شناسهٔ خبر: 66741729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسرائیل غرق در باتلاقی به وسعت جنوب تا شمال غزه

ریحانه خسروجردی

از چند روز گذشته و در حالی‌که جنگ غزه از ۲۲۰ روز فراتر رفته است، بخش شمالی، مرکزی و جنوب این باریکه مورد هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته، به طوری‌که اردوگاه جبالیا در شمال و رفح در جنوبی‌ترین بخش از نوار غزه، ۲ جبهه نبرد میان نیروهای مقاومت و ارتش اشغالگر هستند.

صاحب‌خبر -

نتانیاهو در حالی مجددا بخشی از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را برای نبرد با رزمندگان فلسطینی به سمت جبالیا روانه کرده که در طی ماه‌های اخیر مدام بر «پاکسازی» شمال و مرکز غزه از حماس تاکید و اعلام می‌کرد موفق شده نیروهای مقاومت در این مناطق را نابود کند و حال به منظور تکمیل اقدامات جنگی خود، قصد حمله به رفح را دارد.

تا پیش از این نیز جبالیا از همان روزهای ابتدایی جنگ غزه، به منظور پیدا کردن سران حماس و همچنین اسرای اسرائیلی، بارها مورد حملات زمینی و هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفته بود؛ حملاتی که به جز ویرانی کامل این منطقه و آوارگی ساکنان آن، دستاورد دیگری برای اسرائیل نداشت.

حالا نتانیاهو پس از اینکه تمام مناطق غزه را مورد حملات شدید زمینی و هوایی قرار داده، مجددا به جبالیا بازگشته است. دقیقا یک هفته پیش ارتش رژیم صهیونیستی با این ادعا که اطلاعاتی راجع به بازگشت رزمندگان جنبش حماس به جبالیا دریافت کرده است، دور جدید حمله به جبالیا را آغاز کرد.

بر اثر این حملات هزاران فلسطینی مجبور به کوچ اجباری از مناطق شمالی شدند. در این مدت با بمباران و حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و مراکز استقرار آوارگان چندین فلسطینی به شهادت رسیدند. همچنین بنا بر گفته سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل در نوار غزه، طی هفت روز متوالی که جبالیا مورد حملات گسترده رژیم صهیونیستی قرار گرفته، ۳۰۰ خانه به طور کامل ویران شده‌اند.

این در حالی است که‌ رژیم صهیونیستی هنوز بخش شرقی رفح را رها نکرده و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند با وجود اینکه هنوز اختلاف نظر در کابینه نتانیاهو وجود دارد، اما اکثریت قریب به اتفاق وزرای آن معتقدند که باید عملیات رفح به‌طور گسترده‌تری ادامه پیدا کند.

حملات رژیم صهیونیستی به رفح به رغم مخالفت‌های آمریکا و سایر کشورها از ششم می کلید خورد و منطقه شرقی رفح مورد حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل قرار گرفت. این منطقه پناهگاهی برای فلسطینیان آواره محسوب می‌شد، چراکه از همان ابتدای جنگ، خود اسرائیل با انتشار اعلامیه‌هایی از فلسطینی‌ها خواسته بود به سمت جنوب بروند و زمانی‌که خان‌یونس منطقه جنگی بود، رژیم صهیونیستی از مردم خواست به رفح پناه ببرند.

اسرائیل غرق در باتلاقی به وسعت جنوب تا شمال غزه جبالیا در شمال غزه

طبق اظهارات فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل، از زمان آغاز حمله به رفح تاکنون ۶۰۰ هزار نفر یعنی حدودا یک چهارم جمعیت غزه به دلیل حملات اسرائیل در رفح آواره شده‌اند. از آن گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی علاوه بر حضور فعال در ۲ جبهه جنگ جبالیا و رفح، حملاتی به شهرک‌ها و محله‌های مرکز نوار غزه و شرق خان‌یونس نیز داشته‌اند. تمام این موارد تحرکات جنگی اسرائیل را با سوالات بسیاری مواجه کرده است. اگر حمله به رفح اسرائیل را به اهدافش می‌رساند و نقطه پایان جنگ بود؛ چرا رژیم صهیونیستی به جای تمرکز بر این منطقه نیروهایش را در کل نوار غزه پراکنده کرده است؟

«منصور براتی» تحلیلگر مسائل اسرائیل در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح دلایل حمله همزمان رژیم صهیونیستی به رفح و جبالیا پرداخت و اظهار کرد: اکنون تعداد کشته‌ها در نوار غزه از ۳۵ هزار نفر گذشته، تعداد زخمی‌ها به آستانه ۸۰ هزار نفر رسیده و بیش از ۷۵ درصد منازل تخریب شده است. اینها میزان بالایی از تلفات، زخمی و ویرانی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر خود اسرائیل ادعا کرده بود که تا قبل از حمله به رفح از ۲۴ گردان حماس، ۱۸ گردان را از بین برده است.

وی افزود: با وجود این اعداد و ارقام، از همان ابتدای جنگ مشخص بود اسرائیلی‌ها با وضعیت فوق‌العاده پیچیده‌ای روبه‌رو هستند. هدف مقابل اسرائیل یک ارتش کلاسیک نیست. در جنگ روسیه و اوکراین، در هر دو طرف مشخص است که پایگاه‌ها کجاست، چند گردان دارند، میزان تسلیحات چقدر است و نقاط رویارویی و درگیری کجاست. اما در جنگ غزه، اسرائیل به عنوان یک ارتش کلاسیک با نیروهای چریکی حماس می‌جنگد. در این جنگ امکان پیش‌بینی از نقاط رویارویی و درگیری وجود ندارد، سطح نیرو و تسلیحات طرف مقابل در پرده‌ای از ابهام است و نمی‌توان میزان توانمندی طرف مقابل را محک زد.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل شبکه تردد انحصاری نیروهای حماس از جمله تونل‌ها را عامل مهم و تغییردهنده سرنوشت جنگ دانست و ادامه داد: حتی زمانی ‌که اسرائیلی‌ها وارد یک منطقه می‌شوند و آن منطقه را به اشغال خود درمی‌آورند، همچنان نمی‌توانند مطمئن باشند که این منطقه در اختیارشان خواهد ماند. لذا نمی‌توانند به مرحله بعدی بروند و تعداد نیروهای خودشان در این منطقه را کاهش دهند. ما از همان ابتدای جنگ غزه با چنین پدیده‌ای روبه‌رو بودیم که به خصوص در قسمت‌های شمالی و مرکزی نوار غزه، اسرائیلی‌ها وارد منطقه‌ای می‌شدند و آن را به تصرف درمی‌آورند و سپس برای ورود به مناطق دیگر، نیروهایشان در مناطق اشغال‌شده را کاهش می‌دادند و این باعث می‌شد مجددا نیروهای مقاومت در مناطق اشغالی حضور یابند و درگیری‌های جسته و گریخته‌ای در این مناطق ایجاد شود.

براتی با بیان اینکه جبالیا به سختی و پس از چندین هفته مقاومت به اشغال اسرائیل درآمد، گفت: برای اسرائیل جنگ اول در مناطق شمالی بسیار سخت بود. جبالیا، بیت لاهیا و شجاعیه در شمال نوار غزه مقاومت بالایی داشتند. این نشان می‌دهد این مناطق برای مقاومت اهمیت زیادی دارد که سعی در حفظ آن داشته است. همچنین کاملا واضح بود اسرائیل باید تک به تک خانه‌ها را تخلیه کند و بگردد و آن‌ها را از وجود نیروهای مقاومت خالی کند. این کار بسیار دشوار بود، زیرا حماس پدیده‌ای است که‌ در چند وجهه جنبش، سازمان و اندیشه ظاهر شده و به همین دلیل ریشه‌کن کردن آن سخت است.

اسرائیل غرق در باتلاقی به وسعت جنوب تا شمال غزه نیروهای القسام

وی اضافه کرد: همین الان که مردم در نوار غزه جابه‌جا می‌شوند، بسیاری از نیروهای مقاومت نیز به راحتی می‌توانند در قالب مردم جابه‌جا شده و قابل تشخیص هم نباشند. این مسائل جنگ را برای اسرائیل بسیار دشوارتر از آن چیزی می‌کند که فکر می‌کرد. به همین دلیل وقتی اسرائیل از منطقه‌ای خارج می‌شد، آن منطقه مجددا به دست نیروهای مقاومت می‌رسید. لذا به نظر می‌رسد آن ادعای اسرائیلی‌ها مبنی بر اینکه تعداد بسیار زیادی از نیروهای مقاومت را در این چند ماه از بین برده‌اند، با واقعیت هم‌خوانی ندارد، چراکه مقاومت در غزه‌ همچنان چابکی خودش را حفظ کرده و به محض اینکه می‌بیند منطقه‌ای تخلیه شده، نیروهای خودش را به آن منطقه می‌فرستد و مجددا جبهه جدیدی تعریف می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی در رفح، عنوان کرد: در رفح بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم غزه ساکن اند و به همین دلیل شرایط سختی بر این منطقه حاکم شده است؛ افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داده و نسبت به سرنوشت رفح حساسیت زیادی ایجاد شده است. آمریکا نیز اگرچه ابتدا در برابر حمله اسرائیل به رفح مقاومت می‌کرد، اما نهایتا آن را پذیرفت و با این حمله موافقت کرد.

براتی با بیان اینکه حالا به دلیل بن‌بستی که در داخل رژیم صهیونیستی وجود دارد، این رژیم باید اقداماتی را در رفح انجام دهد، اظهار کرد: تا پیش از این، رفح تنها منطقه‌ای بود که زیر آتش گسترده جنگ قرار نگرفت‌. در داخل کابینه نتانیاهو، جناح راست افراطی به رهبری اسموتریج و بن‌گویر به شدت مایل بودند تا عملیات رفح انجام شود و آن را خط قرمز خودشان عنوان و اعلام کردند اگر عملیات در رفح انجام نشود، از کابینه خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جناح راست ۲۰ درصد کابینه نتانیاهو را تشکیل می‌دهند، درصورت خروج این ۲ از کابینه، عملا دولت نتانیاهو از هم می‌پاشد. بنابراین در این شرایط سخت باید اقداماتی در رفح انجام شود. از طرف دیگر مجموعه عملیات جنگی اسرائیل بدون حمله به رفح کامل نمی‌شود؛ به ویژه اگر این ادعای اسرائیل را بپذیریم که ۱۸ گردان از ۲۴ گردان حماس را از بین برده‌اند و باید به رفح حمله کنند تا ۶ گردان دیگر را هم از بین ببرند. حالا سوال اینجاست که این عملیات به همین میزانی که تاکنون بوده محدود خواهد ماند و صرفا ژست حمله را می‌گیرند یا اینکه قصد دارند رفح را کامل به تصرف خود درآورند؟

این تحلیلگر مسائل اسرائیل اضافه کرد: به نظر می‌رسد اسرائیل قصد دارد در رفح حمله گسترده‌ای انجام دهند و آن را به طور کامل در اختیار خود بگیرد تا برنامه‌ها و طرح‌هایش کامل شود. اما چرا اسرائیل تاکنون با تمام قوای خود در رفح پیش‌روی نکرده و بخشی از نیروهایش را مجددا به جبالیا فرستاده است؟ به دلیل اینکه صرفا اسرائیل نیست که مدل پیشبرد جنگ را مشخص می‌کند؛ طرف مقابل هم در نقشه‌های اسرائیل تاثیرگذار است. مدل دفاع حماس اجازه نمی‌دهد اسرائیل با نیروی یکپارچه حمله و کار را تمام کند، لذا مجبور است نیروهایش را در مناطق مختلف پراکنده کند.

اسرائیل غرق در باتلاقی به وسعت جنوب تا شمال غزه رفح


براتی در پاسخ به اینکه آیا فشارهای فزاینده داخلی و خارجی بر نتانیاهو، او را وادار به پذیرش آتش‌بس خواهد کرد، گفت: هرگاه بحث امنیت وسط باشد، افکار عمومی دنیا برای اسرائیل اهمیتی ندارد. اگرچه صهیونیست‌ها سعی می‌کنند از طریق رسانه‌ها تصورات منفی‌ای که به وجود آمده را از بین ببرند یا تعدیل کنند، اما خیلی برایشان مهم نیست که دنیا درباره آن‌ها چه فکری می‌کند. تنها زمانی این فشارها مهم می‌شود که دولت آمریکا وارد و در برابر اجرای برنامه‌های جنگی اسرائیل مقاومت کند. به عنوان نمونه اسرائیلی‌ها با ایجاد بنادر شناوری که به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه پیشنهاد شده بود موافق نبودند، اما چون خود آمریکایی‌ها به قضیه ورود کردند و کار را به مرحله اجرا رساندند، اسرائیلی‌ها نتوانستند کاری انجام دهند.

وی ادامه داد: به طور کلی اسرائیلی‌ها به خاطر اهمیت فوق‌العاده بالایی که برای رسیدن به اهدافشان قائل هستند، به هر قیمتی که شده به کارشان ادامه خواهند داد. حالا ممکن است به بخشی از اهدافشان برسند و به بخشی دیگر نه، اما چیزی که در این هفت ماه اثبات شده، این است که افکار عمومی دنیا برایشان مهم نیست. موضوع به تعویق انداختن ارسال برخی سلاح‌ها توسط آمریکا به اسرائیل هم اگرچه آینده روابط آن‌ها را تا حد زیادی به خطر می‌اندازد، اما نتوانست مانع از حمله اسرائیل به رفح شود. آمریکایی‌ها با این اقدام قصد داشتند ظاهر قضیه طوری به نظر برسد که آن‌ها در این حمله با اسرائیل همراهی ندارند، اما همین ۲ روز گذشته بود که دولت بایدن بسته حمایتی جدید به مبلغ یک میلیون دلار برای کمک به اسرائیل تصویب کرد.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل در پایان گفت: لذا در عین حال که در طول جنگ اثبات شد اختلافات زیادی بین بایدن و نتانیاهو وجود دارد، درمورد اینکه حمایت از اسرائیل جزو اصول سیاست خارجی آمریکا است، تردیدی نیست. اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد فقط سطح این حمایت‌ها را تغییر می‌دهد. یعنی اگر ترامپ به جای بایدن رئیس‌جمهور بود، دست نتانیاهو خیلی بازتر می‌شد، اما الآن هم با وجود اینکه بایدن روی کار است و واقعا توانایی این را داشت که خیلی زودتر از اینها نتانیاهو را مجبور به پذیرش توافق آتش‌بس کند، چنین کاری را نکرد.

انتهای پیام

نظر شما