شناسهٔ خبر: 66744886 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اُفت ۷ درصدی سهم بخش باری در ۳ سال اخیر

رئیس انجمن شرکت‌های ریلی با اشاره به برنامه هفتم، توسعه بخش حمل و نقل ریلی گفت:سهم بخش باری در ۳ سال اخیر، حدود ۷ درصد و بخش مسافری ۱.۵ تا ۲ درصد روند نزولی داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مرتضی مولانژاد در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت: اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، کمبودی در حوزه واگن مسافری نداشتیم.

وی افزود: در صنعت ریلی کشور ۴ شرکت واگن مسافری تولید می‌کنند که به طور قطع کشور از لحاظ تولید واگن مسافری بی‌نیاز است وشرکت‌های تولید واگن ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری را دارند، اما طبق آمار طی ۵ سال گذشته تنها دو مورد سفارش به تعداد ۴۰ و ۱۵ دستگاه ثبت شده است.

این فعال صنعت ریلی در رابطه با تولید لکوموتیو گفت: دو کارخانه تجربه تولید لکوموتیو را دارند و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ ماهانه ۴ دستگاه تولید شده است که اوج تولید در این زمینه مربوط به همین دو سال است، اما هم‌اکنون اکثر کارخانه‌های کشور در این حوزه تعطیل است.

مولانژاد در ادامه تاکید کرد: اگر از همان سال ۱۳۸۴ طی هرماه ۴ لوکوموتیو به صورت پیوسته تولید و وارد خط سرویس‌دهی کشور می‌شد، قطعاً هم‌اکنون کمبودی در حوزه لوکوموتیو ریلی وجود نداشت.

وی افزود: وضعیت کنونی ریلی کشور برخلاف تأکیدات رهبر معظم انقلاب است؛ زیرا ایشان نسبت به توسعه ترانزیت ریلی تأکیدات ویژه‌ای داشتند و طبق آمار بخش حمل و نقل ریلی در سال گذشته رشد منفی ۴ درصدی را ثبت کرده در حالی که حمل و نقل جاده‌ای رشد مثبت ۹ درصدی داشته است.


مولانژاد گفت: علاوه بر تأکیدات رهبری در این زمینه، در برنامه توسعه هفتم نیز بنا شده تا راه‌آهن در بخش باری به رشد ۳۰ درصد و مسافری رشد ۲۰ درصدی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی بخش باری ریلی نیازمند توسعه‌های جدی است.

فعال صنعت ریلی به شعار سال اشاره کرد و عنوان کرد: طی یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به رونق اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی تاکید داشتند، اما در حال حاضر راه‌آهن کشور نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است.

همچنین سبحان نظری رئیس انجمن شرکت‌های ریلی با اشاره به اُفت آمار بخش حمل و نقل ریلی کشور گفت: طبق برنامه هفتم، توسعه بخش حمل و نقل ریلی باید ۳۰ درصد و بخش جابه‌جایی مسافر باید ۲۰ درصد افزایش داشته باشد در حالی که هم‌اکنون سهم بخش باری در ۳ سال اخیر، حدود ۷ درصد و بخش مسافری ۱.۵ تا ۲ درصد روند نزولی داشته است.

رئیس انجمن شرکت‌های ریلی ادامه داد: وضعیت حمل و نقل ریلی از نظر بخش خصوصی ناامید کننده است و قطعاً با رها نکردن حمل و نقل ریلی و ایجاد رونق در این حوزه، جهش چشمگیری در اقتصاد کشور را شاهد بودیم.

وی افزود: وضعیت ریلی کشور برخلاف برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و سخنان مقام معظم رهبری است و با توجه به آمار در حال حاضر شاهد سقوط صنعت ریلی هستیم.

نظری با اشاره به آما‌ها گفت: در مقایسه آمار ترانزیت سال ۱۴۰۲ با ۱۴۰۱، آمار بار جاده‌ای ۹ درصد رشد و بار ریلی ۴ درصد افت داشته است. از طرفی با مقایسه آمار سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ در بخش جاده‌ای ۳ درصد رشد و در بخش ریلی شاهد افت ۸ درصدی بودیم که این آمار برخلاف برنامه‌های کلان توسعه ریلی کشور بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما