شناسهٔ خبر: 66753914 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نرخ باروری در زنجان رو به کاهش است

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: نرخ باروری در زنجان رو به کاهش است و در صورت تداوم موجب دگرگونی ساختار سنی جمعیت در استان می‌شود.

صاحب‌خبر -

نرخ باروری در زنجان رو به کاهش است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز زنجان، نمدیان گفت: نرخ باروری، بیانگر تعداد فرزندانی است که جایگزین والدین می‌شوند و اگر بالای ۲ باشد نشان دهنده رشد متعادل جمعیت است.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه این رقم در ایران در سال ۱۳۵۵ معادل ۶.۳ بوده است، افزود: در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱.۶ در کشور و ۱.۷ در استان زنجان رسید و در حال حاضر رو به کاهش است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های موجود در ایران حاکی از تداوم کاهش باروری کل به پایین‌تر از ۱.۵ فرزند در افق ۱۴۰۴ می‌باشد که این امر موجب دگرگونی ساختار سنی جمعیت از وضعیت جوانی به سمت سالخوردگی و پیامد‌های سالمندی جمعیت خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیروی انسانی هر جامعه‌ای را بزرگترین سرمایه آن جامعه برای رسیدن به رشد و شکوفایی دانست و گفت: نداشتن نیروی انسانی مولد و سالم باعث می‌شود جامعه به رشد مطلوب دست پیدا نکند.

نظر شما