شناسهٔ خبر: 66757607 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

تاثیر آزادسازی قیمت خودرو های برقی به خودرو های بنزینی

صاحب‌خبر -

به گزار فرصت امروز به نقل از صمت، بازار خودرو در هفته ای که گذشت شاهد تحولات قابل تأملی بود که چشم انداز سرمایه گذاری در این حوزه را تحت تاثیر قرار داد. از یک سو، با ورود مدل های ۲۰۲۳ و کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو های وارداتی قبل از سال ۲۰۱۸ با افت مجدد روبه رو و رکود شدیدی بر بازار حاکم شد و همزمان با موج کاهش نرخ ارز و انتشار برخی گزارش ها از مشکلات فنی برخی محصولات چینی، بازار خودروهای چینی مونتاژی نیز افت عجیب ۱۰ تا ۵۰ درصدی داشت.

روند قیمت خودروهای داخلی نیز همانند هفته پیش نزولی بود، اما شیب کاهش در بازار این نوع خودروها به نسبت بیشتر گزارش می شود؛ اتفاقی که شاید بتوان دلیل آن را عرضه گسترده خودروهای داخلی و وارداتی در سامانه یکپارچه و سامانه های فروش خودروسازان و همچنین سقوط نرخ دلار آزاد به کانال ۶۰ هزار تومان دانست.

افت نسبتا قابل توجهی که باز جریان رکود در بازار خودرو را تشدید کرد، رکودی که به گفته فعالان بازار و کارشناسان ناشی از کمبود نقدینگی در دست مردم است و یکی دیگر از عواملی است که به این رکود دامن زده است. بااین حال، برخی از کارشناسان معتقدند این رکود و افت قیمت ها، به طور کامل تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار خودرو را از بین نبرده است.

تاثیر آزادسازی قیمت خودرو های برقی به خودرو های بنزینی

اما در کنار این تغییر و تحولات قیمتی، موضوع آزادسازی قیمت خودروهای برقی از سوی شورای رقابت نیز ابهامات جدیدی را به بازار اضافه کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند هدف از این اقدام، بررسی اثر آزادسازی قیمت بر بازار خودروهای برقی است و در صورت موفقیت، اجرای این طرح به خودروهای بنزینی نیز می رسد.

ادامه رکود سنگین در بازار خودرو

اما درباره آخرین تحولات بازار خودرو در هفته ای که گذشت، یک فعال بازار خودرو در گفت وگو با پرشین خودرو تاکید کرد: بازار خودرو در هفته های اخیر با رکود سنگینی همراه شده و به نظر می رسد با روند کاهشی نرخ ارز، طی هفته  آینده نیز این رکود ادامه دار باشد. به گفته نیکخواه قیمت خودرو ارتباط نزدیکی با تنش های سیاسی و نوسانات ارزی دارد و از هرگونه تحولات در این بخش ها تاثیر می پذیرد و حال که اوضاع کمی آرام شده شاهد عقب نشینی قیمت ها هستیم.

این فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه همچنان تقاضا و انجام معاملات در بازار بسیار کم است، خاطرنشان کرد: با کاهش قیمت، خریدوفروش نیز در بازار کاهش یافته و این جریان بر رکود عمیق در معاملات بازار خودرو تاثیر زیادی گذاشته است.

کاظم محمدی نیکخواه افزود: تا حدودی تقاضا برای خودروهایی که اختلاف قیمت میان قیمت مصوب کارخانه ای و بازار آزاد آن زیاد است، بالاست، اما همچنان در بازار فعالیتی دیده نمی شود.

به گفته وی هم اکنون اکثر خودروهایی که بالای ۵۰۰ میلیون قیمت دارند، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افت قیمت داشته اند و حتی قیمت خودرویی مانند پژو پارس ۲۰ تا ۴۰  میلیون تومان افت کرده،به طوری که قیمت پژو پارس که تا چند روز پیش ۶۷۵ میلیون تومان بود به ۶۵۵ میلیون تومان رسیده است و حتی تا ۶۵۰ میلیون هم به فروش می رسد و قیمت دنا اتوماتیک که یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون بود به یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

این فعال بازار خودرو همچنین به افت ۱۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مونتاژی ها در بازار اشاره و تاکید کرد: این افت قیمت در بسیاری از خودروهای چینی به خصوص محصولات مدیران خودرو دیده می شود.

نیکخواه در ادامه درباره ریزش قیمت خودروهای وارداتی نیز گفت: در روزهای اخیر قیمت هیوندای کرتا وارداتی که اوایل فروردین تا ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت با ریزش ۴۰۰ میلیونی در حال حاضر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

وی افزود: همچنین کیا سلتوس که ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بود، ۳۰۰ میلیون ریزش قیمت داشته، اما قیمت هیوندای توسان پایین نیامده و همچنان در محدوده ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: با ریزش قیمت خودروهای وارداتی، آن دسته از افرادی که به طمع سود بالا، حواله خودروهای وارداتی را به قیمت های گزاف خریداری کردند، دچار ضررهای زیادی شدند. در واقع بازار خودرو فعلی آن بازاری نیست که سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در آن داشته باشند.

بازار در یک نگاه

در ادامه نگاهی می اندازیم به قیمت برخی از محصولات داخلی و مونتاژی در بازار که بیشترین افت قیمت را داشتند.

کوئیک S دنده ای با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزان ترین هاچ بک های بازار داخلی به شمار می رود که طی هفته گذشته تا به امروز ۸ میلیون تومان ارزان تر شده بود و در این مدت ۱۷ میلیون تومان افت قیمت داشت و هم اکنون به نرخ ۴۱۶ میلیون تومان رسیده است.

شاهین G با مدل ۱۴۰۳، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا نیز در این مدت افت قیمت ۳۴ میلیون تومانی نسبت به ابتدای هفته گذشته داشته و با ۷۱۷ میلیون تومان خریدوفروش می شود.

اما در محصولات ایران خودرو پژو ۲۰۷ دنده ای آی یکی از هاچ بک های محبوب بازار شناخته می شود که از آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۳ میلیون تومان ارزان تر و به نرخ ۷۳۴ میلیون تومان معامله می شود.

پژو پارس LX TU۵ یکی دیگر از محصولات محبوب بازار داخلی به شمار می رود که خلاف دیگر خودروها، از روز شنبه گذشته دچار کاهش قیمت شده است. این خودرو نسبت به شنبه این هفته بیش از ۲۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است و با ۸۳۱ میلیون تومان به فروش می رسد.

کدام یک از خودروهای مونتاژی بیشترین افت قیمت را داشتند؟

جک جی ۴ آپشنال ارزان ترین خودرو مونتاژی کرمان موتور است که از ابتدای هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان ارزان تر شده و با نرخ ۸۲۰ میلیون تومانی به فروش می رسد.

ام وی ام X۳۳ کراس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو و فیس لیفت X۲۲ پرو به شمار می رود که ۳۵ میلیون تومان افت قیمت دارد و با یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان معامله می شود.

فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره یکی از کراس اوورهای محبوب بهمن موتور است که این محصول همانند دیگر خودروهای بازار ۵۰ میلیون تومان ارزان تر و با نرخ یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

جک اس ۵ هم یکی از محبوب ترین محصولات کرمان موتور به شمار می رود. این کراس اوور نیز ۵۵ میلیون تومان ارزان تر از هفته پیش و با قیمت یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان خریدوفروش می شود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

برچسب‌ها:

نظر شما