ۱۴۰۱ همراه آیت‌ا... رئیسی به نیویورک رفته بود و این روزها مشغول نوشتن خاطرات سفر نیویورک رئیس‌جمهوری بودیم، گفت: باید با انگشت‌هایی لرزان و دردناک‌ متن را بازخوانی و مرور کنم و قبل از اسم شما و امیرعبداللهیان و سیدموسوی به اقتضای متن کلمه‌ «شهید» را اضافه کنم.از اهالی فرهنگ نیز واکنش‌های مختلفی را شاهد بود، مانندحامد عسکری، نویسنده و شاعر که نوشت: «اتفاق مهیبی بود. فارغ از همه اختلاف سلیقه‌های اجتماعی، سیاسی و حکمرانی، آقای رئیسی به گواه همگان، رئیس‌جمهور زحمت‌کشی بودند. فوت رئیس‌جمهور یک کشور اتفاق تلخی است و این اتفاق، جامعه را در شوک فرو برده است. البته ایران عزیز ما روزهای سهمگین‌تر از این هم دیده است اما به واسطه قدرت قانون اساسی و حمکرانی، کشور به شرایط مناسب بازخواهد گشت.»
     
نماد و هویت ملی
محمد فیلی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون نیز نوشت: «رابطه آیت‌ا...رئیسی با هنرمندان خوب بود و از معدود روسای جمهوری بودند که با هنرمندان ارتباط بیشتری داشتند. این اتفاق، ضایعه بزرگی است.»آزیتا ترکاشوند، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز با انتشار تصویری از آیت‌ا... ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم؛ نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه و مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان شرقی نوشت: «رئیس‌جمهور هر کشور در صحنه‌های بین‌المللی نماد کشور و نماینده رسمی مردم آن کشور است. به همین دلیل احترام به او، احترام به نماد و هویت ملی است. انا لله و انا الیه راجعون.»
     
واکنش شعرا به شهادت رئیس‌جمهور

درپی واقعه جانکاه شهادت آیت‌ا... رئیسی، شعرای کشور و جمعی از شعرای کشورهای همسایه با سرودن شعرهای تازه، به این اتفاق واکنش نشان دادند؛

آری همین امروز و فردا بازمی‌گردیم
آری همین امروز و فردا بازمی‌گردیم
ما اهل آنجاییم، از اینجا باز می‌گردیم
با پای خود سر درنیاوردیم از این اطراف
با پای خود یک روز اما بازمی‌گردیم
چون ابرها صحرا به صحرا برد ما را باد
چون رودها صحرا به صحرا بازمی‌گردیم
این زندگی مکثی ست مابین دو تا سجده
استغفراللهی بگو، ما بازمی‌گردیم
بین جماعت هم نماز ما فرادا بود
عمری‌ست تنهاییم و تنها بازمی‌گردیم‏
ما عاقبت «انا الیه راجعون» بر لب
از کوچه بن‌بست دنیا بازمی‌گردیم
محمدمهدی سیار

با عناد و ناجوانمردی و با تحریم ما
دشمنت هرگز نخواهد دید ترس و بیم ما
«تا شهادت با ولایت» راه و رسم کوثری‌ست
مادر سادات فرمود این روش تعلیم ما
زخم بر زخم است آری، داغ بر داغ است آه
آری اما عاقبت غم می‌شود تسلیم ما
می‌رسد مردی که بار آسمان بر دوش اوست
می‌کند دنیا بهاری جاودان تقدیم ما
روز میلاد علی موسی‌الرضا جان سال‌هاست
روز پرواز کبوتر بوده در تقویم ما
در میان کوه‌های کشورت آسوده‌ای
آه ابراهیم، ابراهیم، ابراهیم ما
نغمه مستشار‌نظامی

بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست
بمان، شتاب مکن، وقت، وقت مردن نیست
هنوز جنگ من و جنگ ما تمام نشد
هنوز فرصتِ این‌گونه رخت‌بستن نیست
اگرچه قصه‌ ما، قصه‌ شهادت ماست
اگرچه مرگ در این راه گَردِ دامن نیست
مباد خاطر ما بشکند بدون شما
مباد گریه بیاریم، وقت شیون نیست!
یکی برفت و هزاران دوباره برخیزد
سپاه می‌رزمد گر در آن تهمتن نیست
شهیدِ خدمت مردم‌شدن سزای دل است
که هیچ خوشه چنین در تمام خرمن نیست
به خاک دفن شدن، لذتِ مبارزه است
مباد این‌که بمانیم، و خاک میهن نیست
بمان برادر من، تا نهایتِ این راه
نرو که طاقت لبخندهای دشمن نیست
نجیب بارور (شاعر اهل افغانستان)

من و تو بارها دیدیم در تاریخ، در تقویم
مسیرِ آتش از بهرِ سیاوش است و ابراهیم
به استقبالِ مرگت رفتی و فهمید استکبار
کسی جرأت ندارد تا شهادت را کند تحریم
به پایان می‌بری چون مصطفی شصت‌وسه سالت را
و جانت را به سلطانِ خراسان می‌کنی تقدیم
اگر مرد است و دارد در دلش شوقِ شهادت را
نباید تا شهادت منصرف گردد از این تصمیم
و کارت در کویرِ تشنه‌ دنیا که پایان یافت
نشستی در کنارِ صاحبانِ کوثر و تسنیم
به من گفتی: حروفِ عشق را از هم جدا بنویس
نوشتم من «الف، با، را، الف، ها، یا، در آخر میم»
بهارِ هشتمین نورِ امامت هست و پیشِ آن
درختی اینچنین باید فرود آرد سرِ تعظیم
احمد شهریار (شاعر اهل پاکستان)

واکنش مدیران هنری کشور
در پی شهادت آیت‌ا... ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، مدیران حوزه فرهنگ وهنر هم پیام‌های تسلیت منتشر کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از پیام خود نوشت: «اینجانب سال‌ها مرزوق فعالیت در رکاب ایشان در عرصه‌های مختلف جهاد عملی و نظری بوده‌ام و گواه هرلحظه تلاش بی‌وقفه‌شان برای عزت و کرامت ولی‌نعمتان این خاک را امروز لطف امامی می‌خوانم که وی را به امن آغوش مهر رضوی‌اش پذیرا شده است. اخلاص در فعل و صداقت در قول، حکمت در تدبیر و درایت در تصمیم و ولایتمداری در اوج مسئولیت و مردم‌داری در عین کسوت، تنها چند خصوصیت بارز از شخصیت والای حضرت آیت‌ا... رئیسی بوده که در فقدانش روح و جان همه روشن‌اندیشان و عدالت‌شناسان عالم به درد می‌آید.»
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد،یاسر احمدوندمعاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمد ا...‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و.... در کنار نهادها و رویدادهای هنری مختلف مانند فرهنگستان هنر، خانه سینما، خانه تئاتر، سازمان بسیج هنرمندان، انجمن خوشنویسان ایران، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، موزه سینما، انجمن سینمای جوانان ایران، موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، مرکز موسیقی حوزه هنری و...در پیام‌هایی جداگانه شهادت رئیس‌جمهور را به رهبر انقلاب و ملت ایران تسلیت گفتند.

نظر شما