شناسهٔ خبر: 66761068 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران:

۱۵ ایده برتر در همایش ملی فن‌آوری و نوآوری

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، از ارائه ۱۵ طرح و ایده اولیه و استارت‌آپی محصولات دانش‌بنیان علوم ورزشی و تندرستی در همایش ملی فن‌آوری و نوآوری از میان ۵۳ طرح دریافتی خبر داد.

صاحب‌خبر -

 

۱۵ ایده برتر در همایش ملی فن‌آوری و نوآوریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛علی اسدی، با بیان این‌که نخستین دبیرخانه توسعه فن‌آوری‌های ورزشی و تندرستی با حکم معاونت فن‌آوری و نوآوری وزارت عتف در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد، افزود: سال گذشته نخستین مرکز نوآوری در علوم ورزشی و تندرستی در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران راه‌اندازی شد تا بدین‌ترتیب زنجیره ارزشی پارک و چرخه فن‌آوری و نوآوری در زیست بوم فناوری و نوآوری علوم ورزشی و تندرستی تکمیل شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از ایده‌ها و طرح‌های برتر حمایت می‌کند تا ایده پرورش، تثبیت و به محصول تبدیل شود سپس آنها در قالب شرکت وارد مراکز رشد و در ادامه شرکت‌های رشدی و پسارشدی شده و برای ادامه فعالیت به شرکت توسعه‌ای تبدیل شوند تا بتوانند با تجاری‌سازی محصول خود صادرات هم داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که هم‌اکنون اکثر نیاز‌های ورزشی کشور از خارج تأمین می‌شوند، گفت: این در حالی است که در کشور پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی برای تولید محصولات دانش‌بنیان علوم ورزشی و تندرستی در شرکت‌های تولیدکننده وسایل و تجهیزات و محصولات وزرشی، دانشکده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

اسدی، برطرف کردن نیاز‌های کشور از محصولات دانش‌بنیان علوم ورزشی و تندرستی را نیازمند در نظر گرفتن سازوکاری برای احصاء نیاز‌ها و دریافت ایده‌های دانشجویان، اساتید و بازیگران اصلی این زیست‌بوم فناوری در ورزش دانست.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم در قالب شبکه‌سازی این نیاز‌ها و ایده‌ها را در کنار هم قرار دهیم و راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن نیاز‌ها پیدا کرده تا ضمن بی‌نیازی از واردات این محصولات، صادرکننده آنها به دیگر کشور‌ها هم باشیم.

اسدی یکی از مولفه‌های اصلی در موفقیت هر پروژه را ارزیابی و ارائه بازخورد مناسب برشمرد و افزود: بدین‌ترتیب میزان موفقیت و چالش‌ها و نارسایی‌ها شناسایی می‌شود. اگر ما توسعه زیست‌بوم فن‌آوری، تولید محصولات دانش‌بنیان در حمایت از این شرکت‌ها را در قالب پروژه ببینیم نیازمند ارزیابی آنها هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که این کارگاه بین‌المللی شیوه‌ها و سازوکار‌های لازم برای ارزیابی فعالیت پارک‌ها و مراکز نوآوری را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: این کارگاه آموزشی دانش، نگرش و مهارت کسانی که پارک‌ها را ارزیابی می‌کنند افزایش می‌دهد این در حالی است که پارک‌ها و سازمان‌ها و مراکز نوآوری باید پروسه خودارزیابی (Selfevaluation) را داشته باشند تا سپس ارزیابی بیرونی شوند.

اسدی، شرکت‌کنندگان و مخاطبان این کارگاه یک روزه آموزشی را روسای پارک‌های علم و فن‌آوری سراسر کشور، روسای مراکز نوآوری، کارشناسان ارزیابی و پذیرش پارک‌ها و مراکز رشد دانست و خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری کشور موظف به ارزیابی سالانه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک هستند تا دریابند این شرکت‌ها برای ادامه فعالیت شاخص‌های دانش‌بنیان بودن و استحقاق و شایستگی‌های لازم را دارند یا خیر؟

وی، با بیان این‌که پس از ارزیابی، پارک‌ها در سطح ملی رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: براین اساس باید برای ارزیابی و ارزشیابی پارک‌ها شاخصه‌هایی، چون نحوه شاخص‌گذاری، اعتبارسنجی، مکانیزم‌ها، ابزارها، شیوه‌ها، الگو‌ها و نظریاتی در نظر گرفته شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یادآور شد: برای تکمیل زنجیره دانشی ارزیابی، برگزاری یک کارگاه آموزشی یک روزه کافی نیست. 

گفتنی است، کارگاه آموزشی ملی بین‌المللی «تجربه‌نگاری در ارزیابی و رتبه‌بندی پارک‌های فن‌آوری، مراکز رشد و نوآوری» در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما