شناسهٔ خبر: 66767748 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هرآنچه باید درباره ارتودنسی بدانید (هزینه ارتودنسی در سال 1403)

ارتودنسی نقش مهمی در افزایش سلامت دهان و دندان و دستیابی به لبخندی زیبا و کاربردی دارد. ارتودنسی نقش مهمی در افزایش سلامت دهان و دندان و دستیابی به لبخندی زیبا و کاربردی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، ارتودنسی نقش مهمی در افزایش سلامت دهان و دندان و دستیابی به لبخندی زیبا و کاربردی دارد. با این حال، انبوه تصورات نادرست و افسانه مانند، سبب سردرگمی و انتشار اطلاعات نادرست شده است. 

در چنین شرایطی؛ شما را به مشاوره گیری از متخصص ارتودنسی معتبر و دریافت اطلاعات دقیق توصیه می نماییم. در این مقاله به افسانه‌های رایج درباره ارتودنسی می پردازیم.   

ارتودنسی فقط برای زیبایی است!

یک افسانه شایع درباره ارتودنسی آن است که این درمان صرفاً به خاطر زیبایی است. لبخند زیبا بدون شک، مزیت قابل توجهی است ولی ارتودنسی بسیار فراتر از زیبایی است. تراز مناسب دندان ها به سلامت دهان و دندان بهتر کمک می کند و خطر مشکلاتی مانند بیماری لثه، حفره ها و مشکلات فک را کاهش می دهد. متخصصان ارتودنسی دندونت، نگرانی های زیبایی و عملکردی را ارزیابی کرده و به آنها رسیدگی می کند.

ارتودنسی فقط برای کودکان و نوجوانان است!

یکی دیگر از باورهای غلط رایج این است که درمان ارتودنسی فقط در مورد کودکان و نوجوانان موثر است. در واقع روش های ارتودنسی برای افراد در هر سنی مناسب است. پیشرفت‌های فناوری ارتودنسی، مانند ارتودنسی نامریی، این امکان را برای بزرگسالان فراهم کرده که با گزینه‌های محتاطانه‌تر و انعطاف‌پذیرتر تحت درمان قرار گیرند. متخصص ارتودنسی می تواند برنامه های درمانی را برای رفع نیازهای منحصر به فرد بیماران در هر مرحله از زندگیشان تنظیم کند.

بریس ها، تنها گزینه ارتودنسی هستند

ارتودنسی، مدت های مدید به کلمه «بریس‌» پیوند خورده و به این افسانه دامن زده که بریس ها تنها گزینه موجود هستند. بریس های سنتی همچنان موثر هستند اما جایگزین های مختلفی از جمله ترازهای شفاف و بریس های لینگوال وجود دارد. مشاوره با متخصص ارتودنسی به بیماران امکان می‌دهد گزینه‌های شخصی‌سازی شده‌ای را که با ترجیحات و سبک زندگی آنها همخوانی دارد بررسی کنند.

هرآنچه باید درباره ارتودنسی بدانید (هزینه ارتودنسی در سال 1403)

ارتودنسی دردناک و ناراحت کننده است!

 دردناک و ناراحت کننده بودن ارتودنسی یک تصور اشتباه است و برخی را از جستجوی مراقبت های موردنیاز باز می دارد. ممکن است ناراحتی خفیفی در طول دوره تنظیم اولیه وجود داشته باشد اما هدف از پیشرفت‌های جدید ارتودنسی؛ به حداقل رساندن همین ناراحتی اولیه است. به عنوان مثال اینویزیلاین یا همان ارتودنسی متحرک نامریی، با اعمال ترازهایی صاف؛ تجربه راحت تری را ارائه می دهد. به این ترتیب دندان ها، به تدریج و بدون نیاز به سیم های فلزی و براکت جابجا می شوند.

ارتودنسی چند سال طول می کشد!

این باور که ارتودنسی موفق و چمشگیر به چند سال نیاز دارد از آن افسانه های عجیب و غریب است. طول مدت درمان بر اساس موارد فردی متفاوت است و پیشرفت هایی مانند «ارتودنسی تسریع شده» روند را شدیدا برای بیماران تسریع کرده است. متخصص ارتودنسی بر اساس پیچیدگی مورد و روش درمانی انتخاب شده می تواند یک جدول زمانی شخصی سازی شده ارائه دهد.

ارتودنسی به صرفه نیست!

نگرانی های مربوط به هزینه، بسیاری را از پیگیری درمان ارتودنسی منصرف می کند اما این تصور اشتباه است. در بسیاری از روش های ارتودنسی، امکان های پرداخت انعطاف پذیر و گزینه های تامین مالی، وجود دارد. استفاده از خدمات بیمه دندانپزشکی شرکت دندونت میتواند هزینه های اردتودنسی را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این، مزایای طولانی مدت ارتودنسی، مانند بهبود سلامت دهان و دندان و افزایش اعتماد به نفس، آن را به یک سرمایه گذاری ارزشمند تبدیل می کند.

بدون راهنمایی حرفه ای هم می توان دندان ها را مرتب کرد!

با ظهور کیت های تراز کننده در خانه، باوراشتباهی شایع شده که طبق آن افراد می توانند دندان های خود را بدون راهنمایی حرفه ای ها مرتب کنند. حقیقت این است که ارتودنسی به تخصص متخصص ارتودنسی نیاز دارد که بتواند پیچیدگی های هر مورد را ارزیابی کند، روند پیشرفت را زیر نظر داشته باشد و هر مشکلی را که ممکن است در طول درمان ایجاد شود برطرف کند.

دندان ها پس از درمان برای همیشه مرتب می مانند!

ارتودنسی می تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد اما این تصور که دندان ها برای همیشه بدون نگهداری مرتب می مانند صحت ندارد. نگهدارنده ها، بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت های پس از درمان هستند و به حفظ تراز دندان ها کمک می کنند. متخصصان ارتودنسی بر اهمیت استفاده از نگهدارنده‌های تجویز شده، برای اطمینان از طول عمر نتایج درمان، تاکید می‌کنند.

فقط دندان های نامرتب نیاز به ارتودنسی دارند!

 ارتودنسی به اصلاح دندان های کج و نامرتب محدود نمی شود بلکه می تواند مسائل مختلفی از جمله ازدحام بیش از حد، شکاف ها و ناهماهنگی نیش ها را برطرف کند. حتی افرادی که دندان‌های به ظاهر صاف و مرتب دارند ممکن است از ارزیابی ارتودنسی برای اطمینان از سلامت دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده بهره ببرند.

ارتودنسی برای همه به یک اندازه موثر است

این فرض که  ارتودنسی «برای همه به یک اندازه موثر است» پیروی می کند اشتباه است. روند ارتودنسی هر بیمار منحصر به فرد است وهر فرد؛ متناسب با نیازها و اهداف خاصش برنامه های درمانی متفاوتی دارد. متخصص ارتودنسی  قبل از ایجاد طرح سفارشی با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند ساختار صورت، هم ترازی بایت و ترجیحات فردی ، ارزیابی کاملی انجام می دهد.

از بین بردن افسانه های رایج در مورد ارتودنسی، برای ارتقای تصمیمات آگاهانه در مورد بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. مشاوره با متخصص ارتودنسی به افراد این امکان را می دهد که اطلاعات دقیقی دریافت کنند، گزینه های درمانی شخصی سازی شده را بررسی کنند و سفری را به سمت لبخندی زیبا و سالم آغاز کنند. پیشرفت های ارتودنسی و مراقبت های فردی تضمین می کند که ارتودنسی نه تنها موثر است، بلکه برای بیماران در هر سنی قابل دسترس و راحت است.

معایب بریس یا براکت دندانی برای بزرگسالان

اگرچه مزایای استفاده از بریس ها بیشتر از معایب آن است در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

افزایش مدت زمان درمان برای بزرگسالان

یکی از اشکالات انتخاب بریس در بزرگسالی به جای دوران کودکی طولانی شدن مدت درمان مورد نیاز است. استخوان‌های بالغ فاقد رشد و انعطاف‌پذیری مشاهده‌شده در کودکان هستند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را به سرعت یا بدون زحمت تغییر شکل داد. در نتیجه دوره درمان ممکن است تا دو سال طول بکشد تا بزرگسالان به نتایج مطلوب دست یابند.

گزینه های غذایی محدود

یک اشکال استفاده از بریس، محدودیت برخی مواد غذایی در طول درمان است. بیماران لیستی از غذاهای ممنوعه را دریافت می کنند که معمولاً شامل موارد سخت و چسبنده مانند آجیل، سبزیجات خام، آب نبات و آدامس است.

این محدودیت‌ها بیماران را ملزم می‌کند که سبک زندگی و عادات غذایی خود را تنظیم کنند. این موضوع می‌تواند به مرور زمان منجر به ناراحتی شود. علاوه بر این، تمیز کردن و نگهداری یک جفت بریس فلزی آسان نیست. از آنجا که برای تمیز کردن دندان برای جلوگیری از پوسیدگی، باید اطراف سیم و براکتها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، تمیز کردن و مسواک کردن ممکن است کمی دشوار شود.

همانطور که پیشتر هم ذکر شد اولین تجربه بریس گزاری می تواند به دلیل اتصالات و براکتهایی که در جلوی هر دندان قرار می گیرد ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، فرآیند سفت کردن براکتها  شامل اعمال فشار و کشش بر روی یک سیم فلزی است که به دندان‌ها فشار وارد می‌کند که می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود. با این حال، با پیشرفت درمان، ناراحتی اولیه بریس‌ها معمولاً کاهش می‌یابد و در درازمدت منجر به لبخندی سالم‌تر و هماهنگ‌تر می‌شود.

پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی

بیماران تحت درمان با ارتودنسی در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می گیرند. چرا؟ زیرا  بریس‌ها روی دندان قرار دارند و دسترسی به مکان‌های دور از دسترس هنگام مسواک زدن بیشتر می‌شود. علاوه بر این ارتودنسی ممکن است سبب التهاب جزیی اما مداوم لثه شود که البته بخش اجتناب ناپذیر درمان ارتودنسی است و سبب میشود لثه‌ها کمتر قادر به مقابله با تهاجم باکتری‌ها باشند. خود بریس‌ها هم می‌توانند باعث ساییدگی جزیی در مینای دندان شوند. همه این عوامل زمینه ساز پوسیدگی دندان در بیماران می شود که البته بخش زیادی از این احتمالات با انجام ملزومات پیش از ارتودنسی و بهداشت دقیق دندان ها در حین درمان، کم و یا برطرف میشوند.

آیا ایجاد حفره و پوسیدگی در طول ارتودنسی و بعد از آن طبیعی است؟

بله کاملاً طبیعی است، زیرا تمیز کردن دندان‌ها با بریس بسیار سخت‌تر است. به همین دلیل است که دندانپزشک پیشنهاد می کند که هر درمان دندانی را قبل از استفاده از بریس انجام دهید. پس از درمان ارتودنسی، دندانپزشک اغلب تمیز کردن دندان و سفید کردن دندان را برای خلاص شدن از شر هر لکه پیشنهاد می کند.

چگونه از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی جلوگیری کنیم؟

چند کار وجود دارد که باید در زمانی که بریس ها هنوز روی دندان قرار دارند انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که پس از پایان درمان ارتودنسی با دندانهای پر از حفره و پوسیدگی مواجه نشوید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که متخصص ارتودنسی مطمئن شود که بریس‌ها را روی کلونی‌های باکتریایی موجود قرار نمی‌دهد چون این باعث می شود که آنها از کنترل خارج شوند. پیش از انجام ارتودنسی مطمئن شوید که تمام حفره‌های دندانی پر شده‌اند، تمام درمان‌های کانال ریشه یا همان عصبکشی انجام شده‌ و درست قبل از جایگزاری بریس‌ها ، یک جلسه تمیز کردن عمیق و جرمگیری دقیق و اصولی داشته باشید تا مطمئن شوید که خطرات پوسیدگی دندان را به حداقل می‌رسانید.

در ادامه تعرفه خدمات ارتدونسی در بنیاد سلامت پاسارگاد (دندونت) را مشاهده می فرمایید.

هرآنچه باید درباره ارتودنسی بدانید (هزینه ارتودنسی در سال 1403)

انتهای پیام/

 

نظر شما