شناسهٔ خبر: 66761176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور اقتصادی و دارایی | لینک خبر

وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با شبکه یک سیما از جزئیات نشست امروز هیات دولت خبر داد؛

پایش روزانه وضعیت اقتصادی تا پایان ماموریت این دولت/ هیچ خللی در عملكرد دستگاه‌های اقتصادی دولت ایجاد نخواهد شد

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به نشست صبح امروز هیات دولت به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: مقرر شد کمیته ستاد اقتصادی دولت به صورت روزانه پایش مستمر وضعیت اقتصادی را تا پایان دوره ماموریت دولت انجام دهد تا حتی ساعتی خلل در عملکرد دستگاه‌های اقتصادی کشور ایجاد نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با شبکه اول سیما و در ویژه برنامه‌ای به مناسبت شهادت رئیس جمهور مردمی و هیات همراه، با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان ایشان به مردم ایران و رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: جلسه فوق العاده هیئت وزیران امروز ساعت 7 صبح در مکان همیشگی جلسات به ریاست آقای مخبر برگزار شد و با توجه به مشی آیت الله رئیسی مبنی بر استمرار کار خستگی ناپذیر و با پشتکار نسبت به امور کشور و رفع مشکلات، مردم اعضای محترم هیات دولت گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مسئولیت خود را ارائه دادند.

وی افزود: به طور خاص وزرای اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی به تشریح  آخرین گزارش کار و آخرین وضعیت از حوزه کاری پرداختند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در حوزه تامین کالاهای اساسی، در حوزه انرژی، سوخت و در حوزه خدمات ملی، پولی و بانکی هیچ مشکلی در ارائه خدمات وجود ندارد. در حوزه پرداخت ها، خزانه داری کل کشور روال کار به صورت طبیعی در حال انجام است؛ پرداخت یارانه های نقدی و حقوق بازنشستگان به موقع و بدون مشکل انجام خواهد شد و به لحاظ شاخص‌های اقتصادی شرایط کاملا تحت کنترل و مدیریت است.

خاندوزی اظهار کرد: همچنین مقرر شد کمیته ستاد اقتصادی دولت به صورت روزانه پایش مستمر وضعیت اقتصادی را تا پایان دوره ماموریت این دولت انجام دهد و حتی ساعتی خلل در عملکرد دستگاه‌های اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد و اگر در مواردی نیاز به تدابیر فوریتی باشد، با گزارش‌ها و پایش روزانه این اتفاق رخ خواهد داد و فضای اقتصادی جلسه امروز صبح ایران همراه با ثبات و امیدواری بود.

تداوم فضای جهادی با تاسی از آیت‌الله رئیسی در دولت

وی درادامه در خصوص فضای هیات دولت و روحیه همدلی آن نیز بیان کرد: سه سال سیره و مشی آیت الله رییسی برای همه درس آموز بوده و ما فراتر از رابطه کابینه و رییس جمهوری به جهت پیروی از یک سیاستمدار مردمی، مجاهد، خستگی ناپذیر و ولایتمدار و کسی که شبانه روز دغدغه اش حل مشکلات مردم است با همگرایی بسیار خوبی در هیات دولت مواجه بودیم؛ از این جهت معاون اول مخبر بر ادامه همان مسیر و شیوه ای که جلسات هیات دولت در حضور آیت الله رییسی برگزار و تدبیر اموری که روزانه رصد وپایش می شد، تاکید کرد و فضای همدلی اگر نگوییم بیشتر از زمان حضور رییس جمهوری بود، بدون هیچ کاستی وخللی نسبت به ایامی که از نعمت و حضور مغتنم آیت الله رییسی برخوردار بودیم، امروز نیز وجود داشت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در جلسه امروز هیات دولت به دستور کارهایی که از قبل بود پرداختیم حتی به مصوباتی که از قبل با موضوعات مختلف بود و نیاز به تصمیم گیری در هیات دولت داشت رای گیری شد که این مصوبات امروز ابلاغ می شود و این نشان دهنده اداره امور طبق مسیر عادی و متعارف است.

خاندوزی اضافه کرد: به جهت اینکه اعضای ستاد اقتصادی دولت هر کدام در موضوعات خود و مواردی که مورد اهتمام و دغدغه آقای رییسی بود یک ارتباط مستمری  با ایشان داشتند، این ارتباط موجب شده که بسیاری از امور تعیین تکلیف شده و در بخش های مختلف حوزه تجارت، صنعت، نفت، نیرو و اقتصاد، بانکی و بودجه ای و جهاد کشاورزی روی ریل قرار داشته باشد .

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به پیگیری‌های مستمری امور به ویژه در حوزه اقتصادی از سوی رئیس جمهور یادآور شد: یکی از آخرین موارد سفر استانی رییس جمهوری به استان مازندارن بود؛ مواردی در حوزه حل گره گشایی مسائل استانی پیش آمده بود که مرتبط به زیرمجموعه‌های ورات اقتصاد بود که از دفتر رییس جمهوری تماس گرفتند که وزیر اقتصاد، رییس گمرک و رییس خصوصی سازی باید در مرکز استان باشند تا با حضور مقامات استانی دستور حل مسائل را رییس جمهوری صادر کنند؛ بعد از نماز صبح جمعه حرکت کردیم و هفت صبح در ساری بودیم و به محض اینکه وارد جلسه شدیم و جلسات رییس جمهوری تا شب ادامه داشته اما ایشان خستگی ناپذیر و مجاهدانه دوباره روز تعطیل در جلسه حضور داشت.

آیت الله رییسی به ما گره گشایی از مسائل مردم بدون هیچ تعطیلی را آموختند

خاندوزی تاکید کرد: آیت الله رییسی به ما آموختند که برای گره گشایی از مسائل مردم هیچ تعطیلی هیات دولت ندارد و قله این حرکت که از آن تاسی می کردیم،

مشی خود آیت الله رییسی بود که به عنوان یک رییس جمهوری خستگی ناپذیر در رفع مشکلات مردم بود؛ توصیه ای که داشت این بود که اگر مساله ای هست در هر بخشی از امور کشور نگویید که چرا دیگران انجام ندادند و یا به برنامه سال آینده موکول نکنید و از کنار مسائل نگذرید، بلکه اصرار کنید بر اینکه از مسائل و پروژه های روی زمین مانده که از سال های گذشته پیش چشم مردم بوده تا مسائل حوزه نرم افزاری و حکمرانی که سال ها بلاتکلیف بود، تعیین تکلیف شود؛ این اصرار و روحیه با تاکیدی که امروز معاون اول داشت سرلوحه کار دولت هست.

دکتر امیرعبداللهیان نگاه جهادی همراه با خلوص نیت به مسائل امور خارجه داشت

خاندوزی در ادامه به ویژگی های شهید امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشور اشاره کرد و افزود: بنده توفیق داشتم به جهت ترتیب حروف الفبایی آقایان وزرا در این سه سال در مجاورت دکتر عبداللهیان باشم، بسیاری از مواقع فرصتی بود تا بیرون از جلسات رسمی و دستورکارهای متعارف نکاتی را از ایشان بیاموزم یا منتقل کنم و درخواست های بین بخشی برای افزایش همکاری های حوزه اقتصادی و دیپلماسی کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: اخلاص دکتر امیرعبداللهیان برای همین ماه هایی که ازجنگ غزه گذشت باعث خوش درخشیدن ایشان شد، هرهفته در چند نقطه  از کشورهای همسایه و نقاطی که لازم بود سفر کنند؛ بدون خودنمایی و بدون اینکه اهل خودفروشی و  جلوه نمایی باشد، فقط و فقط متمرکز بر پررنگ کردن نقش جمهوری اسلامی در حل و فصل این مسأله بود و در این راستا ازهمه ظرفیت های میدانی و دیپلماسی به شکل توامان استفاده می کرد.

وی با بیان اینکه این همگرایی‌ها در حالی بود که سال‌های گذشته شاهد گسستی بین این دوبخش بودیم، تصریح کرد: اما با آن نگاه جهادی و توأم با خلوص نیتی که دکتر امیرعبداللهیان داشت، مسائل را فقط با جهت گیری حل بهتر موضوع و مراعات اصول حکمت، عزت و مصلحت جمهوری اسلامی ایران حل میکرد.

اولویت رئیس جمهور شهید، معیشت مردم بود

خاندوزی در پایان با بیان اینکه رئیس جمهور بر دغدغه معیشتی مردم تأکید ویژه داشت، عنوان کرد: در موضوعاتی که دغدغه های معیشتی عامه مردم بود هر هفته جلسات مستقل غیر از جلسات هیئت دولت، فصلی با موضوعات معیشتی با حضور وزرای مرتبط با تأمین کالاهای اساسی، قیمت کالاهای سفره مردم و نقشی که باید وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و وزارتخانه های دیگر هرکدام جداگانه ایفا کنند، برگزار می شد.

 وی با عنوان اینکه در جلسه ستاد اقتصادی دولت دستور کارهای متعددی روی میز دولت است اما آقای رئیس جمهور اصرار بر آغاز با دستورکار معیشت مردم داشتند، تشریح کرد: اگر هم جلسه به طول می انجامید رئیس جمهور مساله سفره مردم، قیمت ها، اجاره مسکن، کالاهای مربوط به سفره مردم را مجدد بررسی می کردند و تمام گزارشات 31 استانداری مبنی بر کمبودهای حوزه معیشتی را می خواندند؛ حتی  ممکن بود برخی از اقلام تنها در 4 یا 6 استان مسأله باشد که به وزرای متناظر ارجاع می شد و می گفتند چرا این مسأله تاکنون پابرجا مانده و یا مسئله دیگری که هفته پیش نیز مطرح شده چرا تا امروز حل نشده است، یک هفته هم برای مردم زیاد است و تدابیر باید به نحوی باشد که حل مسأله به ماه های آینده موکول نشود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دغدغه معیشت مردم برای رئیس جمهور اولویت بود، گفت: وزنی که دغدغه های عمومی مردم داشت به نحوی بود که همه آقایان وزرا قبل از جلسات اقتصادی می دانستند که اگر کوچکترین مسئله ای حتی در برخی از استان ها پیش آمده باید از قبل گزارش آن آماده داشته باشند و دلایل، آسیب شناسی و زمان بندی حل آن را به حاج آقا ارائه بدهند.

وی ادامه داد: چون هردستور کاری را که وزرا گزارش حل آن را می دادند به طور مثال می خواهیم واردات موقتی انجام بدهیم که قیمت در بازار تنظیم شود رئیس جمهور بلافاصله می گفتند زمان بندی برای رفع مساله چطور است؟ بعضی از وزرا اگر برای حل مساله یک ماه را پیش بین میکردند، رئیس جمهور می گفتند این مدت برای مردم خیلی زیاد است باید ظرف چند روز موضوع حل شود.

خاندوزی تاکید کرد: مسأله زمان بندی به قاعده ثابتی تبدیل شده بود که وزرای کابینه می دانستند اگر مساله معیشتی در گوشه ای رخ بدهد موضوع سفره مردم، مسکن، خودرو و امثالهم، سوال اول رئیس جمهور خواهد بود و حتما زمان بندی حل مشکل را خواهند پرسید که باید با زمان کوتاهی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد که همان سبک و سلوک رئیس جمهور فقید را در ایامی که مسئولیتهای سنگینی بر عهده این دولت است، بتوانیم به نحو احسن برای ملت بزرگ، مقاوم و صبور با روی سفید برعهده بگیریم و ادامه دهیم.

نظر شما