شناسهٔ خبر: 66766105 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز دیگر باید برگزار شود؟

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری، گفت: سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهان و نحوه اداره کشور پس از رئیس‌جمهور، به برگزاری انتخابات طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور منتخب مردم، رئیس‌جمهوری است که یک دوره چهار ساله را آغاز خواهد کرد، بنابراین منتخب بعدی برای ۴ سال رئیس‌جمهور کشور خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برگزار شود؟، اظهار کرد: طبعیتا بله، چون بالاخره بحث انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال خواهیم داشت، ظرف ۱۵ روز، نسبت به انتخابات شوراها بر همان اساس و ترتیبات قانونی که پیش‌بینی شده، بر همان منوال طی خواهد شد.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی چه می‌گوید؟

براساس این گزارش، اصل یکصد و سی‏ و یکم قانون اساسی می‌گوید که در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفاء، غیبت‏ یا بیماری‏ بیش‏ از دو ماه‏ رئیس‏‌جمهور و یا در موردی‏ که‏ مدت‏ ریاست‏‌جمهوری‏ پایان‏ یافته‏ و رئیس‏‌جمهور جدید بر اثر موانعی‏ هنوز انتخاب‏ نشده‏ یا امور دیگری‏ از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏‌جمهور با موافقت‏ رهبری،‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏‌گیرد و شورایی‏ متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رئیس‏ قوه‌قضائیه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏‌جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی‏ دهد که‏ حداکثر ظرف‏ مدت‏ ۵۰روز رئیس‏‌جمهور جدید انتخاب‏ شود. در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری‏ که‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی‏ گردد و نیز در صورتی‏ که‏ رئیس‏‌جمهور، معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد مقام‏ رهبری‏ فرد دیگری‏ را به‏ جای‏ او منصوب‏ می‌‏کند.

اصل ۱۳۲ قانون اساسی چیست؟

اصل یکصد و سی و دوم قانون اساسی هم گفته است که در مدتی که اختیارات و مسئولیت‏‌های رئیس‏‌جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می‏‌گردد، وزرا را نمی‌‏توان استیضاح کرد یا به آنان رأی عدم اعتماد داد و نیز نمی‌‏توان برای تجدیدنظر در قانون اساسی و یا امر همه‌‏پرسی اقدام نمود.

نظر شما