شناسهٔ خبر: 66773928 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اسکله آمریکا در غزه؛ چالش‌های کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها

روزانه دست‌کم ۵۰۰ کامیون حامل کمک باید وارد غزه شوند و این در حالی است که گذرگاه‌های این باریکه از سوی رژیم صهیونیستی بسته شده و دولت آمریکا باوجود طرح ادعا‌های مختلف، تنها به ساخت یک اسکله موقت بسنده کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا از زمان آغاز جنگ غزه همواره رفتار دوگانه‌ای را در قبال این باریکه دنبال کرده و هم‌زمان ادعا‌هایی را مطرح کرده است.

یکی از این موضوع‌ها، بحث کمک‌رسانی به مردم نوار غزه است. دولت بایدن بار‌ها در گفته‌های خود مدعی شده که یکی از هدف‌های دولت او تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم این باریکه است.

رفتار دوگانه دولت بایدن

دولت بایدن چندی قبل از طرحی برای ساخت اسکله موقت در جهت ارسال کمک‌های دریایی به غزه رونمایی کرد و همواره سعی کرده از این طرح بهره‌برداری تبلیعاتی کند.

اکنون به‌گفته فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه پس از ورود از اسکله شناور ساخته شده از سوی ارتش آمریکا، حرکت خود را به سمت ساحل آغاز کرده‌اند. 

بیانیه سنتکام می‌گوید که این اسکله روز پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت به ساحلی در غزه لنگر انداخت و برای ارسال کمک‌ کشور‌های مختلف به این باریکه محاصره شده، استفاده خواهد شد.

این در حالی است که بیشتر گذرگاه‌های مرزی نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بسته شده و یک فاجعه انسانی در داخل این باریکه در حال رخ دادن است.

براساس گفته مقام‌های آمریکایی، این اسکله ظرفیت ارسال روزانه حدود ۹۰ کامیون را برای نوار غزه خواهد داشت.

منطقه جنگ‌زده با جمعیت ۲.۲ میلیون نفر بیش از هر زمان دیگری به کمک‌های بشردوستانه متکی است. ویرانی پس از ۷ ماه بمباران از سوی رژیم صهیونیستی، بازرسی‌های سخت‌گیرانه و محدودیت در گذرگاه‌ها ورود کمک‌ها به نوار غزه را از هر زمان دیگری سخت‌تر کرده است.

آژانس‌های امدادی همچنان به گزارش وضعیت وخیم فزاینده غزه ادامه می‌دهند. 

جانتی سوریپتو، رئیس و مدیرعامل شرکت Save the Children در آمریکا به نیویورک‌تایمز، گفت: ما هرگز چنین چیزی را در هیچ کجای کره زمین ندیده‌ایم.

تصرف گذرگاه‌های مرزی و بسته شدن آن‌ها از سوی رژیم صهیونیستی در حالی انجام شده که آمریکا از ماه‌ها قبل ادعا می‌کند که به اشغال‌گران برای تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه فشار آورده است.

اما آنچه در واقعیت وجود دارد این است که با وجود اعمال فشار‌های ادعایی دولت بایدن، رژیم صهیونیستی همچنان دسترسی مردم به کمک‌های خارجی را قطع کرده‌اند و هیچ میزان مورد نیازی از کمک به این منطقه وارد نمی‌شود. 

آمریکا همچنین در حالی اسکله نمایشی خود را ساخته که تسلیحات نظامی را به اراضی اشغالی روانه کرده است.

رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش دادند که بایدن قصد دارد انتقال یک میلیارد دلاری تسلیحات از جمله گلوله‌های تانک به رژیم صهیونیستی را پیش ببرد.

از اسکله موقت تریدنت چه می‌دانیم؟

آمریکا مدت‌هاست که از لجستیک مشترک بر فراز ساحل (JLOTS) برای فرود آوردن نیرو‌ها و تجهیزات در مناطقی که به اسکله ثابت دسترسی ندارند، استفاده کرده است.

این کشور از همین قابلیت برای ساخت اسکله موسوم به تریدنت برای غزه استفاده کرده است.

این پروژه دارای ۲ بخش است؛ یک ساختار دریایی شناور که اولین نقطه ورود برای تحویل کمک بوده و یک گذرگاه ۵۵۰ متری که به ساحل لنگر انداخته است.

بیشتر بخوانید:

ساخت اسکله در غزه؛ نکبت دیگری در راه است؟

طرح آمریکا برای ساخت اسکله موقت در غزه

کمک‌ها در قبرس و با حضور مقام‌های صهیونیست جمع‌آوری و بازرسی می‌شوند؛ بنابراین نیازی به بررسی بیشتر در هنگام ورود ندارد. سپس کمک‌ها با کشتی باری به سمت اسکله موقت حرکت می‌کند. 

کشتی حامل کمک‌ها پس از سفری حدود ۱۵ ساعته به اسکله می‌رسد. در ادامه کمک‌ها در اسکله شناور تخلیه شده و سپس بر روی کامیون‌هایی که از سوی امدادگران هدایت می‌شود بارگیری می‌شود.

آمریکا می‌گوید زمانی که این عملیات به ظرفیت کامل برسد، انتظار می‌رود روزانه ۱۵۰ کامیون وارد غزه شوند.

این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند که روزانه دست‌کم به ۵۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه نیاز است.

چالش‌های مربوط به کمک‌رسانی از طریق اسکله موقت آمریکا

براساس مقاله کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ در مورد حمل‌ونقل ایمن محموله، فعالیت این اسکله در روز‌هایی که شرایط آب‌وهوایی نامساعد است، متوقف می‌شود. این اسکله در امواج بالاتر از ۹۰ سانتی‌متر (۳ فوت) یا باد‌های سریع‌تر از ۲۴ کیلومتر در ساعت (۱۵ مایل در ساعت) غیرقابل استفاده است.

همچنین مشخص نیست که چه کسی مسئول هر مرحله ارسال کمک خواهد بود و چه کسی ایمنی امدادگران فعال در زمینه تخلیه و توزیع کمک‌ها را تضمین می‌کند.

سازمان‌های بین‌المللی و محلی به‌طرز دردناکی آگاه هستند که توزیع کمک‌ها در گذشته در غزه به تراژدی ختم شده است. 

ارتش رژیم صهیونیستی از ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۲) دست‌کم ۸ بار به کاروان‌ها و اماکن محل استقرار امدادگران در غزه حمله کرده است. همچنین دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که هیچ یک از سازمان‌های امدادی قبل از این حمله‌ها از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هشدار دریافت نکرده بودند.

یک کارمند خارجی سازمان ملل هفته گذشته طی حمله‌ای در شرق رفح بر اثر اصابت گلوله به خودروی حامل او که در حال تردد بود، جان خود را از دست داد. 

رژیم صهیونیستی ماه گذشته نیز یک کاروان خودرویی متعلق به آشپزخانه مرکزی جهانی را مورد حمله قرار داد. در این حمله ۷ نفر جان باختند.

انتهای پیام/

نظر شما