شناسهٔ خبر: 66751108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اختلاف در کابینه ائتلافی نتانیاهو بر سر جنگ غزه

آشوب در کابینه

تنش در کابینه اسرائیل بالا گرفته و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تهدید بنی گانتس برای خروج از کابینه را رد و اعلام کرده است شرایطی که بنی گانتس تعیین کرده، حرف‌های بی‌اساسی هستند که معنای روشنی دارند؛

صاحب‌خبر -

تنش در کابینه اسرائیل بالا گرفته و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تهدید بنی گانتس برای خروج از کابینه را رد و اعلام کرده است شرایطی که بنی گانتس تعیین کرده، حرف‌های بی‌اساسی هستند که معنای روشنی دارند؛ «پایان جنگ و شکست برای اسرائیل، ترک بیشتر گروگان‌ها، باقی‌ماندن حماس به قوت خود و تأسیس دولت فلسطینی». بنی گانتس، یکی از اعضای کابینه جنگی سه‌نفره اسرائیل، ضرب‌الاجلی صادر و تهدید کرد‌ اگر برنامه‌ شش‌ماده‌ای که برای آینده غزه به کابینه بنیامین نتانیاهو ارائه‌ کرده است، تصویب نشود، ظرف سه هفته از دولت استعفا خواهد داد.

در طرحی که گانتس به نخست‌وزیر اسرائیل ارائه داده‌، بازگرداندن گروگان‌ها، پایان‌دادن به حکومت حماس در نوار غزه و ایجاد یک نهاد بین‌المللی برای اداره امور غیرنظامی در غزه پیش‌بینی شده است. این طرح همچنین از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و گسترش خدمات نظامی به همه اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند. بنی گانتس تا روز هشتم ژوئن به نتانیاهو برای پذیرش این طرح مهلت داده است. او در پیامی هشدارآمیز گفت: «اگر راه متعصبان را انتخاب کنید و تمام ملت را به ورطه نابودی بکشانید، ما مجبور خواهیم شد دولت را ترک کنیم». او در پیامی تلویزیونی تأکید کرد: «هم‌زمان با حفظ احاطه امنیتی اسرائیل، یک دولت مورد تأیید آمریکا، اروپا، کشورهای جهان عرب و فلسطینی‌ها ایجاد کنید که امور غیرنظامی در نوار غزه را مدیریت و پایه و اساس یک جایگزین در آینده را که حماس یا محمود عباس نباشد، ایجاد کند». دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تهدید بنی گانتس برای خروج از کابینه را رد و اعلام کرده است شرایطی که بنی گانتس تعیین کرده است، حرف‌های بی‌اساسی هستند که معنای روشنی دارند؛ «پایان جنگ و شکست برای اسرائیل، ترک بیشتر گروگان‌ها، باقی‌ماندن حماس به قوت خود و تأسیس دولت فلسطینی». این بیانیه‌ همچنین از گانتس پرسید ‌ آیا مصمم است گردان‌های حماس را نابود کند؟ با ورود تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه مخالف باشد؟ و با تأسیس دولت فلسطینی مخالفت کند؟

دفتر نخست‌وزیری تأکید کرد که بنیامین نتانیاهو به هر سه مورد متعهد است. بر اساس این بیانیه، «نتانیاهو معتقد است ‌دولت اضطراری برای دستیابی به همه اهداف جنگ، از‌جمله بازگشت همه گروگان‌ها، ضروری است و انتظار دارد گانتس مواضع خود را در این مسائل برای مردم روشن کند».

خروج گانتس از کابینه جنگ اضطراری منجر به فروپاشی کابینه نتانیاهو نخواهد شد؛ زیرا او بخشی از کابینه ائتلافی نیست. بااین‌حال، خروج احتمالی او به تصویر اتحاد در زمان جنگ که نتانیاهو تلاش کرده در طول جنگ غزه ارائه دهد، آسیب خواهد زد. در پاسخ به بیانیه دفتر نخست‌وزیری، گانتس به‌سرعت واکنش نشان داد و گفت نخست‌وزیر نباید به دلیل ترس از افراطی‌های درون دولت خود، وقت‌کشی کند. او افزود‌ اگر نتانیاهو به توصیه‌هایش گوش داده و ماه‌ها پیش به رفح وارد شده بود، «مأموریت را به پایان رسانده بود». پیش از گانتس، یوآو گالانت، وزیر دفاع و عضو کابینه جنگی اسرائیل نیز تأکید کرده بود ‌با هرگونه حضور نظامی اسرائیل در نوار غزه مخالف است و از نتانیاهو خواسته بود هرچه سریع‌تر برنامه‌ای برای آینده غزه تصویب کند.

اظهارات این مقام‌های اسرائیلی پس از آن است که سران کشورهای عضو اتحادیه عرب با تصویب قطع‌نامه‌ای خواستار حضور نیروهای حافظ صلح در مناطق فلسطینی و اتحاد تمام گروه‌های فلسطینی زیر چتر «جنبش آزادی‌بخش فلسطین» به رهبری محمود عباس شدند. هشدارهای گانتس و گالانت هفت ماه پس از آغاز جنگ غزه، شکاف موجود در کابینه جنگی اسرائیل را عمیق‌تر کرده‌ است. این در حالی است که اسرائیل هنوز در جنگ به اهداف اعلام‌شده‌ خود مبنی بر از بین بردن حماس و بازگرداندن تمام گروگان‌های ربوده‌شده در حمله هفتم اکتبر دست نیافته است.

نتانیاهو در بیانیه‌ای که رسانه‌ها منتشر کردند، به ضرب‌الاجل گانتس پاسخ داد و گفت به نظر می‌رسد این مقام اسرائیلی به جای تهدید حماس، ضرب‌الاجل به نخست‌وزیر را انتخاب کرده است. او شرایط ارائه‌شده را به‌معنای «شکست برای اسرائیل» دانست. گانتس، رقیب سیاسی دیرینه نتانیاهو، در روزهای ابتدایی جنگ غزه با عنوان لزوم ایجاد «وحدت ملی» برای مقابله با حماس، به کابینه جنگ اسرائیل پیوست. برخی تحلیلگران می‌گویند خروج او از کابینه جنگ می‌تواند بنیامین نتانیاهو را بیش از پیش به متحدان تندرو نتانیاهو متکی کند که در مذاکرات بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها موضع سختی اتخاذ کرده‌اند و معتقدند اسرائیل باید کنترل غزه را در دست خود نگه دارد و شهرک‌های یهودی در آنجا را بازسازی کند. هم‌زمان با ادامه جنگ غزه و پیدا‌شدن اجساد تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی، نتانیاهو از چند جبهه تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است. از سویی نزدیکان تندرو او خواهان ادامه حمله نظامی به رفح شده‌اند و از سوی دیگر ایالات متحده و جامعه جهانی درباره چنین حمله‌ای هشدار داده‌ و تهدید کرده‌اند‌ حمایت‌شان را از تل‌آویو کاهش خواهند داد. در همین حال، بسیاری از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را متهم می‌کنند که منافع شخصی و سیاسی را بر همه‌‌ چیز ترجیح داده است و مانع توافق برای توقف جنگ و تضمین آزادی گروگان‌ها می‌شود. هزاران اسرائیلی مانند هفته‌های گذشته، شامگاه شنبه بار دیگر تظاهرات کردند و خواستار توافق آتش‌بس و برگزاری زودهنگام انتخابات جدید شدند. در‌حالی‌که مذاکرات اخیر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه با میانجیگری قطر، ایالات متحده و مصر پیشرفت چندانی نداشته، اکنون با اختلاف‌نظر گانتس و نتانیاهو درباره آینده حکومت بر غزه، وضعیت بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

کشف جسد 3 گروگان

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد اجساد سه گروگان اسرائیلی که در جریان حمله هفتم اکتبر کشته شده بودند، پیدا شده است. دانیل هاگاری عنوان کرد ‌شانی لوک‌ ۲۲‌ساله، آمیتا بوسکیلا‌ ۲۸‌ساله‌ و ایتزهاک گلِرِنتر ۵۶‌ساله در جریان حمله گروه حماس به جشنواره موسیقی نووا کشته شده بودند و سپس جسد آنها به غزه انتقال یافته بود. به نوشته آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به این خبر متعهد شده است ‌گروگان‌های باقی‌مانده را به اسرائیل بازگرداند. نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای عنوان کرد: «من و همسرم سارا در همراهی با خانواده‌ها غمگین هستیم. ما همه گروگان‌هایمان را -چه زنده و چه مرده- بازمی‌گردانیم». پس از حمله به جشنواره موسیقی نووا، ویدئویی از جسد زخمی و نیمه‌برهنه شانی لوک ۲۲‌ساله در پشت یک وانت در سراسر جهان پخش شد‌ که واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت. از آن زمان، تقریبا نیمی از گروگان‌ها آزاد شده‌اند. بیشتر آنها در مبادله با اسرای فلسطینی در جریان آتش‌بس یک‌هفته‌ای در نوامبر آزاد شده‌اند. اسرائیل می‌گوید ‌حدود صد گروگان و اجساد حدود ۳۰ نفر دیگر همچنان در غزه اسیر هستند. آسوشیتدپرس نوشته است‌ نتانیاهو وعده داده‌ که هم حماس را از بین ببرد و هم همه گروگان‌ها را بازگرداند، اما پیشرفت کمی داشته است. او با فشار برای استعفا مواجه است و ایالات متحده تهدید کرده که به‌ دلیل وضعیت انسانی در غزه، حمایت خود را کاهش خواهد داد.

 

نظر شما