شناسهٔ خبر: 66747550 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ادامه واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

مقامات کشورهای مختلف به حادثه پیش آمده برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان وی واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، نخست‌وزیر عراق، دستور کمک به ایران برای یافتن بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را صادر کرد. 

السودانی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی پیرامون این موضوع گفت: به وزارت کشور، هلال احمر عراق و سایر مقامات ذیصلاح دستور می‌دهد تا توانایی‌های موجود در اختیار جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به جستجوی هواپیمای رئیس جمهور ایران که در شمال ایران ناپدید شده است، ارائه دهند.

 آصف علی زرداری؛ رئیس جمهور پاکستان نیز در سخنانی اظهار کرد: از اخبار پیرامون حادثه هلیکوپتر حامل رئیس جمهور ایران و وزیر امور خارجه این کشور نگران هستیم. 

نخست‌وزیر پاکستان برای آیت‌الله رئیسی و همراهانش آرزوی سلامتی کرد

محمد شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز با ابراز نگرانی از حادثه بالگرد رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، گفت که دعا و آرزوهای ما برای آیت‌الله رئیسی و همه ملت ایران است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم اعلام کرد کشورش با نگرانی زیاد حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کند.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد با نگرانی اخبار مرتبط با رئیس جمهور ایران و همراهان را دنبال می‌کند.

المشاط تأکید کرد مردم و مسئولین یمن در این شرایط سخت در کنار مردم و مسئولین ایران می‌ایستند.

وی در پایان بیانیه خود نوشت: از خداوند متعال می‌خواهیم که رئیس جمهور ایران و همراهان را به سلامت بازگردانند.

 شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

قطع تعطیلات جو بایدن به دنبال حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور 

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با قطع تعطیلات خود به کاخ سفید بازگشت تا گزارش‌های فوری درباره حادثه بالگرد حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را دریافت کند.

طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس جمهور اسلامی ایران را دنبال می‌کنیم

 لحظاتی قبل، وزارت‌خارجه طالبان در واکنش به حادثه روی‌داده برای هلی‌کوپتر رئیس جمهور با صدور بیانیه‌ای نوشت: وزارت امور خارجۀ امارت اسلامی افغانستان گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و تعدادی همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌کند.

اظهار امیدواری می‌کنیم که گروه‌های نجات بتوانند مؤفقانه آقای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. 

امارت اسلامی افغانستان در این وضعیت دشوار در کنار حکومت و ملت برادر و همسایه ایران قرار دارد و امیدواریم اتفاقی ناخوشایندی صورت نگرفته باشد.

اردوغان: از سانحه بالگرد حامل برادرم ابراهیم رئیسی بسیار متأثر شدم

در واکنش به حادثه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با انتشار پیامی اعلام کرد: از سانحه بالگرد حامل برادرم ابراهیم رئیسی و هیأت همراهش بسیار متأثر شدم. آماده ارائه هرگونه حمایت لازم به ایران هستیم.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار پیامی اعلام کرد: تحولات درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را با نگرانی دنبال می‌کنیم. امیدواریم رئیس جمهور و مسئولان ایرانی سلامت باشند.

بارزانی: نگران سلامتی رئیس جمهور ایران هستیم

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت سلامتی رئیس جمهور کشورمان برای سلامتی وی و همراهانش دعا کرد.
وی افزود: با اندوه فراوان اخبار حادثه بالگرد ریاست جمهوری ایران را دنبال می‌کنیم. از خداوند برای رئیس جمهور ایران و همراهان وی سلامتی مسئلت داریم.

نخستین‌ واکنش از رسانه عبری‌زبان 

شبکه ١٣ تلویزیون رژیم صهیونیستی: اسرائیل هیچ ارتباطی با سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران ندارد.


وزارت خارجه ارمنستان آمادگی خود را برای حمایت در رابطه با حادثه رئیس جمهور کشورمان اعلام و تصریح کرد: از اخبار ایران شوکه شده‌ایم، فکر و دعای ما با رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر امیرعبداللهیان و همه افراد حاضر در صحنه است.

 با ادامه عملیات امداد و نجات، ارمنستان به عنوان همسایه نزدیک و دوست ایران، آماده ارائه تمامی حمایت‌های لازم است.

وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد که سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران را تحت نظر دارد.

وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه نسبت به در امان بودن تمامی سرنشینان بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و همراهان ابراز امیدواری کرد.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا تمام کمک‌های ممکن را در عملیات جست‌وجو و نجات پس از فرود سخت بالگرد حامل رئیسی ارائه می‌دهد.

واکنش «علی‌اف» به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران

الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان هم امروز یکشنبه به اخبار منتشره پیرامون حادثه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این خصوص با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این خصوص نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم.
الهام علی اف در این خصوص ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها است.

وزارت امور خارجه آذربایجان هم با ابراز نگرانی درباره بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران، آمادگی خود برای ارائه کمک‌ها و حمایت‌های لازم را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه آذربایجان در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما عمیقا، نگران گزارش‌ها درباره سقوط بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقامات رسمی هستیم.

وزارت امور خارجه آذربایجان در ادامه بیان کرد: ما با تلاش امدادگران برای رسیدن به این محل، برای امنیت آن‌ها و حفاظتشان ابراز امیدواری و دعا می‌کنیم.

باکو اعلام کرد: آذربایجان به عنوان ملتی دوست و برادر  آماده ارائه تمامی حمایت‌ها و کمک‌های لازم است.

قطر برای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران آرزوی سلامتی کرد

وزارت خارجه قطر از حادثه به‌وجود آمده برای بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهانش، ابراز نگرانی کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد دوحه «نگرانی عمیق» خود را بابت بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران ابراز می‌دارد.

«ماجد الانصاری» همچنین برای رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه آن‌ها آرزوی سلامتی کرد.

او همچنین آمادگی دولت قطر را برای ارائه کمک در عملیات جستجو و نجات را اعلام کرد.

ابراز همبستگی هند با ملت ایران 

نخست‌وزیر هند نیز امروز یکشنبه درخصوص بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران ابراز نگرانی کرد.

نارندرا مودی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: من عمیقاً نگران گزارش‌ها درخصوص پرواز امروز بالگرد رئیس‌جمهور رئیسی هستم. ما در این لحظه همبستگی خود را با ملت ایران ابراز می‌کنیم و برای سلامتی رئیس‌جمهور دعا می‌کنیم.

دبیرکل سازمان ملل نیز به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران واکنش نشان داده و برای او آرزوی سلامتی کرد.

 دفتر دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اخبار درباره این سانحه را دنبال می‌کند.

خبرگزاری اسپوتینک با انتشار این مطلب گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور ایران در سلامت باشد.

بیانیه وزارت خارجه سوریه در رابطه با سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران

 وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کرد تلاش‌های نهادها و تیم‌های امداد و نجات برای دسترسی به محل این حادثه را دنبال می‌کند.

 وزارت خارجه سوریه در ادامه ضمن اعلام همبستگی کامل با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران و دیگر مسئولین ایرانی حاضر در این بالگرد در سلامت باشند.

 اعلام همبستگی کشورهای مصر، اردن و امارات با دولت و ملت ایران 

دولت مصر در بیانیه‌ای درباره وقوع حادثه بالگرد رئیس جمهور  و هیئت همراه ابراز نگرانی و بر همبستگی و همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

 دولت اردن هم  کامل خود را برای هرگونه کمک به ایرآمادگیان در سانحه برای بالگرد رئیس جمهور این کشور اعلام کرد.

دعای شیخ مفتی راویل عین‌الدین، رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه برای سلامتی رئیس جمهور ایران

شیخ مفتی راویل عین‌الدین در دعای خود گفت: در این لحظات دشوار دل‌های مسلمانان روسیه با مردم ایران همراه است. به درگاه خداوند متعال برای دوری بلا و مصیبت از ایران و رهبران آن دعا میکنم و امنیت، سعادت و پیروزی را از درگاه وی برای ملت ایران مسئلت دارم.

واکنش کویت به حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران 

وزارت خارجه کویت اعلام کرد: با نگرانی گزارش‌ها درباره بالگرد حامل جناب دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه را دنبال می‌کنیم.

کویت ضمن آرزوی سلامتی برای ایشان و هیئت همراه، بر حمایت از جمهوری اسلامی ایران در این شرایط حساس تأکید می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد ‌که این کشور آماده ارائه کمک در جستجوی بالگرد «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و بررسی دلایل سانحه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که مسکو به دقت گزارش‌های مربوط به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه را زیر نظر دارد.

زاخارووا گفت: ما امیدواریم که آن‌ها زنده باشند و سلامت آن‌ها در خطر نباشد.

ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه نیز شامگاه یک شنبه در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه در تماسی تلفنی با معاون اول رئیس جمهور گفت: پوتین، رئیس جمهوری روسیه از ابتدای این سانحه اخبار را با دقت پیگیری می‌کند و من امشب حامل پیام همراهی، نگرانی و همدلی او با شما و ملت ایران هستم.

دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه افزود: پوتین به محض دریافت اخبار این سانحه از من خواست تا آقای کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران را به کاخ کرملین دعوت و رسماً اعلام کنیم تمام ظرفیت‌های روسیه برای کمک به کشور دوست ما؛ ایران آماده ارائه است.

انصارالله: از سانحه دردناک برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران متاسفیم

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در حساب ایکس خود نوشت: ما از حادثه دردناکی که برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران رخ داد عمیقا متأسفیم. 

عبدالسلام اضافه کرد: در این سختی قلب ما با ملت عزیز مسلمان ایران است و آنها در انتظار و امید به بازگشت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان به طور صحیح و سالم هستند. 

رهبر جریان حکمت ملی عراق برای رئیس‌جمهور و همراهانشان صحت و سلامت آرزو کرد.

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نسبت به اخبار مربوط به وضعیت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت وزارتی و دولتی همراهش ابراز نگرانی کرد.

سید عمار حکیم در این پیام برای رئیس‌جمهور و همراهانشان صحت و سلامت آرزو کرد.

وزارت خارجه لبنان هم در بیانیه‌ای برای آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهنش در سانحه هوایی آرزوی سلامتی کرد.

 وزارت خارجه لبنان در این بیانیه اعلام کرد که با نگرانی شدید اخبار منتشر شده در مورد سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه رئیس جمهور اسلامی ایران را دنبال می‌کند.

این وزارتخانه در این بیانیه بر همدردی خود با دولت و مردم ایران در این مصیبت تأکید و اعلام کرد که آرزوی سلامتی و رسیدن به نقطه امن را برای رئیس جمهور ایران و همراهانش دارد.

ابراز همبستگی کوبا با ایران در حادثه سقوط بالگرد رئیسی

میگل دیاز کانل، وزیر امور خارجه کوبا در واکنش به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه ایشان پیامی را صادر کرد.

وزیر امور خارجه کوبا بیان کرد: همبستگی خود با رهبر ایران و بهترین امیدها و آرزوهای خود برای یافتن رئیس جمهور ایران و همراهان وی را ابراز می‌داریم.

وی افزود: همبستگی کامل خود را با ملت عزیز و دولت ایران ابراز می‌داریم و بهترین امیدها و آرزوها را برای آنان داریم.

واکنش شورای همکاری خلیج‌فارس به حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در تماس تلفنی با علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان، از گزارش‌ها درباره بالگرد جناب دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

جاسم البدیوی همچنین با اعلام همبستگی با جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که روند جستجو و نجات در اسرع وقت، موفقیت‌آمیز باشد.

وی همچنین تأکید کرد که شورای همکاری خلیج‌فارس در این شرایط دشوار، در کنار دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام

نظر شما