شناسهٔ خبر: 66750283 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

ابلاغ دستورالعمل اسقاط خودرو های فرسوده جهت‌ واردات و تولید

دستورالعمل اسقاط خودرو های فرسوده جهت‌ واردات و تولید انواع خودرو همراه با جدول سن فرسودگی و... ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه ای به مدیر کل‌ دفتر واردات گمرک ، دستورالعمل اسقاط خودرو های فرسوده مربوط به آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ ماده 10 قانون ساماندهی‌ صنعت‌ خودرو را ابلاغ کرد که طبق مصوبه‌ 28 اسفند سال قبل هیات وزیران بود.

براساس این گزارش، طبق ماده دو سن فرسودگی وسایل نقلیه به شرح زیر است:

تبصره 1- سن خودروهای وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره گذاری، براساس کارت شناسایی وسیله نقلیه و در غیر این صورت براساس شماره شناسایی وسیلیه نقلیه (وی آی ان) سازنده محاسبه می شود.

تبصره 2 - اسقاط خودروهای حادثه دیده به هر علت از جمله آتش سوزی، تصادف سنگین و غیره که به سن فرسودگی رسیده باشند براساس گزارش مراجع ذی صلاح و تاییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

تبصره 3 - در مورد خودروهای بالای 10 سال که مطابق جداول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیده اند، درصورتی که از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام نماید، این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت.

تبصره 4- سن فرسودگی اتوبوس های درون شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و اخذ تاییدیه های مربوط به ایمنی و زیست محیطی از سازمان های ذی ربط تا 5 سال قابل افزایش خواهد بود.

ماده3- وزارت مکلف است ظرف سه ماه تمامی زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای ایجاد سامانه را فراهم و اعلام عمومی کرده و به منظور تمرکززدایی از عملکرد سازمانه و پیشگیری از تخلفات صدور گواهی اسقاط، دسترسی کامل خدمات اینترنتی (وب سرویس) به سامانه را برای دستگاه های اجرایی مربوط از جمله پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه ایجاد کند.

جدول سن فرسودگی خودروها

واردکنندگان خودرو (غیر از برقی و هیبریدی (ترکیبی)) موظفند به ازای واردات هر یک خودرو، طبق رتبه انرژی خودروی وارداتی و با توجه به قیمت خودرو وارداتی طبق جدول نسبت به ارائه گواهی اسقاط مطابق با گروه کاربری متناسب اقدام کنند.

اولویت نوسازی ناوگان و محدودیت تردد خودروهای فرسوده که در سامانه ثبت نام و برای اسقاط اعلام آمادگی کرده اند هم در جدول بعدی است.

انتهای پیام

نظر شما