شناسهٔ خبر: 66755037 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کنگر گنجینه‌ای از خواص؛ از لاغری تا سلامتی کبد

خبرگزاری ایسنا

یکی از نوبرانه‌های خوشمزه فصل بهار کنگر است که فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد؛ از لاغری و تقویت گوارش گرفته تا پیشگیری از بیماری‌های قلبی و محافظت از کبد، کنگر گنجینه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

فصل بهار پر از نوبرانه است، از جمله نوبرانه‌های فصل بهار کنگر است که دارای خواص منحصر به فردی است که به‌دلیل دارا بودن فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی فراوان، نقشی مؤثر در ارتقای سلامت بدن ایفا می‌کند. وجود این ترکیبات مفید در کنگر، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف دارویی و خوراکی تبدیل کرده است.

دکتر رضا غفارزادگان؛ رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی مهمترین ارزش غذایی کنگر را مربوط به کالری کم آن دانست.

غفارزادگان گفت: ازآن‌جایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیرقابل هضم به‌نام اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در مدفوع می‌شود. مقدار زیاد فیبر غذایی و وجود کربوهیدرات پیچیده‌ای به‌نام اینولین سبب می‌شود این سبزی بهاری به حفظ سلامت دستگاه گوارش به‌خصوص روده‌ها کمک کند، در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده می‌شود و احتمالاً می‌تواند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهد، همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در کنگر، پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

وی عنوان کرد: میزان کم سدیم و بالا بودن پتاسیم موجود در کنگر، به‌علاوه وجود ماده مؤثر سینارین که نقش آن در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون به اثبات رسیده است، در مجموع این سبزی بهاری را به ماده غذایی مناسبی برای پیشگیری یا کنترل بیماری‌های قلبی عروقی تبدیل می‌کند.

نظر شما