شناسهٔ خبر: 66777825 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

رکود عمیق در بازار و قیمت خودرو همچنان ادامه دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش فرصت امروز به نقل از گسترش نیوز، هفته گذشته برای بازار خودرو، ریزش قیمت چشمگیری رقم خورد و این بازار افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد که به نوعی چشم انداز سرمایه گذاری در بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد بسیاری از فعالان این بازار به آن واکنش نشان دهند. با این حال، کارشناسان روند بازار خودرو در هفته های آینده را همچنان نوسان دار و همراه با رکود پیش بینی می کنند و معتقدند این رکود عمیق تر خواهد شد.

در این میان، به نظر می رسد بخشی از نوسانات بازار خودرو به عرضه خودروهای برقی وارداتی برمی گردد، البته عوامل دیگری نیز در ریزش قیمت خودرو تاثیر داشته است. روز گذشته هم با خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، نرخ ارز در بازار آزاد صعودی شد و دوباره به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت، اما این رشد نرخ دلار نتوانست روی بازار خودرو تاثیرگذار باشد. در این گزارش صمت وضعیت بازار خودرو را در روزهای اخیر بررسی کرده ایم که در ادامه می خوانید.

رکود عمیق در بازار و قیمت خودرو همچنان ادامه دارد

رکود بازار خودرو ادامه دارد

بازار خودرو در روزهایی که گذشت شاهد تحولات قابل توجهی بود که آینده سرمایه گذاری در این حوزه را تحت تاثیر خود قرار داد. از یک سو، با ورود مدل های جدید خودرو و کاهش قیمت ارز، بهای خودروهای وارداتی با افت مجدد روبه رو و رکود شدیدی بر بازار حاکم شد و همزمان با موج کاهش نرخ ارز و انتشار برخی گزارش ها از مشکلات فنی برخی محصولات چینی، بازار خودروهای چینی مونتاژی نیز با افت عجیب ۱۰ تا ۵۰ درصدی روبه رو شدند. روند نرخ خودروهای داخلی نیز همانند هفته پیش نزولی بود، اما شیب کاهش در بازار این نوع خودروها به نسبت بیشتر گزارش می شود اتفاقی که شاید بتوان دلیل آن را عرضه گسترده خودروهای داخلی و وارداتی در سامانه یکپارچه و سامانه های فروش خودروسازان و همچنین سقوط نرخ دلار آزاد به کانال ۶۰ هزار تومان دانست. افت نسبتا قابل توجهی که باز جریان رکود در بازار خودرو را تشدید کرد، رکودی که به گفته فعالان بازار و کارشناسان ناشی از کمبود نقدینگی در دست مردم است و یکی دیگر از عواملی است که به این رکود دامن زده است.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند این رکود و افت قیمت ها، به طور کامل تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار خودرو را از بین نبرده است، اما در کنار این تغییر و تحولات قیمتی، موضوع آزادسازی نرخ خودروهای برقی توسط شورای رقابت نیز ابهامات جدیدی را به بازار اضافه کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند هدف از این اقدام، بررسی اثر آزادسازی نرخ بر بازار خودروهای برقی است و در صورت موفقیت، اجرای این طرح به خودروهای بنزینی نیز می رسد.

رکود رکورددار شد

اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به نوساناتی که در بازار خودرو شاهد آن هستیم از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی متاثر از ریزش نرخ ارز در طول روزهای اخیر خبر داد و پیرامون آخرین وضعیت بازار خودرو و همچنین میزان اثرگذاری کاهش نرخ ارز در نرخ انواع خودروها، اظهار کرد: نوسان نرخ دلار در بازار غیررسمی از اثرگذاری خاصی در بازار خودرو برخوردار است به نحوی که با وقوع هرگونه رشد یا ریزش نرخ ارز، نرخ خودرو هم به تبعیت از آن افزایش یا کاهش پیدا می کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به حادثه پیش آمده برای یکی از خودروهای مونتاژی، درباره تغییر نرخ این نوع خودروها افزود: بعد از آن واقعه، تمامی خودروهای چینی حداقل با افت نرخ ۱۰ درصدی مواجه شدندو اکنون به طور خاص نرخ آن نوع خودرو در بازار ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین درباره کاهش نرخ خودروهای داخلی گفت: همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی، نرخ خودروهای داخلی در بازار روند نزولی آهسته ای به خود گرفت؛ این رویه از دیروز تا به حال از سرعت بیشتری برخوردار شده است. درحال حاضر برآورد می شود که نرخ این نوع خودروها به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد ریزش داشته است.

کرمی همچنین درباره ریزش نرخ خودروهای وارداتی گفت: زمانی که بازار خودرو روند نزولی به خود می گیرد، نرخ همه خودروها مشمول این وضعیت می شود؛ لذا خودروهای وارداتی هم از قضیه مستثنا نیستند. نرخ این نوع خودروها در مقایسه با خودروهای داخلی و مونتاژی خیلی بالاست به همین خاطر نمی توان انتظار کاهش نرخ خاصی را جز در محدوده ۳ تا ۵ درصد برای آنها در نظر داشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که بازار خودرو در تابستان امسال از وضعیت رکودی خود خارج شود یا خیر، اظهار کرد: بعید می دانم این گونه شود. این بازار از ابتدای امسال روند رو به پایینی داشته است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

برچسب‌ها:

نظر شما