شناسهٔ خبر: 66773759 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خطر انقراض،۱۲ گونه جانوری لرستان را تهدید می‌کند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از مجموع ۳۹۶ گونه مهره دار شناسایی شده در این استان ۱۲ گونه در معرض خطر انقراض و تهدید قرار دارند.

صاحب‌خبر -

محمدنبی حسنوند بیان کرد: ۳۹۶ گونه مهره دار در این استان شناسایی شده است که از این تعداد براساس لیست آی یو سی ان ۱۲ گونه در معرض خطر تهدید قرار دارند.

وی اظهار داشت: مهمترین این گونه‌ها در رده پستانداران آهو، کل و بز، قوچ و میش ارمنی هستند و به لحاظ وضعیت حفاظت در شرایط آسیب پذیر قرار دارند و از میان پرندگان می‌توان به کرکس مصری و بالابان اشاره کرد که این گونه‌ها نیز در خطر انقراض قرار دارند.

معاون محیط زیست لرستان ادامه داد: در میان خزندگان می‌توان به لاک پشت فراتی با وضعیت حفاظتی در معرض خطر انقراض و لاک پشت مهلیز دار با وضعیت حفاظتی آسیب پذیر اشاره کرد.

حسنوند گفت: سمندر لرستانی در میان دوزیستان با وضعیت در خطر انقراض و بحرانی قرار دارد و از میان ماهیان نیز کپور ماهی کور غار و سگ ماهی کور غار در وضعیت حفاظتی آسیب پذیر است

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای حفاظت برخی از این گونه‌ها و افزایش سطح حفاظت و حراست از آنها انجام شده است افزود: احیا و حفاظت از سمندر لرستانی بعنوان یک گونه اندمیک استان انجام شده و در این راستا مطالعات و پژوهش‌های متفاوتی در این حوزه صورت گرفته است.

خطر انقراض ۱۲ گونه جانوری لرستان را تهدید می‌کند

معاون محیط زیست لرستان با اشاره به انجام تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت جلوگیری از و فروش و قاچاق این گونه در ایام نوروز اظهار داشت: اقدامات حفاظتی هر ساله فصلی خاص در زیستگاه سمندر انجام و شناسایی زیستگاه‌های جدید و جمع آوری اطلاعات پراکنش و جمعیت گونه در سطح استان انجام شده است.

حسنوند عنوان کرد: آموزش جوامع محلی در مجاورت زیستگاه‌های سمندر لرستانی و آماربرداری و پایش اینگونه در فصل‌های تابستان و زمستان جهت بررسی وضعیت جمعیت این گونه در سطح زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: در راستای حفاظت از گونه‌های آسیب پذیر کل و بز و قوچ و میش ارمنی آماربرداری و پایش مستمر محیط بانان از مناطق تحت مدیریت استان و رصد مشاهده این گونه‌ها به ویژه در فصل زمستان به منظور برآورد جمعیت گونه در فصل جفت گیری انجام می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: شناسایی جمعیت این گونه‌ها در زیستگاه‌های جدید استان، ایجاد آبشخور‌های جدید در مناطق مختلف و لایروبی و ضدعفونی کردن آبشخور‌ها به منظور جلوگیری از انتقال بیماری به حیات وحش و دام‌های اهلی، نظارت بر چرای دام‌های محلی در مناطق به منظور کاهش تخریب زیستگاه‌ها و علوفه‌های موجود، واکسیناسیون دام‌های اهلی بعد از کوچ عشایر به منظور کاهش بروز بیماری‌های مشترک حیات وحش و دام‌های اهلی با هماهنگی و همکاری دامپزشکی استاناز دیگر اقدامات انجام شده برای ایحیا و حفاظت از این گونه‌ها است.

حسنوند اظهار داشت: برای حفاظت کرکس مصری و بالابان و کپور ماهی کور غار و سگ ماهی کور غار گشت و کنترل مداوم در این زیستگاه‌ها انجام شده است و گونه‌های ماهی کور غار در منطقه اثر طبیعی ملی قرار دارند و بصورت شبانه روز حفاظت کامل می‌شوند و یک پاسگاه و محیطبانان این پاسگاه در امر حفاظت از این گونه‌ها تلاش دارند.

 

نظر شما