شناسهٔ خبر: 66737420 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

توضیحات پلیس راهور درباره توسعه دوچرخه سواری

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: «شهرداری تهران اخیراً وعده‌هایی را برای راه‌اندازی سامانه‌هایی به‌روزتر و اجرای راهکارهای ترویجی مناسب‌تر به‌منظور توسعه دوچرخه‌سواری در پایتخت ارائه کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، «سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا ضمن تأکید بر لزوم گسترش دوچرخه‌سواری در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، اظهار داشت: مهمترین مشکل کشورمان در موضوع توسعه دوچرخه‌سواری، کمبود زیرساخت‌های لازم بخصوص مقدار اندک مسیرهایی است که برای تردد امن دوچرخه در سطح شهرهایمان ایجاد شده است. البته در جلسات شورای ترافیک شهرهای بزرگ، همواره بر لزوم توسعه دوچرخه‌سواری به عنوان یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاکید می‌شود.

به گزارش ایلنا، وی با بیان این که شهرداری‌های کلانشهرها از جمله شهرداری تهران به صورت کلی نظر مساعدی نسبت به توسعه دوچرخه‌سواری دارند، عنوان کرد: در برخی مناطق پایتخت مثل منطقه ۲۲ که جزو منطقه‌های جدیدالتاسیس محسوب می‌شود، مسیرهای مناسبی برای تردد با دوچرخه وجود دارد و شهروندان در بسیاری از ترددهای روزمره خود از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، مثلا مسیر منزل به ایستگاه مترو را با دوچرخه طی می‌کنند. در سایر مناطق تهران نیز باید زیرساخت‌های لازم برای این منظور، به‌ویژه در زمینه توسعه مسیرهای امن دوچرخه‌سواری فراهم شود تا بتوانیم فرهنگ استفاده از دوچرخه را به سطح پایتخت بسط بدهیم.

حسینی با تاکید بر این که پلیس به‌شدت از گسترش دوچرخه‌سواری در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور حمایت می‌کند، یادآور شد: در سال‌های گذشته، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاقات خوبی را در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و توسعه زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در تهران رقم زدند، ولی متاسفانه این موضوع در حد اقدامات کوچک باقی ماند و چندان در سطح شهر گسترش پیدا نکرد. با این حال، شهرداری تهران اخیرا وعده‌هایی را برای راه‌اندازی سامانه‌هایی به‌روزتر و اجرای راهکارهای ترویجی مناسب‌تر به‌منظور گسترش دوچرخه‌سواری در پایتخت ارائه کرده است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: گسترش دوچرخه‌سواری حتما می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند؛ این تجربه‌ای است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان به دست آمده و حالا ما باید از این تجربه در قالب یک مدل بومی در کشور خودمان استفاده کنیم. به همین دلیل، پلیس راهور حمایت خود را از هر اقدام موثری که بتواند به ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و گسترش دوچرخه‌سواری کمک کند، اعلام می‌کند؛ همان‌طور که در گذشته نیز همواره در این زمینه از شهرداری‌های کلانشهرها به‌ویژه شهرداری تهران مطالبه کرده‌ایم.

وی با بیان این که طبق قانون، شهرداری‌ها باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای گسترش دوچرخه‌سواری را فراهم کنند، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های لازم برای توسعه دوچرخه‌سواری به دو بخش گسترش مسیرهای امن تردد دوچرخه و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش روز جهان برای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی تقسیم می‌شود. خوشبختانه در هر دو زمینه تجربه‌های خوب و البته محدودی در تهران و برخی از دیگر کلانشهرهایمان وجود دارد، اما زیرساخت‌های مورد نیاز نواقص زیادی دارد که توسعه آن‌ها در هر دو بخش وظیفه شهرداری‌ها است.

رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: این تفکر که استفاده تعداد معدودی از شهروندان از دوچرخه به‌جای خودروی شخصی، تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت، درست نیست، چون تجربه کشورهای پیشرفته دنیا نشان داده است که اگر نهادهای عمومی مثل دولت‌ها یا شهرداری‌ها حمایت کنند و شرایط را برای استفاده هرچه بیشتر مردم از دوچرخه در مسیرهای تردد روزانه فراهم کنند، رفته‌رفته شاهد گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در سطح شهرهای بزرگ خواهیم بود. انجام این اقدام در ایران و بخصوص تهران نه‌تن‌ها شُدنی است، بلکه برای کاهش آلودگی هوا ضروری به حساب می‌آید.

حسینی در پایان گفت: در مناطق جدیدالتاسیس تهران، امکان توسعه دوچرخه‌سواری به شکل مطلوب‌تری نسبت به سایر مناطق فراهم است، اما در محله‌های شلوغ مرکز شهر نیز می‌توان زیرساخت‌هایی را فراهم کرد که اهالی و کسبه که بعضا نیاز دارند فاصله‌های کوتاهی را برای انجام امورات شخصی یا شغلی خود در طول روز طی کنند، این فاصله‌ها را با دوچرخه بپیمایند تا ترافیک‌های بسیار سنگینی که در ساعات اوج ترددهای روزمره در نقاط خاصی از این محله‌ها مشاهده می‌کنیم، به شکل محسوسی کاهش یابد.

نظر شما