شناسهٔ خبر: 66745440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

شش درخواست بنی گانتس از بنیامین نتانیاهو

صاحب‌خبر -
همزمان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنی گانتس به بنیامین نتانیاهو دوباره پیام داد که «مقهور» عوامل در دولت نشود و «تصمیم درست را بگیرد». گانتس شنبه شب، ۲۹ اردیبهشت، در یک نشست خبری گفت اگر بنیامین نتانیاهو تا ۱۹ خردادماه آینده راهبرد خود را در شش محور ارائه ندهد، او و حزبش از ائتلاف دولت خارج خواهند شد.
شش درخواست گانتس در این زمینه‌ها عنوان شد:
اول: بازگرداندن شهروندان ربوده شده اسرائیلی؛ دوم: سرنگونی حکومت حماس و غیرنظامی کردن غزه و دادن امکان به تحقق طرحی مشترک با آمریکا، اروپا و کشورهای عرب و فلسطینیان برای اداره غیرنظامی این باریکه؛ سوم: پیشبرد عادی‌سازی رابطه با عربستان؛ چهارم: بازگرداندن ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی که به خاطر حملات حزب‌الله خانه خود در شمال اسرائیل را رها کرده‌اند؛ پنجم: بازسازی شهرک‌های ویران شده در حمله حماس در جنوب اسرائیل؛ و ششم: تصویب طرحی برای سربازی همه شهروندان (بدون معافیت برای مذهبیون)
ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر یک جنبش راستگرای متحد دولت بنیامین نتانیاهو، در پیام‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای، بعد از اولتیماتوم بنی گانتس، اظهار داشت نخست‌وزیر باید هم گانتس و هم یوآو گالانت، وزیر دفاع، را برکنار کند. بن‌گویر روز یک‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، گفت افرادی بهتر از گالانت برای پست وزارت دفاع وجود دارند. بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» در پاسخ به گانتس در پیامی در شبکه ایکس نوشت «اسرائیل با شما یا بدون شما (در دولت) برنده جنگ است». اسموتریچ بنی گانتس و متحدان او را متهم کرد که سبب «تأخیر در عملیات نظامی ارتش در غزه شده» و «زیر فشار آمریکا، همچنان در پی تشکیل کشور فلسطین هستند». خروج احتمالی بنی گانتس و هم‌حزبی‌های او از ائتلاف دولت، کابینه نتانیاهو را ساقط نخواهد کرد زیرا در آن صورت این کابینه هنوز از حمایت ۶۴ عضو کنست از میان ۱۲۰ عضو پارلمان برخوردار است اما خروج حزب «اتحاد میهنی» از دولت، نتانیاهو را بیشتر به نظرات جناح راست وابسته خواهد کرد.

پاسخ منفی نتانیاهو به ضرب‌الاجل بنی گانتس برای تعیین راهبرد جدید در جنگ غزه
پیش از واکنش‌های دو وزیر ارشد راستگرا به شروط بنی گانتس، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل شنبه شب در یک بیانیه نوشت: «در حالی که سربازان قهرمان ما برای نابودی گردان‌های حماس در رفح می‌جنگند، بنی گانتس ترجیح می‌دهد به جای اولتیماتوم به حماس، برای نخست‌وزیر ضرب‌الاجل تعیین کند.» دفتر نخست‌وزیری اسرائیل افزود: «شرایط تعیین شده از سوی بنی گانتس یک معنی دارد؛ پایان جنگ و شکست اسرائیل، رها کردن تلاش برای آزادی شهروندان ربوده شده، حفظ حکومت حماس و ایجاد یک کشور فلسطینی». با این حال، ژنرال ذخیره گانتس در پاسخ دوباره به پیام دفتر نخست‌وزیر گفت بهتر است نتانیاهو از مرعوب شدن از سوی متعصبان در دولتش دوری کرده و تصمیمات درست را بگیرد. بنی گانتس، رئیس پیشین ستاد ارتش و رهبر حزب «اتحاد میهنی»، زمان کوتاهی پس از حمله گروه حماس به خاک اسرائیل، برای تقویت دولت در جنگ علیه حماس، وارد ائتلاف کابینه شد و همراه با گادی آیزنکوت، که او نیز پیشتر رئیس ستاد ارتش بوده، دو عضو از کابینه پنج نفری جنگ را تشکیل دادند. وزیران راستگرای عضو کابینه جنگ نیستند. مواضعی که ژنرال‌ها گانتس و آیزنکوت در دوره جنگ بیان کرده‌اند، با نظرات یوآو گالانت، وزیر دفاع، که هم‌حزبی بنیامین نتانیاهو در حزب لیکود است، نزدیک است. گالانت چهارشنبه گذشته در برابر دوربین‌ها به بنیامین نتانیاهو گفته بود که اداره نظامی یا غیرنظامی غزه از سوی اسرائیل یک خطا خواهد بود و نخست‌وزیر باید طرح خود را برای دوران پساجنگ در غزه ارائه کند. نتانیاهو درخواست‌های هم‌حزبی‌های خود و راستگرایان برای برکناری گالانت را رد کرد و گفت «با او دیدار دو نفره خواهد داشت».

جسد یک گروگان دیگر اسراییلی شناسایی شد
ارتش اسرائیل اعلام کرد جسد یکی دیگر از شهروندان ربوده و کشته شده خود در حمله گروه حماس به خاک اسرائیل را در باریکه غزه یافته و به این کشور انتقال داده است. دانیل هگاری، سخنگوی ارتش، گفت جسد رون بنیامین همراه با پیکر سه گروگان دیگر در عملیات هدفمند مشترک ارتش و سازمان امنیت داخلی اسرائیل در غزه به دست آمد و برای تأیید هویت به کالبدشکافی اسرائیل انتقال یافت. او افزود جسد تعیین هویت شده و ارتش این امر را به خانواده رون بنیامین آگاهی داده است. رون بنیامین، ۵۲ ساله، قهرمان دوره‌های پیشین دوچرخه‌سواری اسرائیل، روز ۱۵ مهر پارسال همراه با ورزشکاران دیگر این رشته برای تمرین در جاده‌های مورد علاقه دوچرخه‌سواران در جنوب اسرائیل قرار گذاشته بود.
از بعد از آن حمله که به جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه کشیده شده، هیچ خبری از رون بنیامین منتشر نشده بود و شماری از گروگان‌های زن و کودکانی که در معامله شش ماه پیش آزاد شدند، گفته بودند این فرد را در دوران اسارت ندیده‌اند. به نوشته هاآرتص، رون بنیامین در نخستین لحظات از حمله گروه حماس که با شلیک هزاران فروند راکت به خاک اسرائیل همراه بود، در پیام واتزآپ برای همسر و دو دخترش گفته بود راکت‌ها را بالای سر خود می‌بیند و در حال فرار به سوی کیبوتص «بئری» است تا در آن‌جا پناه بگیرد. به گزارش ارتش اسرائیل، رون بنیامین در نخستین ساعات حمله حماس در نزدیکی کیبوتص «بئری» کشته شد و اعضای حماس جسد او را به غزه منتقل کردند.
بیش از صد تن از اعضای آن کیبوتص در روز حمله حماس کشته و ده‌ها تن دیگر از مردم این شهرک به غزه ربوده شدند. ارتش اسرائیل روز جمعه نیز خبر داد جسد شانی لوک، عامیت بوسکیلا و ایتسحاک گلرنتر، سه شهروند دیگر اسرائیل را که از حاضران در جشنواره موسیقی «نووا» در کنار کیبوتص «رعیم» بودند، پیدا کرده و به خاک اسرائیل انتقال داد.
سه شهروند یادشده با خودروهای مختلف از جشنواره گریختند اما اعضای مسلح حماس در تقاطع «مفلاسیم» در جاده کمین کرده و هر خودرویی را که مردم آن در حال فرار بودند، هدف گلوله قرار می‌دادند. اکنون شمار گروگان‌های زنده یا مرده که در دست حماس باقی مانده‌اند، به ۱۲۸ تن کاهش یافته است. هفته گذشته ارتش مرگ دو شهروند تایلندی را در اسارت حماس نیز تأیید کرد اما جسد آن‌ها را هنوز به دست نیاورده است. مذاکرات دو هفته پیش در قاهره با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر برای دستیابی اسرائیل و حماس به معامله‌ای که به بازگرداندن زنده و مرده گروگان‌ها در برابر شروطی از سوی حماس منجر شود، بی‌حاصل پایان یافت. در پی پیدا شدن چهارمین جسد از گروگان‌ها در روزهای گذشته خانواده‌های آن‌ها شنبه شب در تل‌آویو تجمع اعتراضی کردند. پدر شانی لوک و دختر ایتسحاک گلرنتر به رسانه‌های اسرائیل گفتند یافتن جسد عزیز آن‌ها آرامشی اندک به خانواده داده و آن‌ها را از «جهنم روانی» رها کرده است. دایی عامیت بوسکیلا، ۲۷ ساله، شنبه‌شب در شبکه کان خطاب به یحیی سنوار، رهبر حماس که در تونل‌های غزه پنهان شده، گفت اسرائیل تو را خواهد یافت و به مجازات خواهد رساند.
عکس پیکر خون‌آلود شانی لوک، دختر ۲۲ ساله، در حالی که اعضای مسلح حماس در یک وانت بر بدن او نشسته و در حال انتقالش به غزه بودند، عکاس فلسطینی آن را برنده یک جایزه جهانی عکاسی کرد. خانواده شانی لوک اعطای آن جایزه را به‌شدت نکوهش کردند.

نظر شما