شناسهٔ خبر: 66759712 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات شوراها پیش از موعد مقرر برگزار نمی شود

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در گفت‌وگو با ایلنا: عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: طبق قانون، انتخابات شوراها بعد از پایان دوره ۴ساله برگزار خواهد شد و پیش از موعد انتخابات شوراها برگزار نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

با توجه به شهادت ابراهیم رییسی 50 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طبق قانون باید در پنجاه روز آینده برگزار شود و بعد از انتخاب رئیس جمهور ، وی کابینه جدید را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می کند.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیتهای وی را بر عهده می‌گیرد.

با این شرایط به نظر می رسد دیگر همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری قابل انجام نیست و از آنجا که مطابق قانون اساسی و اعلام سخنگوی شورای نگهبان، دوره ریاست جمهوری منتخب نیز چهار ساله  است ، عملا این همزمانی  قابل تحقق و اجرا نیست.

«محمد حسن آصفری» عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در این خصوص به ایلنا گفت: در شرایط فعلی براساس قانون باید ۵۰ روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. براساس آیین‌نامه، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان بود که با توجه به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری دلیلی برای برگزاری زودهنگام انتخابات شوراها وجود ندارد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: طبق قانون انتخابات، شوراها بعد از پایان دوره ۴ساله برگزار می شود و پیش از موعد انتخابات شوراها برگزار نخواهد شد.

آصفری در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است که به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، آیین‌نامه یا قانون در این زمینه تغییر کند؟ گفت: هر انتخابات باید در زمان خود برگزار شود و نیازی به تغییرات در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما